Elocutionist

و هو معکم

Elocutionist

و هو معکم

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

۱۰۶ مطلب در شهریور ۱۳۹۶ ثبت شده است

بابک زنجانی در ابتدای چهاردهمین جلسه محاکمه متهمان ردیف دوم و سوم پرونده نفتی (مهدی شمس و حمید فلاح هروی) که به عنوان مطلع حضور یافته بود درباره فروش بخشی از سهام بانک «اف.آی.آی.بی» مالزی به بانک ملت اظهار کرد: مدارک جدیدی به دستم رسیده که باید آنها را بگویم.

قاضی مقیسه هم گفت: این جلسه دادرسی برای شما نیست. بنابراین فقط به سوالاتی که می‌پرسیم پاسخ دهید. فقط راجع به پرونده بانک ملت و «اف.آی.آی.بی» صحبت کنید. شما به عنوان مطلع احضار شدید.

متهم اصلی پرونده نفتی که حکم اعدامش هم تأیید شده افزود: ما تیر سال 91 کار خود را با وزارت نفت شروع کردیم اما همکاری‌هایمان با آقای شمس و فلاح به قبل از سال 91 برمی‌گردد. به عنوان مثال در سال 90، آقای شمس برای ما هواپیما خرید و خرداد همان سال هم قشم‌ایر را افتتاح کردیم. از آقای فلاح هم که آن زمان در شرکت غدیر فعالیت می‌کردند دعوت کردم تا کارهای هلدینگ سورینت را سروسامان بدهند.

رئیس دادگاه سوال کرد: بنابراین آقای فلاح در اینجا با شما شریک بودند.

زنجانی هم پاسخ داد: خیر. آقای فلاح فقط عضو هیئت مدیره بود و شراکتی نداشت.

وی توضیح داد: زمانی که می‌خواستیم با وزارت نفت کار کنیم از وزارت اطلاعات با ما تماس گرفتند و گفتند آقای فلاح را از مجموعه خود حذف کنید و ایشان استخاره کردند و گفتند من باید در خدمت آقای زنجانی باشم.

بابک زنجانی گفت: اینکه می‌گویند «اف.آی.آی.بی» را چهار میلیون دلار خریدیم و 90 میلیون دلار فروختیم اشتباه است. در خصوص بانک «اف.آی.آی.بی» دو بخش وجود دارد؛ یکی مربوط به بخش لایسنس بانک و دیگری هم اموال و دارایی‌های بانک است. ما لایسنس بانک را چهار میلیون دلار خریدیم و آن را هفت میلیون دلار فروختیم. باقی 90 میلیون دلار مربوط به اموال و دارایی‌ها، ساختمان و دیگر متعلقات بانک است. ما کلا در جابجایی بانک «اف.آی.آی.بی» سه میلیون یورو سود کردیم.

در ادامه قاضی مقیسه در واکنش به این بخش از اظهارات زنجانی مبنی بر اینکه فلاح در پروژه‌های نفتی دخالت نداشت، گفت: پس به چه منظور این پول را به فلاح دادید.

زنجانی هم گفت: به خاطر اینکه آقای فلاح بیزنس و کار می‌کردند.

قاضی از زنجانی پرسید: فلاح چه کار می‌کرد که سه میلیون دلار گرفت؟

زنجانی هم پاسخ داد: همکاری ، بیزنس و امثال این کارها.

در ادامه جلسه دادگاه، رئیس شعبه 28 دادگاه انقلاب در خصوص هدایایی که زنجانی به فلاح داده بود سوال کرد و گفت: علت پرداخت این هدایا چه بوده است؟ آیا هدیه بوده یا بابت‌شان پول گرفته‌اید. خانه تهران و کیش چقدر می‌ارزید و خانه تهران کجاست؟

زنجانی پاسخ داد: این مسائل مربوط به حساب و کتاب های من با آقای فلاح و قبل از ماجرای شرکت نفت است. این موضوع مربوط به سال‌های 88 ، 89 و 90 است.

رئیس دادگاه خطاب به زنجانی گفت: شما در تمام اقاریر خود گفته‌اید که من اینها را هدیه کرده‌ام.

زنجانی هم پاسخ داد:‌ در نهایت قرار بود فلاح از تمام شرکت‌هایی که در آن عضو هیئت مدیره است سه درصد سود بگیرد.

قاضی مقیسه گفت: شما یک میلیارد هدیه به دختر آقای فلاح داده اید.

زنجانی افزود: بله. از پول خودم بود.

قاضی مقیسه ادامه داد: خانم آقای فلاح اقرار کرده است که بابت این خانه‌ها هیچ پولی نداده‌اند. خانه تهران کجا بود و آن زمان چقدر ارزش داشت و الان چقدر می‌ارزد؟

زنجانی پاسخ داد: خانه در شهرک غرب است. آن زمان 6 میلیارد تومان می‌ارزید و الان حدود 50 میلیارد تومان. آقای قاضی شما الان به دنبال چه می‌گردید که این سوال‌ها را می‌پرسید. در آن زمان کلا 14 میلیارد و 800 میلیون تومان به آ‌قای فلاح هروی پرداخت کردم که همه این ویلاها و آپارتمان‌ها جزو همین مقدار است.

در ادامه قاضی مقیسه به پرونده خرید بیمارستان پارسیان اشاره کرد و گفت: شما در آنجا 25 میلیارد به آقای فلاح هروی داده‌اید؟

زنجانی پاسخ د اد: خیر؟ این ادعا را دادستانی دارد. ما بیمارستان پارسیان را به مبلغ 50 میلیارد تومان خریداری کردیم اما بعد از اینکه مشخص شد سند آن جعلی است قصد پس گرفتن پول را داشتیم که گفتند 25 میلیارد آن را آقای فلاح گرفته است.

رئیس دادگاه در ادامه به ماجرای خرید شرکت های تأمین اجتماعی و دریافت 5 فقره چک اشاره کرد و از زنجانی پرسید: شما به چه علت به آقای فلاح زنگ زدید که شبانه از مشهد حرکت کرد؟

زنجانی پاسخ داد: آقای فلاح ربطی به تامین اجتماعی ندارد. من چهار میلیارد یورو به حساب تامین اجتماعی در بانک مسکن واریز کردم و وقتی که در امارات بودم متوجه شدم مشمول تحریم‌های غرب شدم.

وی توضیح داد: برای همین در امارات بازداشت شدم. در آنجا با وزیر نفت تماس گرفتم و وزیر نفت با آقای مصلحی وزیر اطلاعات تماس گرفتند. آقای مصلحی با تیمشان هماهنگ کردند که مشکلی پیش نیاید. از آن طرف هم بانک اف آی آی بی با من تماس گرفت و گفت که به ما نامه‌ای زده و گفته‌اند ظرف 15 روز آینده حساب‌های ما مسدود می‌شود و اگر این طور شود دسترسی به هیچ پولی نخواهیم داشت.

زنجانی افزود: وزیر نفت از من پرسید چه کار می‌توانیم بکنیم. به ایشان گفتم چهار میلیارد یورو به حساب تامین اجتماعی واریز کردم تا از این شرکت خرید کنم. وزیر نفت هم گفت می‌توانید دو میلیارد از آن پول را به ما بدهید و کمتر خرید کنید.

زنجانی توضیح داد:  برای همین موضوع به آقای فلاح دستور دادم که به تامین اجتماعی برود و چک‌ها را بگیرد و از شرکت هم خواستم که به ایشان یک معرفی‌نامه بدهد.  چون قرار بود دو میلیارد از این پول را به شرکت نفت بدهیم طی تماس تلفنی با آقای مرتضوی، از ایشان خواستم که پنج فقره چک صادر کند. فلاح چک‌ها را گرفت و به آقای میرکاظمی که امین من بود تحویل داد.

قاضی مقیسه در ادامه به فروش نفت توسط مهدی شمس اشاره کرد و گفت: آیا شما شرکت فال را انتخاب کردید؟ نحوه فعالیت آقای شمس را در این موضوع بگویید و آیا شما دستور دادید شرکت اونر ایر خریداری شود؟

زنجانی گفت: شمس اجازه نداشت پول نفت را به وزارت نفت بدهد زیرا طرف حساب او من بودم. طبق قراردادی که با شرکت نفت داشتم باید پول نفت را به حساب آنها در بانک اف آی آی بی واریز می‌کردم. در رابطه با شرکت فال باید بگویم زمانی که در ترکیه بودم شخصی به نام آقای «حلمی» به من مراجعه کرد و ادعا کرد  در کار خرید و فروش نفت است. من هم به آقای شمس زنگ زدم گفتم که راجع به این آقا تحقیق کند.

وی ادامه داد: به آقای شمس نامه زدم که با حلمی جلسه‌ای بگذارید و این موضوع را پیگیری کنید. گویا شرکت فال را همین آقای حلمی معرفی کرده است.

مقیسه پرسید: آقای شمس ادعا می‌کند که شرکت فال را با همفکری شما انتخاب کرده است.

زنجانی گفت: شمس با فال یک جلسه داشت و آ‌نها را ارزیابی کرد. من هم در آن جلسه حضور پیدا کردم که ظاهر کار مناسب بود. وقتی با آقای جشن ساز صحبت کردیم آقای جشن ساز گفت که شرکت فال ورشکسته است.

در ادامه جلسه مهدی شمس بابک زنجانی را مخاطب قرار داد و گفت: شما به من نامه زدید و شرکت فال را معرفی کردید و آن نامه را خدمت دادگاه ارائه کرده ام. 

قاضی مقیسه هم گفت:  پس قبول دارید که شرکت فال را شما به آقای شمس معرفی کردید؟.

زنجانی گفت: بله، ولی من در جلسه نبودم. 

  شمس واکنش نشان داد و گفت: شما در آن جلسه بودید.

مقیسه از بابک زنجانی پرسید: این اظهارات را قبول دارید؟

 زنجانی گفت: آقای مقیسه من دستور دادم که جلسه‌ای بگذارید. باشد من فال را معرفی کردم شما نمی گذارید من حرف بزنم.

مقیسه گفت: بنابراین  نامه‌ای که آقای شمس ادعا کرده جعلی نیست.

زنجانی پاسخ داد: اگر همه اینجا بگویند که من مقصرم قبول دارم. انتهای این ماجرا اعدام است. لااقل اینها نجات پیدا کنند.

مقیسه گفت: پرونده اونر ایر به چه شکلی بود. آیا از پول نفت پول خرید اونر ایر را دادید؟

زنجانی پاسخ داد: آقای قاضی شما می‌خواهید به واقعیت دست پیدا کنید یا نه؟ بانکی وجود دارد که اینها یک میلیارد و 967 میلیون یورو در آن پول دارند.

مقیسه گفت: شما قصد پرداخت این پول را ندارید. هشت هزار میلیارد تومان پول مردم دست شما است و نمی‌دهید.

متهم اصلی پرونده نفتی هم پاسخ داد:  این نظر شماست من متعهد به پرداخت این مقدار پول هستم.

مقیسه گفت: خیلی خب. پرداخت کنید.

زنجانی هم افزود: پرداخت کردن که این طور نیست.

قاضی دادگاه خطاب به زنجانی گفت: ما پرونده شما را رسیدگی کردیم راجع به اونر ایر بگویید.

زنجانی پاسخ داد: شمس‌زاده به من ایمیل زد و گفت 502 میلیون دلار وجه حاصل از فروش نفت را کجا هزینه کرده است که 235 میلیون دلار آن بابت خرید اونر ایر بوده است.

زنجانی گفت: پول شرکت اونر ایر را من باید از منابع مالی خودم پرداخت می‌کردم و ربطی به شرکت نفت ندارد. شرکت نفت پول خود را قبلا گرفته بود.

شمس در اینجا واکنش نشان داد و گفت:‌ ما به واسطه نفتی که در دست شرکت فال داشتیم یک میلیارد دلار اعتبار گرفتیم و با آن این خریدها را انجام دادیم. بعداً مشخص شد شرکت فال بدون اجازه ما این نفت‌ها را فروخته است.

مقیسه گفت: پول اونر ا یر را پس از پول نفت دادید.

شمس متهم ردیف دوم پرونده نفتی گفت: از اعتباری که از شرکت فال گرفتیم دادیم.

زنجانی در ادامه خطاب به قاضی مقیسه گفت: سوالات شما ناقص است. شمس از جانب ما مامور بود که اونر ایر را بخرد و مبلغ این معامله 235 میلیون دلار بود. آقای شمس برای خرید این شرکت از یک شرکت که زیرمجموعه شرکت فال بود  235 میلیون دلار چک مدت‌دار گرفت و به صاحب شرکت اونر ایر ارائه داد اما صاحب این شرکت این چک‌ها را قبول نکرد. بنابراین  اقای شمس این چک‌ها را به وسیله فردی در دبی، زودتر از موعد نقد کرد.

  • محمد مهدی بختیاری

معاونت امور مالی و اجرایی شورای شهر تهران اقدام به خرید 21 عدد تبلت‌ 4 میلیون و 570 هزار تومانی و 21 دستگاه پژو پارس‌ 42 میلیون و 300 هزار تومانی برای اعضای شورای شهر تهران کرده است.هزینه ‌ای که برای این موضوع صرف شده حدود یک میلیارد تومان است.

به گزارش الف،انتشار اسناد این خریدها و واکنش‌های انتقادآمیز به آن در فضای مجازی، برخی اعضای شورای شهر را مجبور به پاسخ‌گویی کرد.

الهام فخاری عضو شورای شهر تهران پس از انتشار خبر خرید این اقلام برای اعضاء شورای شهر تهران، گفت: این مصوبه و دستور شورا نبوده است، روال اداری با توجه به استهلاک خودروها است.

وی تصریح کرد: اعضای شورا فقط امانتدار این اموال هستند.

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهرن نیز در این زمینه توضیح داد: در دوره‌های گذشته در شورای شهر با وجود سیستم اتوماسیون مکاتبات و آماده بودن زیرساخت‌های آن از این ابزار و امکان استفاده نمی‌شده و همه مکاتبات به صورت کاغذی انجام می‌شده است.

وی گفت: در این دوره هیئت رئیسه شورای پنجم تصمیم گرفت که شورا هیچ مکاتبه‌ای به صورت کاغذی انجام نشود و تاریخی را نیز معین کرد که از آن تاریخ به بعد در داخل شورا مکاتبات به صورت فیزیکی و کاغذی متوقف شود و به شکل اتوماسیون صورت بگیرد.

اعطاء افزود: این امکان از آن جهت فراهم شده که اعضای شورا در هرجایی، در مسیر، در ترافیک، در منزل و در سفر به سیستم اتوماسیون و به کارتابل خود دسترسی داشته باشند، مکاتبات و گزارش‌ها را ببینند و گردش کار را کنترل کنند و در هر زمان به سامانه شهرداری دسترسی داشته باشند. ضمن اینکه این حجم کاغذ که روزانه در شورا به هدر می‌رود، متوقف شود. این امری طبیعی است و به گمانم باید سوال کرد چرا تا به امروز شورا به سمت هوشمندسازی نرفته است.

سخنگوی شورای شهر تهران بیان کرد: چنین تصمیمی در راستای هوشمندسازی گرفته شده و ابزار لازم برای این کار نیز فراهم شده است. ابزار این کار هم همین تبلت‌هایی است که خریداری شده، برچسب اموال خورده و در دوره چهارساله در اختیار اعضا خواهد بود.

وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان داد که خودرو‌های موجود در شورا مستهلک هستند و به لحاظ فنی مشکلات فنی جدی دارند، بنابراین تصمیم گرفته شد خودرو‌های جدیدی برای استفاده اعضای شورا تهیه شود.

اعطا افزود: همانطور که تاکید کردم این اموال برای اعضای شورا خریداری نشده است و صرفا در راستای انجام ماموریت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این موضوع امری طبیعی است همانگونه که در همه‌ی دستگاه‌ها ملزومات و ابزار مورد نیاز تهیه و استفاده می‌شود.

سید ابراهیم امینی نایب رئیس شورای شهر تهران نیز پس از انتشار لیست خرید 21 تبلت و 21 خودرو پژو پرشیا برای اعضای جدید شورای شهر تهران در فضای مجازی به قیمت نهصد و نود شش میلیون تومان اظهار کرد: خرید اقلام مختلف برای شورای شهر رویه جدیدی نبوده است و این تبلت و خودروها جزو اموال شورای شهر بوده و نمایندگان تنها امانتدارانی هستند که با پایان مسئولیت خود تمام این اموال را به شورا بازمی‌گردانند.

وی ادامه داد: در این خرید نظر اعضا بر صرفه‌جویی حداکثری بوده است و یکی از ارزان‌ترین خودروهای ساخت داخل خریداری شده است.

به گزارش تسنیم، رضا تقی پور سخنگوی شورای شهر تهران در دوره چهارم نیز در این باره اظهار کرد: خرید اقلام مورد نیاز اعضاء شورا یک موضوع مرسوم است که از طریق رئیس شورا پیگیری می‌شود.

وی تصریح کرد: البته در دوره قبل و با توجه به افزایش اعضاء شورای شهر تهران از 15 به 31 نفر ، قاعدتاً باید تعدادی خودرو و و تلبت خریداری می‌شد اما در همین زمینه نیز صرفه جویی لازم صورت گرفت.

تقی پور افزود: اینکه گفته می‌شود خودروهای دوره گذشته مستهلک بوده جای تعجب دارد چرا که چنین چیزی واقعیت ندارد.

عضو سابق شورای شهر تهران بیان کرد: در دوره گذشته اعضاء تمام اقلامی که از شورا دریافت کرده بودند را به مدیریت شهری تحویل دادند و حتی می شد از همین وسایل استفاده کرد که متاسفانه اعضاء جدید در این زمینه اعتقادی نداشتند.

  • محمد مهدی بختیاری

معاونت امور مالی و اجرایی شورای شهر تهران اقدام  به خرید 21 عدد  تبلت‌ 4 میلیون و 570 هزار تومانی و 21 دستگاه  پژو پارس‌ 42 میلیون و 300 هزار تومانی  برای اعضای شورای شهر تهران کرده است.هزینه ‌ای که برای این موضوع صرف شده حدود یک میلیارد تومان است.
انتشار اسناد این خریدها و واکنش‌های انتقادآمیز به آن در فضای مجازی، برخی اعضای شورای شهر را به پاسخگویی واداشت.
الهام فخاری عضو شورای شهر تهران پس از انتشار خبر خرید این اقلام برای اعضاء شورای شهر تهران، گفت: این مصوبه و دستور شورا نبوده است، روال اداری با توجه به استهلاک خودروها است. وی تصریح کرد: اعضای شورا فقط امانتدار این اموال هستند. علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهرن نیز در این زمینه توضیح داد: در دوره‌های گذشته در شورای شهر با وجود سیستم اتوماسیون مکاتبات و آماده بودن زیرساخت‌های آن از این ابزار و امکان استفاده نمی‌شده و همه مکاتبات به صورت کاغذی انجام می‌شده است.
وی گفت: در این دوره هیئت رئیسه شورای پنجم تصمیم گرفت که شورا هیچ مکاتبه‌ای به صورت کاغذی انجام نشود و تاریخی را نیز معین کرد که از آن تاریخ به بعد در داخل شورا مکاتبات به صورت فیزیکی و کاغذی متوقف شود و به شکل اتوماسیون صورت بگیرد. اعطاء افزود: این امکان از آن جهت فراهم شده که اعضای شورا در هرجایی، در مسیر، در ترافیک، در منزل و در سفر به سیستم اتوماسیون و به کارتابل خود دسترسی داشته باشند، مکاتبات و گزارش‌ها را ببینند و گردش کار را کنترل کنند و در هر زمان به سامانه شهرداری دسترسی داشته باشند. ضمن اینکه این حجم کاغذ که روزانه در شورا به هدر می‌رود، متوقف شود. این امری طبیعی است و به گمانم باید سوال کرد چرا تا به امروز شورا به سمت هوشمندسازی نرفته است.
سخنگوی شورای شهر تهران بیان کرد: چنین تصمیمی در راستای هوشمندسازی گرفته شده و ابزار لازم برای این کار نیز فراهم شده است. ابزار این کار هم همین تبلت‌هایی است که خریداری شده، برچسب اموال خورده و در دوره چهارساله در اختیار اعضا خواهد بود. وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان داد که خودرو‌های موجود در شورا مستهلک هستند و به لحاظ فنی مشکلات فنی جدی دارند، بنابراین تصمیم گرفته شد خودرو‌های جدیدی برای استفاده اعضای شورا تهیه شود.
 اعطا افزود: همانطور که تاکید کردم این اموال برای اعضای شورا خریداری نشده است و صرفا در راستای انجام ماموریت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این موضوع امری طبیعی است همانگونه که در همه‌ی دستگاه‌ها ملزومات و ابزار مورد نیاز تهیه و استفاده می‌شود.
سید ابراهیم امینی نایب رئیس شورای شهر تهران نیز  پس از انتشار لیست خرید 21 تبلت و 21 خودرو پژو پرشیا برای اعضای جدید شورای شهر تهران در فضای مجازی به قیمت نهصد و نود شش میلیون تومان اظهار کرد: خرید اقلام مختلف برای شورای شهر رویه جدیدی نبوده است و این تبلت و خودروها جزو اموال شورای شهر بوده و نمایندگان تنها امانتدارانی هستند که با پایان مسئولیت خود تمام این اموال را به شورا  بازمی‌گردانند. وی ادامه داد: در این خرید نظر اعضا بر صرفه‌جویی حداکثری بوده است و یکی از ارزان‌ترین خودروهای ساخت داخل خریداری شده است.
محمد سالاری عضو شورای شهر تهران که در دوره چهارم نیز حضور داشت در خصوص خرید تبلت و خودرو برای اعضای شورای شهر اظهار داشت: این وسایل هنوز تحویل اعضای شورای شهر نشده است. وی افزود: دوره قبل هم این کار انجام شد و هر دوره یک ماشین در اختیار اعضای شورای شهر می‌گذارند و در پایان دوره هم از آن‌ها تحویل می‌گیرند.
 عضو شورای شهر تهران گفت: از خرید‌های این دوره اطلاعی ندارم ولی دوره قبل یک ماشین در اختیار همه اعضای شورای شهر گذاشتند که ما هم چون دوره قبل عضو بودیم از همان استفاده می‌کنیم و علاوه‌بر خودرو یک لپ‌تاپ هم به اعضا دادند تا کارهای شورا را انجام دهند. سالاری عنوان کرد: این وسایل تحویل دفتر اعضا می‌شود و در پایان دوره هم باید وسایل را تحویل بدهند.
 اعضای شورای دوره قبل تمام اقلامی که از شورا دریافت کرده بودند را به مدیریت شهری تحویل دادند
رضا تقی پور سخنگوی شورای شهر تهران در دوره چهارم نیز در این باره اظهار کرد: خرید اقلام مورد نیاز اعضاء شورا یک موضوع مرسوم است که از طریق رئیس شورا پیگیری می‌شود. وی تصریح کرد: البته در دوره قبل و با توجه به افزایش اعضاء شورای شهر تهران از 15 به 31 نفر ، قاعدتاً باید تعدادی خودرو و و تلبت خریداری می‌شد اما در همین زمینه نیز صرفه جویی لازم صورت گرفت.
تقی پور افزود: اینکه گفته می‌شود خودروهای دوره گذشته مستهلک بوده جای تعجب دارد چرا که چنین چیزی واقعیت ندارد. عضو سابق شورای شهر تهران بیان کرد: در دوره گذشته اعضاء تمام اقلامی که از شورا دریافت کرده بودند را به مدیریت شهری تحویل دادند و حتی می شد از همین وسایل استفاده کرد که متاسفانه اعضاء جدید در این زمینه اعتقادی نداشتند.
از سوی دیگر مرتضی طلایی عضو سابق شورای شهر تهران با اشاره به خرید تبلت و خودرو برای اعضای شورای شهر اظهار داشت: در دوره گذشته هم برای نمایندگان لپ‌تاپ و خودرو خریداری شده که البته ما آن را در پایان دوره تحویل دادیم. وی افزود: سوال اینجاست که با وجود اینکه خودرو و سایر وسایل را از اعضای شورا تحویل گرفته‌اند، چرا مجددا خودرو جدید خریداری شده است؟
 سوالی که طلایی درباره خریدهای جدید شورای شهر برای اعضایش مطرح می کند سوالی اساسی است، اینکه چرا واقعا با وجود خودروهای اعضای سابق خودروهای جدید خریداری شده است؟
فعال اصلاح‌طلب: هزینه انجام شده به بیت المال شهرداری برگردد
عبدالله ناصری فعال اصلاح‌طلب در رابطه با هزینه یک میلیاردی شهرداری جهت خرید تبلت و تغییر ماشین های شورای پنجم  گفت: اعضای شورای شهر در حال حاضر هیچ ماشینی تحویل نگرفتند فقط تبلت ها را در اختیار دارند بهتر است اعضای شورای شهر با این نظام روتین مقابله کنند تا اعتماد هر چه بیشتر مردم را جلب کنند. تبلت ها را پس دهند و از ماشین های شورای قدیم استفاده کنند.
وی اضافه کرد: اما اینکه دستگاه مربوطه و ماشین ها را هر دو سال یا 5 سال یکبار تعویض کنند؛ معتقدم این تغییرات باید با حداقل هزینه های عمومی مدیریت شود بنابراین ماشین هایی که در سطح شهر و نه در خارج از شهر تردد می کنند استهلاکی ندارد که نیاز به تغییر داشته باشند و هزینه ای اضافی پرداخت شود.

  • محمد مهدی بختیاری

حکم اعدام اسماعیل رنگرز که خردادماه امسال آتنا اصلانی کودک 7 ساله پارس‌آبادی را پس از آزار و اذیت به قتل رسانده بود، صبح امروز با حضور مسئولان و مردم در ملاء عام اجرا شد.

بامداد امروز قاتل آتنا اصلانی دختر خردسال پارس‌آبادی پس از چند ماه انتظار خانواده آتنا و مردم شهرستان پارس‌آباد و استان اردبیل و شاید هم همه مردم ایران به دار مجازات آویخته شد. شیطان پارس‌آبادی که به اسماعیل رنگرز شهرت یافته ساعت 6:20 بامداد امروز در میدان باکری شهر پارس‌آباد در ملاء عام و در میان خشم و انزجار مردم پارس‌آباد و خانواده دردکشیده آتنا اعدام شد.

در مراسم اعدام اسماعیل رنگرز دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اردبیل، دادستان پارس‌آباد، مسئولان قضایی و انتظامی، امنیتی و برخی مسئولان دیگر، خانواده آتنا و جمعی از مردم شهرستان پارس‌آباد حاضر بودند تا فرجام ناجوانمردی این مرد گرگ صفت قاتل را نظاره‌گر باشند.

آتنا اصلانی دختر بچه 7 ساله بی گناه پارس‌آبادی بود که در روز 28 خردادماه امسال ناپدید شد و پس از اعلام مفقودی این دختر خردسال در روز 29 خردادماه پرونده‌ در این زمینه تشکیل و اقدامات و بررسی‌ها برای یافتن این کودک پارس‌آبادی آغاز شد.

پس از بررسی محل کار پدر آتنا که دستفروشی در کنار مغازه اسماعیل رنگرز بود ماموران پلیس آگاهی به رنگرز که فردی خوشنام نیز نبوده مظنون شده و وی را دستگیر می‌کنند که در نهایت یک تماس تلفنی رنگرز با خانواده‌اش برای جابه‌جایی جسد دخترک 7 ساله پرده از جنایت قاتل بر می‌دارد.

با کشف جسد آتنا توسط برادر و همسر رنگرز و مراجعه آنها به دادستانی برای گزارش موضوع در نهایت بعداز بیست و دو روز تلاش و کوشش برای یافتن دختر بچه در روز 19 تیرماه جسد آتنا در پارکینگ رنگرز کشف شد و راز این قاتل برملا شد.

قاتل بی‌رحم خردسال معصوم که ابتدا منکر جنایت خود شده بود با مشاهده شواهد و قراین سرانجام به قتل خود اعتراف کرد و با صدور حکم، رنگرز از بابت تجاوز به عنف محکوم به اعدام، از بابت یک فقره قتل عمد محکوم به قصاص نفس و از بابت سرقت محکوم به حبس و شلاق و رد مال شد.

با صدور حکم توسط دستگاه قضایی اردبیل و تائید این حکم در دیوان عالی کشور حکم شلاق قاتل کودک معصوم پارس‌آبادی روز گذشته به اجرا در آمد و حکم اعدام در ملاء عام نیز بامداد امروز اجرا شد.

  • محمد مهدی بختیاری

افزایش بی‌سابقه مصرف بنزین در سال‌جاری، طرح بررسی افزایش نرخ سوخت را در بدنه دولت کلید زد. با توجه به آغاز مراحل تدوین لایحه بودجه سال 97، دولت در حال بررسی نرخ سوخت هم هست؛ هرچند طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت این اختیار را دارد که قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد.

یکی از موافقان افزایش نرخ سوخت به‌منظور کنترل مصرف، «بیژن زنگنه» وزیر نفت است. این مقام مسئول در روزهای پایانی دولت یازدهم در این خصوص گفته بود: «اگر بخواهیم همین‌طور از خودروهای شخصی استفاده کنیم، هیچ کاری در مدیریت مصرف بنزین نمی‌توانیم انجام دهیم، البته سیاست‌های قیمتی هم اثرگذار است که ما متاسفانه دو سال قیمت را افزایش نداده‌ایم و این علامت بدی است. اعتقادی به این ندارم که برداشتن سهمیه‌بندی تأثیری در افزایش مصرف بنزین داشته است. این دولت که در حال تمام شدن است و روزهای پایانی خود را می‌گذراند، اما دولت بعدی باید روی افزایش قیمت بنزین فکر کند.»

نتایج این فکر کردن به افزایش نرخ بنزین که در قالب طرح بررسی افزایش نرخ سوخت کلید خورده، به‌احتمال قریب به یقین در لایحه بودجه سال 97 خود را نشان می‌دهد. شنیده‌های غیررسمی حاکی از این است که دولت به دنبال افزایش نرخ حامل‌های انرژی از ماه‌های پایانی سال جاری یا ابتدای سال 97 است. اگرچه هیچ تصمیمی تا امروز نهایی نشده، اما بررسی‌ها در این زمینه آغاز شده و ادامه دارد. این‌که افزایش نرخ سوخت در کشور آیا بهترین راهکار برای کنترل مصرف سوخت است یا خیر را با برخی نمایندگان مجلس و کارشناسان حوزه انرژی مطرح کردیم که در ادامه می‌خوانید.

بهشت قاچاقچیان را خراب کنیم

هدایت‌الله خادمی، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس در این باره به خبرنگار ما گفت: دولت با ناکارآمد خواندن سامانه کارت سوخت، آن را حذف کرد و باعث افزایش قاچاق بنزین شد، از این رو مصرف بنزین روند افزایشی را نشان می‌دهد.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: زمانی که قاچاق روند تصاعدی دارد واردات بنزین نیز اضافه خواهد شد و یارانه‌ای که دولت در این بخش پرداخت می‌کند با رشد همراه است. اکنون دولت برای هر لیتر بنزین هزار تومانی حدود 200 تومان یارانه پرداخت می‌کند که این رقم بدون محاسبه هزینه حمل و نقل است.

خادمی با بیان این‌که قیمت بنزین در کشورهای همسایه بالاتر از 2000تومان است، گفت: در این شرایط باید قانون سهمیه‌بندی سوخت اجرا شود در غیر این صورت باید قیمت بنزین به بالای 2000تومان برسد تا دیگر شاهد قاچاق نباشیم. بهترین راه برای کنترل مصرف بنزین، استفاده از سامانه کارت سوخت و سهمیه‌بندی است.

وی با اشاره به این‌که حذف کارت سوخت به نفع قاچاقیان و افراد دارای رانت برای واردات بنزین است، ادامه داد: واردکنندگان بنزین حاضر به توسعه پالایشگاه‌ها نیستند چون منافعشان به خطر می‌افتد و از سوی دیگر وقتی سامانه سوخت کنار گذاشته می‌شود، بهشتی برای قاچاقچیان فراهم می‌کند تا از این بازار سود ببرند.

این نماینده مجلس عنوان کرد: قبل از سهمیه‌بندی زمانی که بنزین به صورت آزاد و تک‌نرخی عرضه می‌شد به دلیل فاصله زیاد قیمتی آن با کشورهای همسایه، حجم زیادی از آن قاچاق می‌شد و با اجرای سامانه کارت سوخت شاهد کاهش مصرف و قاچاق در کشور بودیم.

وی افزود: باید بعد از به نتیجه رسیدن توافق برجام واحدهای بنزین سازی را توسعه و تکمیل می‌کردیم که در تولید این محصول استراتژیک خودکفا شویم تا دیگر یارانه‌ای بابت سوخت از سوی دولت در بنزین‌های وارداتی پرداخت نشود اما رویکرد دولت یازدهم کمی متفاوت بود.

خادمی با بیان این‌که دونرخی شدن بنزین تأثیر بسیار زیادی در کنترل مصرف سوخت دارد، تصریح کرد: زمانی که بنزین به‌صورت دونرخی عرضه می‌شد و بخشی از آن با قیمت پایین‌تر و بخشی با قیمت بالاتر و آزاد عرضه می‌شد به سازمان‌های کنترل‌کننده امکان می‌داد تا مصرف سوخت هر خودرو را بررسی کنند، اما حذف کارت سوخت این امکان را هم از بین برد.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان این‌که هم در مجلس نهم و هم در مجلس دهم تاکید شده استفاده از کارت‌های سوخت اجباری شود،ادامه داد: دولت اعتقادی به استفاده از کارت سوخت ندارد و به همین دلیل این موضوع را به جایگاه‌های سوخت ابلاغ نکرده است.

این نماینده مجلس با بیان این‌که سی.ان.جی می‌تواند کمک بزرگی برای کاهش مصرف سوخت باشد، اظهار کرد: توسعه سی.ان.جی در چند سال اخیر دنبال نشده و برای این‌که بتوانیم آن را اجرایی کنیم، باید قیمت سی.ان.جی را کاهش دهیم تا کاهش مصرف سوخت را شاهد باشیم.

خادمی تصریح کرد: دولت به بهانه این‌که مصرف افزایش پیدا کرده عنوان می‌کند، قصد دارد قیمت بنزین را رشد دهد، اما موضوع این‌است که نظارت از بین رفته و باید برای این مساله راه چاره تعیین کرد. افزایش نرخ بنزین باعث کاهش مصرف نخواهد شد.

اکنون بهترین وقت گرانی است

در سوی مقابل، نصرالله سیفی، مدیرعامل سابق شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت درباره افزایش احتمالی قیمت بنزین در سال آینده گفت: در همه کشورها زمانی که مصرف کالاهای استراتژیک افزایش می‌یابد، قیمت آن را بدون یارانه در نظر گرفته و گران می‌کنند.

مشاور کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران، افزود: در شرایط فعلی مصرف بنزین، روند فزاینده‌ای دارد و به نظر می‌رسد تنها گرانی بنزین می‌تواند راهگشا باشد، اما در مورد سایر حامل‌های انرژی مانند گازوئیل چنین نظری ندارم و بهتر است قیمت این حامل سوخت ثابت بماند تا باعث گرانی نشود.

سیفی تاکید کرد: دولت اکنون بخشی از درآمد خود را به یارانه بنزین اختصاص می‌دهد و با واقعی شدن قیمت می‌تواند بخشی از بودجه خود را که پیش از این به یارانه سوخت اختصاص می‌داد در طرح‌های عمرانی سرمایه‌گذاری کند.

تبعات افزایش قیمت بنزین

سیدمهدی فرشادان، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: افزایش قیمت بنزین یکی از راه‌های کنترل مصرف سوخت است ؛ اما تنها راه نیست. زمانی که سهمیه‌بندی بنزین اجرا شد مصرف سوخت تا حد زیادی کنترل شد اما کنار گذاشتن کارت سوخت باعث شد دوباره پایش اطلاعاتی مصرف از بین برود و اکنون احتمالاً دولت قصد دارد با استفاده از ابزار رشد قیمت، افزایش مصرف را کنترل کند.

وی با بیان این که افزایش مصرف سوخت باعث رشد سطح عمومی قیمت‌ها می‌شود و تورم روندی فزاینده‌ طی خواهد کرد، افزود: تجربه نشان داده هر زمان که قیمت بنزین رشد داشته سطح عمومی قیمت‌ها به همان نسبت و بیشتر افزایش می‌یابد و شرایط فعلی جامعه آماده چنین موضوعی نیست. اگر در شرایط فعلی قیمت بنزین افزایش یابد قدرت خرید خانوارها به دلیل افزایش قیمت کالاهای اساسی کاهش خواهد یافت.

فرشادان ادامه داد: اگر دولت تنها بنزین را گران کند و دیگر کالایی گران نشود، یکی از راه‌های کنترل مصرف سوخت را اجرا کرده اما این موضوع با حذف قیمت مصرف‌کننده از روی کالا بعید به نظر می‌رسد.

برنامه‌ای برای گرانی بنزین نداریم

شاهرخ خسروانی، قائم‌مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در مورد پیشنهادهای مطرح شده برای گرانی بنزین به خبرنگار ما گفت: هنوز چنین موضوعی در بدنه دولت، وزارت نفت و همچنین کمیته بررسی افزایش قیمت بنزین مطرح نشده و به نظر می‌رسد طرح این موضوع در شرایط فعلی که هنوز در دولت مطرح نشده و به جمع‌بندی نرسیده، زود باشد.

وی تاکید کرد: عده‌ای این موضوع را مطرح کردند اما وزارت نفت در این زمینه هیچ برنامه‌ای ندارد.

  • محمد مهدی بختیاری

آیت‌الله سیداحمد خاتمی در حاشیه ضیافت شام مجلس خبرگان رهبری در جمع خبرنگاران با اشاره به محتوای این مراسم اظهار کرد: این جلسه ضیافت در حقیقت جلسه قانونی و آنچه در آیین‌نامه مطرح شده، نیست. جلسه، به راستی یک ضیافت است که مطالب خوبی هم در آن گفته می‌شود که طی آن هر کدام از آقایان پنج دقیقه صحبت می‌کنند و در مجموع نیز امشب 20 نفر صحبت کردند و اجمالا احساس ما چنین است که چون رهبری گفته‌اند که نمایندگان خبرگان مطالبه‌گر باشند ما هم مطالبه‌گر هستیم.

وی افزود: به طور مثال در مساله حجاب دغدغه آقایان بسیار جدی بود و پیشنهاد کردند در زمینه این مساله که در حال حاضر دارد تبدیل به فاجعه می‌شود، دولت از کارکنان خودش شروع کند از جمله در بیمارستان‌ها، مهمانداران هواپیماها و کارکنان سایر دستگاه‌ها که البته ما نمی‌گوییم همه کارکنان این دستگاه‌ها حجاب خوبی ندارند و هرگز هم چنین ادعایی نداریم اما برای مواردی که وجود دارد باید فکری کرد.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان با تاکید بر اینکه مملکت ما یک مملکت اسلامی است، اظهار کرد: ما تا می‌گوییم حجاب، آقایان می‌گویند به داد اقتصاد، معیشت مردم و بیکاری جوانان برسید اما ما می‌گوییم هم به معیشت مردم و بیکاری جوانان برسید هم سایر مسائل و ابعاد را مورد توجه قرار دهید.

خاتمی با اشاره به گله‌های نمایندگان مجلس خبرگان از فضای مجازی اظهار کرد: نمایندگان مجلس خبرگان در جلسه امشب درباره موضوع فضای مجازی هم مطالبه‌گری‌هایی داشتند و در مجموع معتقد بودند که وزارت ارتباطات در مورد فضای مجازی به فکر حفظ اخلاق، حیا و ارزش‌های دینی باشد نه اینکه ما بگوییم جوانان را به حال خودشان بگذارید تا آنان خودشان راهشان را انتخاب کنند و برای خود تصمیم بگیرند چراکه با وجود فضای مجازی پیش از اینکه جوانان خودشان بخواهند راهی را انتخاب کنند دیگران برایشان راهی را انتخاب خواهند کرد.

وی با بیان اینکه در جلسه امشب پیشنهاد شد تا نمایندگان خبرگان با هیات دولت جلسه‌ای داشته باشند، اظهار کرد: ما معمولا مجموعه نقطه‌نظرات نمایندگان خبرگان را در گزارشی به دولت ارائه می‌کنیم که آنها هم پاسخ‌هایی می‌دهند که البته در برخی موارد پیش از این اعضای خبرگان از جواب‌های دولت راضی نبودند و بنابراین ما پیشنهاد می‌کنیم که جلسه‌ای میان نمایندگان مجلس خبرگان با اعضای هیات دولت، اعضای هیات‌رئیسه یا حداقل روسای کمیسیون‌های مجلس انجام شود و نقطه‌نظرات دو طرف در آن مطرح شود.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان در پایان اظهار کرد: اکنون که در آستانه انتخاب استاندارها قرار داریم چند تن از اعضای خبرگان گفته‌اند که درست است که نمایندگان مجلس خبرگان از لحاظ قانونی نباید نظری درباره انتخاب استاندارها بدهند اما شخصیتی از سوی مردم یک استان به عنوان نماینده آنان در مجلس خبرگان انتخاب می‌شود می‌توان از وی هم برای انتخاب استاندارها نظرخواهی کرد تا در آینده همکاری‌های بیشتری انجام شود چراکه ما چاره‌ای جز همکاری با یکدیگر نداریم و همه سوار بر یک کشتی هستیم.

  • محمد مهدی بختیاری

رییس جمهوری اسلامی ایران در دیدار نخست وزیر سوئد، با بیان اینکه فصل نوینی در روابط تهران – استکهلم گشوده شده است ، تصریح کرد: دولت دوازدهم نیز از سرمایه گذاران و کارآفرینان سوئدی برای حضور و مشارکت فعال در بازار ایران استقبال و حمایت می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام  المسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در دیدار " استفان لوون"  نخست وزیر سوئد که در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام شد ، گفت : برجام فرصت مناسبی را برای گسترش روابط دو کشور فراهم کرده است که بهره گیری از این فرصت به نفع منافع دو ملت است.

رییس جمهور همچنین بر اجرای توافقنامه های دو کشور برای توسعه بیش از پیش همکاری ها تاکید کرد و اظهارداشت: برای توسعه روابط اقتصادی، نیازمند روابط بانکی بهتر هستیم و امیدوارم با توسعه مناسبات بانکی،  شاهد تحول بهتر در مناسبات اقتصادی و سایر بخش ها از جمله مناسبات علمی ، دانشگاهی و فناوری های پیشرفته باشیم.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از مواضع مستحکم اتحادیه اروپا و از جمله سوئد در ارتباط با برجام اظهارداشت: مواضع دولت جدید آمریکا مناسب این توافق مهم بین المللی نیست. برجام توافقی است که آن را برای امنیت و ثبات منطقه و جهان مفید می دانیم و به زیان هیچ کسی نخواهد بود و امیدوارم با همکاری طرفین ، این توافق به خوبی تداوم یابد.

رییس جمهور با بیان اینکه ما به توافقات خود در برجام پایبند هستیم و بارها آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز این موضوع را تایید کرده است و طرف مقابل نیز باید به تعهداتش پایبند باشد، گفت: نهادی که باید بر اجرای برجام نظارت کند صرفا آژانس بین المللی انرژی اتمی است و علیرغم اینکه آژانس پیوسته پایبندی ایران را تایید می کند، برخی مقامهای آمریکایی مدعی می شوند که برخی بندها به خوبی اجرا نشده است و اینگونه اظهارات تاثیرات منفی دارد.

روحانی همچنین به موضوع مبارزه با تروریسم در منطقه اشاره کرد و گفت: تروریست ها در عراق و سوریه در حال شکست هستند و مذاکرات خوبی در آستانه پایتخت قزاقستان در ارتباط با سوریه با حضور ایران، روسیه و ترکیه در جریان است که موفقیت های خوبی داشته است و همه تلاش ها باید در مسیر ثبات و امنیت منطقه متمرکز شود.

رییس جمهور در ادامه به موضوع یمن و آوارگی هزاران یمنی پرداخت و گفت: ما همچنین امیدواریم هر چه سریعتر با برقراری آتش بس در یمن، مذاکرات گروه های یمنی آغاز شود و اتحادیه اروپا نیز با حمایت از این فرایند می تواند به امنیت منطقه کمک کند.

روحانی وضعیت غمبار مسلمانان میانمار را نیز تکان دهنده خواند و اظهارداشت: شرایط سختی برای مسلمانان میانمار پیش آمده و 400 هزار بیگناه آواره شده اند. فشار بر دولت میانمار برای توقف نسل کشی و اعمال خشونت علیه مسلمانان یک اقدام ضروری است و بی تردید نقش اتحادیه اروپا برای توقف فشارهای غیرانسانی بر مسلمانان میانماری و کمک به آوارگان حائز اهمیت است.

نخست وزیر سوئد نیز در این دیدار که در محل اقامت رییس جمهور در نیویورک انجام شد، خواهان اجرای سریعتر تمامی توافقات میان دو کشور شد و گفت: اطمینان می دهم که هیچ محدودیتی برای توسعه همکاری های اقتصادی میان دو کشور وجود ندارد و ما از رفع مشکلات بانکی حمایت می کنیم.

استفان لوون با تاکید بر اینکه "برجام نباید تضعیف شود"،  بر ضرورت  اجرای کامل برجام و لغو محدودیت ها برای تجارت با ایران تاکید کرد و گفت: ما خرسندیم که ایران طبق گزارش های آژانس به تمامی تعهداتش در قبال برجام عمل کرده و همه طرف ها نیز باید به انجام تعهداتشان پایبند باشند.

وی همچنین وضعیت مسلمانان میانمار را یک تراژدی خواند و افزود: سوئد به عنوان یک کشور مستقل هر کمکی که بتواند در این زمینه انجام خواهد داد و در همین ارتباط ما در شورای امنیت سازمان ملل متحد موضوع را مطرح کردیم و به تلاش های خود برای پایان دادن به این تراژدی ادامه می دهیم.

  • محمد مهدی بختیاری

علی‌اکبر ولایتی در حاشیه مراسم تکریم و معارفه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس در جمع خبرنگاران، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با وجود 1.5 میلیون دانشجو و 70 هزار استاد و کارمند، یکی از ابداعات جمهوری اسلامی ایران و از نتایج انقلاب است که به‌امر حضرت امام‌(ره) تشکیل شد و پاسخ نیاز جوانان را به‌طور کامل برای داشتن مکان‌هایی برای آموزش عالی داد.

وی ادامه داد: اما امروز به جایی رسیدیم که صندلی دانشگاه چه در دولتی و چه در آزاد خالی است و داوطلب به‌اندازه صندلی‌ها نداریم. ولی این باعث افتخار ما است که هیچ داوطلب آموزش عالی در کشور نیست که جایی برای آموزش نداشته باشد.

رئیس هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: اما در دانشگاه آزاد در تحولات اخیر بعد از اقدام مقام معظم رهبری و تصمیم ایشان برای ایجاد تحول در دانشگاه اقداماتی صورت گرفت و زمانی که دکتر رهبر به‌عنوان رئیس دانشگاه انتخاب شدند، فعالیت‌های زیادی را در همه‌جا شروع کردند، از جمله در استان فارس که امروز با تکریم از دکتر ساروئی، آقای دکتر پیش‌قدم را به‌عنوان رئیس جدید دانشگاه معرفی کردند.

ولایتی اظهار امیدواری کرد که دانشگاه آزاد شیراز با توجه به مزیت‌های این منطقه که صاحب علم و در اقلیم علم و فرهنگ است، در رشته‌های مختلف علوم‌ تجربی و علوم‌ انسانی رتبه اول را در تمام کشور بتواند داشته باشد.

وی درباره پیشنهاد فرانسوی‌ها برای مذاکرات مجدد حول برجام گفت: به‌هیچ‌وجه تجدید مذاکره برجام از طرف جمهوری اسلامی ایران اجرا نمی‌شود. یک بار این مذاکره انجام شده و مدت‌های طولانی ایران با کشورهای 1+5 مذاکره کرده‌اند و به این نتیجه رسیدند و به‌هیچ‌عنوان هیچ تردیدی از سوی هیچ کشوری در این موافقت‌نامه پذیرفته نیست و چنین پیشنهاد‌هایی را قبول نمی‌کنیم.

رئیس هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی درباره همه‌پرسی کردستان عراق و تلاش بارزانی برای اجرای این رفراندوم، گفت: موضع ایران کاملاً روشن است. حمایت کامل از تمامیت ارضی کشورهای منطقه از جمله عراق، موضع جمهوری اسلامی ایران است و مطمئناً انجام همه‌پرسی در بخشی از یک کشور مستقل مثل عراق، مقدمه‌ای برای تجزیه است که هم دولت قانونی عراق و هم جمهوری اسلامی ایران مخالف هستند و حتی جامعه بین‌المللی؛ اگر این کار شروع شود آخرش معلوم نیست و به کشورهای دیگر هم سرایت می‌کند و عراق محلی برای نفوذ صهیونیست‌ها و اسرائیلی‌ها می‌شود.

ولایتی ادامه داد: ممکن است آمریکایی‌ها در ظاهر موضعی داشته باشند، اما در باطن کاری می‌کنند که کشورهای منطقه تضعیف شوند و به‌سوی تجزیه پیش بروند و در نهایت می‌خواهند در آینده به‌عنوان حامیان اقوام مختلف وارد صحنه شده و منطقه را به آشوب بکشانند. آمریکایی‌ها و بعضی از کشورهای غرب که در ایجاد آشوب در سوریه دخالت مستقیم داشتند و نیز صهیونیست‌ها نتوانستند با خلق داعش و سلفی‌های افراطی سوریه را تخریب کنند و این ایران و متحدانش بودند که در آنجا پیروز شدند.

وی این همه‌پرسی را یک طرح جدید برای تهدید قومیت‌ها دانست و گفت: این طرح به‌ظاهر برای استقلال، ولی در واقع برای تجزیه کشورهاست که مطمئناً موفق نخواهد شد و جمهوری اسلامی ایران هم قویاً با این رفراندوم‌ها و تلاش‌هایی که برای استقلال اما در حقیقت تجزیه کشورها صورت می‌گیرد، مخالفت می‌کند.

  • محمد مهدی بختیاری

ترامپ در آغاز سخنرانی خود به دستاوردهای اقتصادی دولتش اشاره کرد. وی گفت ارتش آمریکا به زودی عظیم‌تر از آنچه تا کنون بوده خواهد شد.

رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه «ما در زمانی آکنده از نویدها و مخاطرات گردهم آمده‌ایم» گفت: «ما می‌توانیم جهان را به سکوهایی جدید ارتقا دهیم یا اجازه دهیم که آنها در دره ناامیدی سقوط کنند.»

وی در ادامه تصریح کرد: «رژیم‌های سرکش و خودکامه که نمایندگان آن‌ها در این مجمع حضور دارند، تلاش می‌کنند ارزش‌های ما را با خطرناک‌ترین تسلیحات، به چالش بکشند.»

ترامپ گفت: «در آمریکا ما به دنبال تحمیل روش زندگی خودمان به هیچ کس نیستیم، بلکه می‌خواهیم کاری کنیم که [آن روش} برای همگان به عنوان یک الگو بدرخشد.»

رئیس‌جمهور آمریکا گفت که او همانند آنچه بایستی برای سران سایر کشورها روال باشد، به دنبال آن است که کشور خودش را در اولویت قرار دهد.

ترامپ تصریح کرد تا زمانی که در کاخ سفید به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا حضور دارد به دنبال پیشبرد منافع کشور خودش خواهد بود.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت که کشورهای دارای حاکمیت مستقل می‌توانند در کنار یکدیگر همزیستی داشته باشند و سرنوشت خودشان را کنترل کنند.

ترامپ گفت: «ما بیش از این نمی‌توانیم اجازه دهیم از ما بهره‌کشی شود یا وارد توافق‌هایی شویم که آمریکا حاصلی از آنها به دست نمی‌آورد.»

وی سپس به مسائل کره شمالی اشاره کرد و با توصیف این کشور به عنوان «رژیمی واپس‌گرا» که احترامی برای حقوق ملت‌های دیگر قائل نیست، گفت که برنامه موشکی و هسته‌ای این کشور تمام دنیا را تهدید می‌کند.

هیچ کس به ملت خودش جز رژیم منحوس کره شمالی به ملت خود بی احترامی نکرده است.

دیدیم چگونه این رژیم با شهروندانش برخورد می کند. رفتار این رژیم را با برادر رهبر کره شمالی دیدیم. این رژیم دختر 13 ساله را ربود و برای معلم زبان به پیونگ یانگ برد.

سیاست های این کشور با آزمایش موشک بالستیک دنیا را به چالش جدید روبرو کرده است.

بعضی کشورها با این رژیم ها معامله می کنند و سلاح می فروشند.

مرد موشکی کره شمالی در یک عملیات انتحاری وارد شده است. وقتش رسیده تا کره شمالی بفهمد که هسته ای شدنش تنها آینده پیش روی این کشور نیست

وی سپس با تکرار ادعاها از ایران به عنوان «دیکتاتوی پنهان‌شده در پشت ماسک دموکراسی» یاد کرد. 

ترامپ گفت: «وقت آن فرا رسیده که ملل دنیا با یک رژیم خطرناک دیگر هم مقابله کنند؛ رژیم دیگری که آشکارا از کشتار جمعی سخن می‌گوید، وعده مرگ آمریکا و نابودی اسرائیل می‌دهد. حکومت ایران، یک دیکتاتوری فاسد را پشت نقابی از دموکراسی دروغین پنهان کرده است.»

وی اضافه کرد: «حکومت ایران، یک کشور ثروتمند و صاحب یک تاریخ و فرهنگ غنی را به یک کشور سرکش و ضعیف از لحاظ اقتصادی تبدیل کرده که صادرات اصلی‌اش خشونت، خونریزی و هرج و مرج است.»

ترامپ گفت: «رنج‌دیده‌ترین قربانیان سران ایران، در واقع مردم خود این کشور هستند. حکومت ایران به جای استفاده از منابعش برای ارتقا زندگی مردم، سودهای ناشی از فروش نفت را صرف تأمین مالی حزب‌الله و سایر تروریست‌هایی می‌کند که مسلمانان بی‌گناه را می‌کشند و به همسایگان صلح‌جوی عرب و اسرائیلی‌شان حمله می‌کنند.»

وقتش رسیده کشورها با کشور دیگری مقابله کنند؛ ایران. تنها صادرات این کشور خشونت است. پولها را روانه حماس و حزب الله می کند تا حمله به کشورهای عرب کند.

ما نمی توانیم اجازه دهیم ایران به این رویه خود ادامه دهد.

توافق هسته ای با ایران بدترین توافق یک طرفه بود که ایران امضا کرده است. توافق هسته ای مایع شرمندگی آمریکا است و فصل آخر نیست.

دولت ایران باید به حمایتش از تروریسم را متوقف کند و به حقوق مردمش احترام گذارد. مردم ایران به دنبال تغییر هستند.

ما به قراردادی که به عنوان پوششی برای ساخت بمب اتمی استفاده شود پایبند نخواهیم بود

 

وی اضافه کرد: «این ثروت که در حقیقت متعلق به مردم ایران است، همچنین برای حمایت از بشار اسد، شعله‌ور کردن آتش جنگ داخلی یمن و تضعیف صلح در سراسر خاورمیانه صرف می‌شود.»

ترامپ گفت: «نمی‌توانیم اجازه بدهیم این حکومت قاتل در حین ساخت موشک‌های خطرناک، به این فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ادامه دهد.»

وی سپس به موضوع توافق هسته‌‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) پرداخت و گفت: «و اگر توافقی در انتها پوششی برای ساخت یک برنامه هسته‌ای [برای ایران] فراهم آورد، ما نمی‌توانیم به آن پایبند بمانیم.»

ترامپ گفت: «توافق هسته‌تای ایران یکی از بدترین و یک‌سویه‌ترین توافقاتی است که ایالات متحده تا کنون وارد آن شده است. به کلام صادقانه، این توافق مایه شرمساری برای ایالات متحده است.»

وی اضافه کرد: «وقت آن است که تمام جهان همراه شده و از ایران بخواهند به تعقیب مسیر مرگ و نابودی پایان دهد.»

ترامپ گفت: «وقت آن است که این حکومت، تمامی آمریکایی‌ها و شهروندان سایر کشورهایی که ناعادلانه بازداشت شده‌اند را آزاد کند. و فراتر از همه اینکه حکومت ایران بایستی حمایت از تروریست‌ها را متوقف کرده و خدمت‌رسانی به مردم کشور خودش و احترام به حق حاکمیت همسایگانش را آغاز کند.» 

  • محمد مهدی بختیاری

به نقل از اسکای‌نیوز، "امانوئل ماکرون" رئیس جمهور فرانسه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: ما توافقی مستحکم، قوی و قابل راستی‌آزمایی با ایران کردیم که به ما نسبت به عدم‌دستیابی ایران به تسلیحات اتمی اطمینان می‌دهد.

وی اضافه کرد: رد این توافق، اشتباه است و عدم‌پایبندی به تعهداتمان، اقدامی غیرمسئولانه خواهد بود و این توافقی خوب است، که برای صلح لازم است.

ماکرون گفت: من امیدوارم که بتوانیم به‌روی محدود کردن برنامه موشک‌های بالستیک ایران هم کار کنیم. ما باید به‌روی راهکاری برای دوره پس از 2025 کار کنیم.

رئیس جمهور فرانسه افزود: ما باید درخواست‌های خود را افزایش دهیم، اما نباید دستاوردهایی را که با توافق‌های پیشین به دست آورده‌ایم، کنار بگذاریم.

امانوئل ماکرون گفت کشورش برای دست یافتن به ابتکاری همراه با شرکای خود برای برقراری یک نقشه راه سیاسی فراگیر در سوریه فشار خواهد آورد.

وی خواستار تشکل گروه تماس درباره سوریه شد و اعلام کرد، فرانسه برای حل سیاسی بحران سوریه طرحی را ارائه خواهد کرد.

رئیس جمهور فرانسه بار دیگر تأکید کرد: سوریه راه‌حل نظامی ندارد و به‌سود همه ماست که راه سیاسی را برای این کشور دنبال کنیم.

رئیس جمهور فرانسه گفت عملیات نظامی در میانمار باید متوقف شود، دسترسی بشردوستانه باید تأمین گردد و قانون برقرار شود تا با آنچه می‌تواند به‌عنوان یک پاکسازی نژادی توصیف شود برخورد شود.

ماکرون گفت فرانسه ابتکاری را درباره میانمار در شورای امنیت به دست می‌گیرد اما در این باره توضیحی نداد.

  • محمد مهدی بختیاری