Elocutionist

و هو معکم

Elocutionist

و هو معکم

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی  روز سه شنبه در نخستین اجلاس ملی گزارش اجرای حقوق شهروندی با بیان اینکه رونمایی از منشور حقوق شهروندی، انتخاباتی نبود بلکه اجرای تمام آن هدف ماست، اظهارداشت: انقلاب کردیم تا مردم به حقوق مادی، معنوی، فردی و اجتماعی شان برسند.

رییس جمهور  پس از تقدیم گزارش دستگاههای منتخب از عملکرد خود در زمینه اجرای منشور حقوق شهروندی، گفت: در صد روز نخست فعالیت دولت یازدهم در همان شبی که مصاحبه می‌کردم و گزارش کار صد روزه را می‌دادم، همزمان سایت حقوق شهروندی هم گشوده شد و پیش‌نویس این حقوق شهروندی در اختیار مردم قرار گرفت و بسیاری از اساتید بزرگ حقوق، محققین، هنرمندان و فرهیختگان اظهار نظر کردند و چند بار این منشور اصلاح شد تا در نهایت و پس از حدود 8 جلسه با حضور مبرزترین اساتید حقوق در کشور ، این منشور حقوق شهروندی در 22 فصل و 120 ماده تنظیم و در آذر سال گذشته رونمایی  و منتشر شد.

دکتر روحانی افزود: بعضی از عزیزان آن زمان گفتند که نزدیک انتخابات است و این اقدام حرکتی انتخاباتی است و حقوق شهروندی مثل خیلی چیزهای دیگر فراموش خواهد شد. همان روز هم که این منشور را در همین مکان اعلام کردم گفتم یکی از اهداف بسیار مهم ما، اجرای تمام این منشور است.

رییس جمهور با طرح این پرسش هاکه اساساً برای چه انقلاب کردیم? انقلاب مشروطه برای چه بود?  و در طول 110 سال این همه مبارزات برای چه بود?، گفت:  اگر در یک کلمه بخواهیم خلاصه کنیم، اینکه مردم می‌خواستند به حقوق‌مادی، معنوی، اجتماعی و  فردی‌ و به عبارتی به حقشان برسند.

دکتر روحانی اظهارداشت: چرا مردم انقلاب کردند? مردم انقلاب کردند که به حق‌شان برسند، چرا در انتخابات شرکت می‌کنند برای اینکه به حق‌شان برسند و چرا نقد می کنند برای اینکه به حق‌شان برسند. دستیابی به حقوق مسلم انسان‌ها که حقوق ملی‌، عمومی، انسانی وحقوق بشر است که فعلاً از واژه حقوق شهروندی استفاده می‌کنیم.

رییس جمهوری در تشریح و تبیین حقوق شهروندی گفت: ملت ما از انقلاب مشروطه به این سو گفت که من نمی‌خواهم رعیت باشم و یک آقایی هم آن بالا به نام شاه باشد که فرمانروایی کند و من هم مجری فرمان او باشم. همه انقلاب و تلاش برای این بود که مردم بگویند ما رعیت نیستیم، ما شهروندیم، شاه نمی‌خواهیم بلکه قانون می‌خواهیم. هر کس در این کشور، هر مسئولیتی دارد، بالاتر از قانون نیست و وظیفه‌ای مهم‌تر از اجرای قانون ندارد.

دکتر روحانی تصریح کرد: همه باید ذیل قانون کار کنیم. خدا رحمت کند امام(ره) عزیز و بزرگوار را که  می‌فرمود پیغمبر اسلام(ص) هم موظف بود به قانون عمل کند. حالا در قرآن که تعبیرهای خیلی عجیبی است. به پیغمبر می‌گوید تو از قانون اگر یک ذره منحرف شوی، دو برابر مجازاتت می‌کنیم هم در دنیا، هم در آخرت. اصل،  قانون است و هیچ‌کس حتی پیغمبر اسلام(ص) هم بالاتر از قانون نیست، قانون الهی را آورده اجرا شود و خودش هم مثل همه. او هم مجری ، هم مبلغ قانون و هم مفسر قانون است.

رییس جمهور افزود: اگر پیامبر اسلام (ص) گفته اند نماز بخوانید ،خودشان اول نماز خوانده اند، اگر گفته اند زکات بدهید خودشان عمل کرده اند و اگر گفته اند به مردم احترام کنید خودشان عمل کرده اند. شما یک کار پیدا کنید که پیغمبر دستور داده باشد و خودشان عمل نکرده باشند. پیغمبر قبل از همه مومن بود و ایمان آورده بود و به آنچه که به عنوان وحی الهی و فرمان الهی در اختیار بشر گذاشته بود، عمل کرده بود.

دکتر روحانی با یادآوری اینکه انقلاب کردیم که رعیت نباشیم، شهروند باشیم و هیچ کس بالاتر از قانون نباشد، اظهار داشت: همه باید مطیع قانون باشند. در راس باید قانون اساسی باشد و بعد قوانین موضوعه؛ همه باید طبق قانون عمل کنیم. حقوق شهروندی هم همین است؛ حقوق شهروندی یعنی همه طبق قانون عمل کنیم.

رییس جمهور با بیان اینکه برای ما بسیار مهم بود که مردم به اطلاعات دسترسی داشته باشند، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین حقوق شهروندی دسترسی مردم به اطلاعات است. همه باید بدانند چه خبر است و چه تصمیماتی دارد اتخاذ می‌شود. به دولت دستور دادم و اکنون هم دارد اجرا می‌شود. گفتم هر وزارتخانه و دستگاه که یک پیشنهادی را مطرح می‌کند که آن پیشنهاد باید بیاید در دستور هیات دولت قرار بگیرد و ما بحث کنیم، قبل از اینکه من پیشنهاد آن دستگاه را ببینم، این باید در سایت منتشر شود.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: همه مردم باید بدانند که به عنوان مثال وزارت اقتصاد ما چنین پیشنهادی به دولت داده ، هر چند ممکن است آن پیشنهاد دو ماه دیگر در دستور کار قرار بگیرد و در دولت هم ممکن است تغییراتی بکند و ممکن است تبدیل به یک آیین نامه یا تبدیل به یک لایحه شود. اینها مهم نیست، ولی پیشنهاد دستگاه‌ها از ابتدا که می‌آید در دفتر هیات دولت باید روی سایت برود تا همه آن را ببینند. همه باید ببینند دولت در ماه‌های آینده درباره چه می‌خواهد بحث کند.

رییس جمهور گفت: ما مقامی بالاتر از خادمی و خدمتگزاری مردم نداریم. همه مردم ایران همانطور که امام فرمود ولی‌نعمتان ما هستند. آمده‌ایم به آنها خدمت و کار کنیم. مردم باید بر کار ما نظارت کنند. شما نمی‌دانید در این روزهای اخیر چقدر خوشحالم. شاید باور نکنید، اگر بگویم چقدر خوشحالم، وقتی بودجه ما به مجلس رفت و از فردا در فضای مجازی، غوغایی بپا شد؛ چقدر قشنگ. همه مردم به صحنه آمده اند، اظهارنظر و نقد می‌کنند. سازمان برنامه و بودجه، دولت و شخص رییس جمهور را نقد می‌کنند. دست‌شان درد نکند، ‌دست‌شان را می‌بوسم.

دکتر روحانی اضافه کرد: باید خادم و نماینده خودتان را نقد کنید. راجع به بودجه‌ها مردم صحبت می‌کنند و می‌گویند فلان دستگاه چرا باید اینقدر پول بگیرد. این حق مردم است. مردم دارند مقایسه می‌کنند، می‌گویند فلان دستگاه فرهنگی اینقدر میلیارد تومان بودجه برایش گذاشتید. اعتراض می‌کنند و می‌گویند چرا اینقدر زیاد؛ اهلاً و سهلاً همه چیز با مردم است.

رییس جمهور اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی و دولت نماینده مردم هستند. نظرات مردم در راس است. اگر مردم می‌گویند این پول زیاد است، ‌اگر نظر عمومی مردم این است، نمی‌خواهم بگویم یک نفر تا 10 نفر، اگر فهمیدیم نظر عام مردم این است، نظر مردم، اکثریت مردم اگر چیزی می‌گویند، درست می‌گویند، حق با آنهاست. حق با دولت نیست، حق با ملت است.

دکتر روحانی تصریح کرد: یک فهرست بلندبالایی بود از 17 دستگاه مختلف که فقط پول از ما می‌گرفتند، اول سال به آنها پول می‌دادیم، یک روز هم اگر دیر می‌شد، اعتراض می‌کردند که چرا دولت پول ما را نداده و چرا دیر داده است. بعد می‌گوییم این پول را کجا صرف کردید، می‌گفتند به شما ربطی ندارد. پولی دادید به ما،‌ خداحافظ شما، ما هر کجا بخواهیم صرف می‌کنیم.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: نمی‌خواهم گله کنم که بگویم بعضی از آن پول‌ها صرف تخریب دولت می‌شد، آن را نمی‌خواهم بگویم، چرا که به نظرم مهم نیست. اما این پول کجا خرج شد و رفت. الان پشت همین تریبون، به وزیر اقتصاد و به خزانه دستور می‌دهم، از سال 97، هر بودجه‌ای که به هر دستگاهی تخصیص می‌دهد یا پرداخت می‌کند، باید بلافاصله در سایت اعلام کند تا همه مردم بدانند.

رییس جمهور تصریح کرد: مردم باید بدانند که پول خزانه به چه کسی ، به کدام نهاد و دستگاه داده می‌شود. اگر دستگاهی،عمومی غیردولتی است، این دستگاه از مردم و خزانه پول ، عوارض و مالیات نمی‌گیرد،البته اشکال ندارد، خودشان جایی با پول خودشان کار ‌کنند اما اگر بنا شد از خزانه یعنی از بیت‌المال و جیب مردم پولی بگیرد ، باید گزارش بدهند و به مردم بگویند این پول را چه کردند و کجا خرج کردند.

دکتر روحانی با بیان اینکه باید مردم درخصوص بودجه و موضوعات مختلف اظهار نظر کنند و غیر از این راهی برای جلوگیری از فساد وجود ندارد، گفت: ولله بالله اگر صدها دستگاه مبارزه با فساد درست کنیم، اگر ده‌ها دادگاه با فساد مبارزه کنند، نمی‌توانیم فساد را ریشه‌کن کنیم، مگر آنکه مردم به صورت شفاف ببینند ما چه می‌کنیم، باید در اتاق شیشه‌ای برویم، باید نورافکن روی ما باشد و ‌باید همه، ما را مشاهده کنند.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: در طول این 4.5 ماه گذشته ، روزی نبوده که با ارگان‌ها و دستگاه‌های مختلف در جلسات مختلف صحبت و بحث نکنم. هر روز می‌آمدند که آنجا را فیلتر کنیم و آن شبکه را ببندیم.می‌گفتم چرا? و ایرادی را پیدا کرده و می‌گفتند.آیا اگر یک راننده تخلف کرد، باید بزرگراه‌ها را ببندیم? اگر قطار یکبار تصادف کرد آیا باید کل قطارها را جمع کنیم? این چه حرف و استدلالی است? مگر می‌شود در دنیای امروز، از فضای اینترنت خارج شد و بگوییم که می‌خواهیم اشتغال درست کنیم? مگر شدنی است?

دکتر روحانی که اظهاراتش با تشویق های پی درپی حاضران تایید می شد، با اشاره به اینکه در دنیای امروز 70 درصد خدمات از طریق اینترنت و فضای مجازی انجام می‌گیرد، گفت: امروز حتی اگر بخواهیم مساله آب و بهره‌وری از آب را حل کنیم، از طریق فضای اینترنتی امکانپذیرتر است. فضای اینترنتی با سنسورهایی که وجود دارد نشان می دهد که رطوبت زمین کم شده، پس بطور خودکار شیر باز می‌شود و آب قطره‌ای وارد زمین می‌شود و وقتی رطوبت کافی شد،بسته می‌شود. امروز دیگر نمی‌شود به دنیای 50 سال پیش برگردیم. درست است که سن و جوانی مان برای 50 سال پیش است اما افکار ما باید در دنیای امروز باشد.

رییس جمهور با بیان اینکه بزرگترین حق جوانان عزیز ما در این کشور اشتغال است، گفت: چگونه برای جوان‌ها اشتغال درست کنیم. یکی از راه‌های اشتغال، فضای مجازی و اینترنت است. وزیر ارتباطات گزارش داد و گفت که 30 هزار اشتغال در یکی از شبکه های اجتماعی کشور هست. قرار ما این است که صدها هزار شغل در فناوری ارتباطات درست کنیم. مگر می‌توانیم این فضا را بخاطر اینکه کسی تخلف کرده و ایراد دارد ببندیم.

دکتر روحانی افزود: باید برویم اشکال و ایراد را رفع کنیم. نمی‌خواهم بگویم فضای اینترنت خطر ندارد، اتوبان را هم خطرناک می‌ببینم. شما اگر ملاحظه نکنید و بروید وسط اتوبان ماشینی به شما می زند؛ باید مراقبت کنید. باید به جوان آموزش دهیم که اینجا اتوبان است، پیاده‌رو نیست که بخواهی در آن قدم بزنی. باید به راننده آموزش بدهیم که در اتوبان نمی شود دنده عقب حرکت کرد.

رییس جمهور اظهار داشت: یکی از مسئولیت‌های بزرگ آموزش و پرورش ما در کلاس‌های درس از دبستان، آموزش نوجوان‌ها درباره فضای مجازی است که چگونه از آن استفاده کنند و باید به آنها گفته شود که چه خطراتی در این راه وجود دارد. در خیابان باید برویم، بانک هم باید برویم، ممکن است دزدی هم بشود و جیب ما را بزنند. حالا بخاطر اینکه یک دزد در خیابان است، نباید از خانه خارج شویم? یا باید دزد را دستگیر کنیم. یا باید حواس‌مان جمع باشد.

دکتر روحانی تصریح کرد: ما فضای اینترنت امن و سالم و راحت و ارزان می‌خواهیم. اما در عین حال ما یک فضای امنیتی نمی‌خواهیم. نمی خواهیم برویم ببینیم در زندگی و امور خانوادگی مردم چه خبر است? دو تا دوست چه می‌کنند? کی به چه کسی و فلان فرد سیاسی یا حزب سیاسی چه پیامک زد و چی گفت? رها کنیم، دست برداریم و مردم را آزاد بگذاریم. نمی‌شود! آن دوره گذشت، والله گذشت، ول کنید.

رییس جمهور که سخنانش با تشویق مستمر حضار همراه شده بود، ادامه داد: یک مقدار هم قبول کنیم که مردم خودشان هم حساس‌ هستند. فکر می‌کنیم دیندار فقط ما هستیم?! مردم به دین، به اخلاق، به فرهنگ، به ایرانی بودن، مذاهب، به زبان و به لهجه خودشان احترام می‌گذارند. دوست دارند و می‌فهمند. فکر می‌کنیم عقل مطلق هستیم و نعوذ بالله مردم بی‌خبر. نخیر اینطور نیست. مردم ، جوان‌ها و دانشجوهای ما، یک قدم از ما جلوترند. بگذاریم فضای دانشگاه آزاد باشد. همین‌جا به آقای دکتر غلامی می‌گویم دانشجوی ستاره‌دار نباید داشته باشیم.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: اگر کسی می‌آید از ما کنتور آب می‌خواهد و از آب می‌خواهد استفاده کند، از دین و مذهبش می‌پرسیم! می‌گوییم اول بیا این را پر کن که دین و مذهبت چیست? برای کدام گروه سیاسی هستی? نماز شب می‌خوانی یا نه?! روزه و ماه رمضان و مستحبات را انجام می‌دهی? چه کار به کار مردم داری، آب می‌خواهد، خوب به او بدهید. مردم برق می‌خواهند، تو بگو برق می‌خواهی کتاب بخوانی و بعد یک نامه‌ای بنویسی خلاف مصالح با این برق!? شما چکار به این کارها داری? برق را بده ، پولت را بگیر.

رییس جمهور گفت: طرف می‌خواهد در مقاطع لیسانس و فوق‌لیسانس تحصیل کند، چه کار داری به زندگی‌اش? می‌رویم از همسایه می‌پرسیم طرف می‌خواهد فوق‌ لیسانس بخواند! حراست می‌رود از همسایه می‌پرسد که این جوان، جوان خوبی است? اینکه در خانه‌اش زندگی می‌کند، همسرش است? به شما چه ربطی دارد? این غلط‌ها دیگر چیست?

دکتر روحانی در میان تشویق حضار تاکید کرد: فضا را برای حقوق مردم باز بگذاریم. البته اگر کسی قانون را زیر پا گذاشت، اگر کسی جرمی انجام داد، آنجا دادگاه و دادستان هست، باید برود. ولی در امور مردم و زندگی خصوصی مردم تفحص نکنیم. فرمان 8 ماده‌ای امام (ره) را یادمان نرود. این فرمان را به صورت تابلو نصب کنیم و همگان و هر روز، آن را بخوانیم.

رییس جمهور افزود: امام (ره) در آن سالی که آن همه کشتار بود و گروهک‌ها در ایران کشتار می‌کردند، فرمود اگر وارد خانه مردمی شدید، به عنوان اینکه این تروریست است و فهمیدید اشتباه است، بعد که رفتید آنجا آلات قمار و شراب است، اگر بیایید نقل کنید باید تعزیر شوید و حق ندارید نقل کنید. در خانه خصوصی مردم بوده به تو چه? تو رفته بودی تروریست بگیری، فهمیدی اشتباه کردی، خداحافظ شما. بعد بگویید ما رفتیم تازه یک چیز بهتری پیدا کردیم. حالا بیا پرونده درست کن و طرف را دستگیر کن. مگر ما متخصص درست کردن پرونده برای مردم هستیم.


دکتر روحانی اظهار داشت: ببینیم پیغمبر با مردم چگونه رفتار می‌کرد? والله پیغمبر با علم الهی و با استعداد بلند ذاتی‌اش، همه منافق‌ها و کفار را می‌شناخت و می‌دانست اما آیا به آنها متعرض می‌شد? به آنها می‌گفت شما در خانه چه کردی? به آنها می‌گفت دیشب چه اقدامی انجام می‌دادی? نمی‌گفت اگر هم می‌خواست محاکمه کند، باز هم از علمش استفاده نمی‌کرد. ولله پیغمبر شنود نمی‌گذاشت!

وی با تاکید بر عدم دخالت در زندگی خصوصی مردم ،گفت: موارد استفاده از شنود مشخص است. غیر از مواردی مانند تروریسم، جنایات سازمان یافته و توطئه علیه کل کشور، دیگر شنود نداریم و این مصوبه شورای عالی امنیت ملی است. به تمام دستگاه‌های امنیتی از وزارت اطلاعات، سپاه، نیروی انتظامی و چند تا دستگاه دیگری هم که گاهی از این کارها می‌کنند، اعلام می کنم که باید به قانون عمل شود و تمام دستگاهها و دستگاه امنیتی، باید بدانند که نوکر و خادم مردم هستند.

رییس جمهور با بیان اینکه در حقوق شهروندی اگر می‌خواهیم کشورمان درست شده و در مسیر درست حرکت کند باید فضا را باز و شفاف کنیم،گفت: از مردم ایران و از همه جوانان می‌خواهم این مساله بودجه 97 را رها نکنید، ادامه دهید و ببینید در بودجه چه خبر است و این نورافکن‌ها باید در همه ردیف‌ها وارد شود. همه دستگاههایی که در سال 97 بودجه می‌گیرند باید به مردم اعلام شود که بودجه را کجا خرج کردند و این مسیر خوبی است که آغاز شده است.

دکتر روحانی خطاب به مردم تصریح کرد : به ملت ایران می‌گویم که به عنوان رییس جمهور سر پیمان خودم تا آخر خواهم بود و از شما مردم، جوان‌ها، زن‌ها، مردها، روستائیان، شهری‌ها، فرهیختگان و‌ هنرمندان نیز می‌خواهم بر سر پیمان بمانید. ما با هم کاری را شروع کردیم و باید با هم ادامه می دهیم. روحانی در تمام ساعات دولت دوازدهم به شما، رای، نظر، حمایت و انتقاد شما نیازمند است. شما باید پرسشگر باشید و وظیفه ما پاسخگویی است. ما باید پاسخ دهیم. بر سر پیمان‌مان، تا پای جان ایستاده‌ایم و باید کشور را پیش ببریم. ده‌ها مشکل پیش‌روی ماست ولی اگر دست به دست هم دهیم، همه را حل خواهیم کرد. می‌توانیم و ملت ما این قدرت را دارد.

رییس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه 2سال از برجام گذشته و در این مدت چندین بار آمریکایی‌ها خواستندتا برجام را از بین ببرند، تاکید کرد: تا امروز نتوانسته اند کاری از پیش ببرند و به اعتقاد من تا آخر هم نخواهند توانست. اگر هم کسی با برجام مخالف است به ترامپ دل نبندد کاری برایتان نمی‌کند. برجام می‌ماند و ما راه را ادامه می‌دهیم.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: طرح تحول سلامت خواهد‌ماند و دولت آنرا به عنوان یکی از حقوق مهم شهروندی در امر سلامت، ادامه می‌دهد. آرامش اقتصادی نیز به عنوان یک حق مهم شهروندی است که ادامه خواهد یافت. مردم بدانند بنای ما در تورم، مهار تورم و در رشد، رشد مثبت اقتصادی است. بنای دولت در مساله سکه و ارز و بازار سرمایه، تعادل صحیح است. ممکن است مشکلی پیش بیاید که آنرا با کمک شما و در کنار هم حل خواهیم کرد.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه دولت دوازدهم از فضای مجازی، فضای اینترنت و ارتباط مردم با دنیا حراست خواهد کرد، گفت: بعضی‌ها که شب‌ها تا صبح خواب می بینند، بدانند آن خواب‌ها تعبیر نمی‌شود پس به خواب‌های خودتان دل نبندید. فضای ارتباط مردم با جهان، حفظ خواهد شد، ما دنبال فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی نخواهیم بود. اینجا وزیر ماست به مردم قول می‌دهد دستش روی دکمه فیلترینگ نخواهد رفت.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه حقوق شهروندی را دنبال خواهیم کرد، گفت: به مردم وعده دادیم، گفتیم جوانان، زنان، اقوام و اقلیت‌ها، پای این عهد و پیمان‌مان ایستادیم.

دکتر روحانی افزود: از شما می‌پرسم در اشتغال سال 95، اشتغالی که ایجاد شد، چند درصد مردها مشغول بکار شده‌اند، چند درصد زن‌ها? زمانی بود آمار اشتغال زنان مرتب منفی بود و کاهش پیدا می‌کرد. در سال گذشته، - مردها خیلی ناراحت نشوند، باید عقب ماندگی های گذشته نسبت به خانمها یک مقدار جبران شود - در سال گذشته 67 درصد اشتغال ایجاد شده مربوط به زنان جامعه ما بوده است. پس ما به عهد و پیمان‌مان وفا کردیم.

رییس جمهور اظهار داشت: به تمام وزارتخانه‌ها گفته‌ام، حداقل، دو جوان و حداقل یک خانم در سطح معاون یا مشاور ‌باید منصوب کنند. ما بعضی مواقع می‌گوییم شرکت‌های دولتی را خصوصی کردیم، اما واقعا چه کردیم. آن شرکت دولتی را می‌دهیم به بازنشسته‌های خودمان، می‌گوییم این شد خصوصی! به دولت اعلام می‌کنم تمام کارهایی که واگذار می‌شود به بخش‌های مردمی،‌ باید حداقل 50 درصد آن جوان‌ها باشند. بازنشسته هم باشد، 20 الی 40 درصد، نه اینکه کلش بازنشسته‌ها را شما اینجا می‌آورید. پس جوانها کی مشغول به کار شوند?

دکتر روحانی تصریح کرد: ایجاد اشتغال وظیفه ماست و حقوق شهروندی این را به ما می‌گوید. اشتغال یکی از وظایف ماست و باید آن را انجام دهیم. ما در بودجه سال 97، - به ملت عزیز می‌گویم، در یک فرصت دیگر مفصل‌تر صحبت خواهم کرد- هیچ چیزی را گران نخواهیم کرد، مگر اینکه خواهیم گفت این پول کجا صرف خواهد شد و اگر شما قبول داشتید آن کار را خواهیم کرد.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: شما در انتخابات به ما گفتید که اولویت اول ما اشتغال جوان‌های ماست و ما هم می‌دانیم که این اولویت اول شما است. می‌گویند ممکن است حاملهای انرژی گران شود. به شما اعلام می‌کنم، قیمت بنزین و گازوییل از نصف قیمت جهانی بالاتر نخواهد بود. قانون به ما گفته باید ظرف 5 سال به قیمت جهانی برسانیم. چرا? به دلیل اینکه ما می‌دانیم شرایط زندگی مردم چگونه است? اما اگر پولی از این بابت از مردم گرفته شود، من به سازمان برنامه و بودجه و به دولت گفته‌ام، این پول صرفاً برای اشتغال جوان‌ها خواهد بود و بس؛ فقط برای اشتغال.

دکتر روحانی که سخنان او با تشویق حضار همراه شده بود، گفت: برای دولت دوازدهم، یک رقم بالایی را برای اشتغال مدنظر قرار دادیم. در طول 4 سال آینده، یک رقمی حدود 300 هزار میلیارد تومان، نه اینکه این پول را از مردم بخواهیم بگیریم بلکه این پول از صندوق توسعه و از بانک‌ها که مشارکت می کنند و یک بخشی از آن را هم دولت می‌گذارد و اینها در کنار هم می‌آیند، این تحول را ایجاد می‌کنند. اشتغال برای ما اصل است.

رییس جمهور با اشاره به اینکه محیط زیست هم حقوق شهروندی مردم است، اضافه کرد: در روزی داریم در تهران صحبت می‌کنیم که متاسفانه مدارس ما به دلیل آلودگی هوا تعطیل است. اینجا به وزیر صنعت و وزیر نیرو و وزیر نفت و مسئول محیط زیست می‌گویم، این مسئولیت سنگین ماست. صنعت ما باید درست شود. خودرو و نیروگاه و بنزین و گازوییل و وسایل گرم‌کننده‌ منزل‌های ما باید درست شود. همه باید دست به دست هم دهیم. در یک روزهایی هم ماشین شخصی استفاده نکنیم. راهی دیگری نداریم.

دکتر روحانی ادامه داد: این تنها ما نیستیم، شما نگویید این دولت پس چه می‌کند? شما بگویید دنیا چه می‌کند? از ما بدتر دهلی است. از تهران بدتر هوای پکن و مکزیکوسیتی است. مثل تهران برخی شهرهای اروپایی است. در ماه‌های گذشته، یک معضل جهانی است. این معضلی است که با آن مواجه هستیم و باید آن را حل کنیم. وظیفه ماست که حل کنیم. روز به روز باید هوای سالم و پاک بیشتر شود. روز به روز باید ناسالم بودن هوا کمتر شود. من خیلی حرف دارم ولی وقت ندارم. می خواهم روی یک نکته تاکید کنم؛ حقوق شهروندی ما، استاندارد شدن همه چیز است.

رییس جمهور افزود: باید وزارتخانه های کار، صنعت، بهداشت و درمان، موسسه استاندارد و بقیه ارگان‌ها توجه داشته باشند که هر کاری در این کشور باید استاندارد باشد. نمی‌شود کسی مجوز داشته باشد و به فرض پنجره غیراستاندارد بسازد. نمی‌شود در این کشور، کسی مجوز ساخت درب منزل داشته باشد و آن درب استاندارد نباشد، چرا درب و پنجره ها بعد از 3 الی 6 ماه نیاز به تعمیر پیدا می کند و آنچه در اروپا ساخته می شود صد سال دوام دارد و تغییری نمی‌کند. تا سیم‌کشی استاندارد نشود، صدها پلاسکو خواهیم داشت و تا زمانی که کارگر و مدیر استاندارد نباشد، در پتروشیمی و پالایشگاه آتش‌‌سوزی وجود خواهد داشت.

دکتر روحانی تاکید کرد: باید همه مشاغل، همه کارها، از کارهای جزیی تا کارهای کلی، استاندارد شود و به حول و قوه الهی در دولت دوازدهم یک کاری که دنبال خواهم کرد، مساله استاندارد شدن همه مشاغل است. باید در آموزش فنی و حرفه ای در دبستان و دبیرستان و دانشگاه، آموزش های ارایه شده استاندارد باشد.

رییس جمهور گفت: مردم، باید تلاش کنیم حقوق شهروندی فرهنگ شود. حقوق شهروندی با نوشتن درست نمی‌شود. حقوق شهروندی با ابلاغ و پایش درست نمی‌شود، باید به گفتمان و فرهنگ تبدیل شود. همه باید اجرایش را دنبال کنیم، همه اعتراض کنید اگر در اداره‌ای حقوق شهروندی اجرا نمی‌شود و فضای مجازی ، موبایل‌ها و جوان‌ها به میدان بیایند. بگویید و اعتراض کنید و جامعه ما را به سمت استاندارد شدن و به سمت حقوق شهروندی بکشانید.

دکتر روحانی افزود: حقوق شهروندی باید فرهنگ ما شود. باید در دانشگاه، وزیر علوم ما بتواند دانشگاه را اداره کند. هر روز از این طرف و آن طرف به او دستور می‌دهند، ما راست و چپ نداریم که دستور دهند. وزیر مسئولیت دارد و قانون اساسی این را می‌گوید. وزیر باید در همه آن جمعیت ها و شوراهایی که شرکت می‌کند، حرف بزند. در مساله فرهنگ، وزیر ما مسئول است. وزیر فرهنگ و وزیر آموزش و پرورش ما مسئول است. اینها مسئولیت دارند. در سیاست خارجی وزیر خارجه ما مسئول است.

رییس جمهور با بیان اینکه نمی‌شود همه بخواهند مداخله کنند، تاکید کرد: معیار ما قانون اساسی است. ما باید بر مبنای قانون اساسی عمل کنیم. اصل 113 قانون اساسی می‌گوید رییس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است و همه ما باید قانون اساسی را اجرا کنیم. ما چیزی فرای قانون اساسی و قانون در این کشور نداریم.

دکتر روحانی گفت: باید حقوق شهروندی را به عنوان یک مسئولیت مهم و سنگین دولت مدنظر قرار بدهیم و همه وزرا، معاونین، استانداران، دستگاه‌ها، نهادهای عمومی و سمن‌ها باید به این نکته مهم توجه داشته باشند و 6 ماه یکبار گزارش دقیق به رییس جمهور دهید. سالی یکبار گزارش به مردم دهید و من رییس جمهور موظف هستم سالی یکبار گزارش به ملت دهم. سال آینده به شما خواهم گفت که در این یکسال چه کرده‌ایم و چه مشکلاتی پیش روی ماست و شما کجاها باید ما را یاری کنید تا مشکلات را حل کنیم.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۶/۰۹/۲۹
  • ۱۴۵ نمایش
  • محمد مهدی بختیاری

اجلاس حقوق شهروندی

روحانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی