Elocutionist

و هو معکم

Elocutionist

و هو معکم

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

۱۸۹ مطلب در آذر ۱۳۹۶ ثبت شده است

«وفا ملک زاده» مدیر روابط عمومی برنامه تلویزیونی  «دورهمی» در گفت و گو با فارس گفت: برنامه دورهمی در قالب ویژه برنامه ای متفاوت در شب یلدا به روی آنتن شبکه نسیم خواهد رفت. 

وی ادامه داد: این قسمت به روال سایر قسمتهای دورهمی ساعت ۲۳ از شبکه نسیم پخش خواهد شد و میزبان ۴ مهمان خواهد بود. 

ملک زاده اظهارداشت: یک بخش از برنامه به حضور علی اوجی و نرگس محمدی از بازیگران محبوب تلویزیون اختصاص دارد و در بخش دیگر نیز میزبان ۲ تن از خوانندگان مطرح کشورمان خواهیم بود. 

وی گفت: حجت اشرف زاده و عماد طالب زاده نیز خوانندگانی هستند که برای حضور در این قسمت از دورهمی دعوت شده اند. 

 این مجموعه در سری جدید، شب‌های چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه ساعت ساعت 23 روی آنتن خواهد رفت. در اولین قسمت این برنامه محمدرضا شریفی نیا میهمان دورهمی بود.

بنا بر این گزارش، موضوعات اجتماعی و نوع نگاه و زاویه دید به محورهای مورد بحث در برنامه، در سری جدید متفاوت خواهد بود.

همچنین آیتم‌های جدیدی قرار است به «دورهمی» اضافه شود، اما به طور کلی برنامه با همان محور اجرای مهران مدیری پخش خواهد شد.

سروش جمشیدی تنها بازیگری است که در سری جدید «دورهمی» حضور خواهد داشت. سحر ولدبیگی نیز به این مجموعه ملحق شده است.

مه‌لقا باقری و سیامک انصاری در سری جدید حضور ندارند. از تغییرات اساسی «دورهمی» در سری جدید، تغییر دکور و محل تصویربرداری این مجموعه است.

  • محمد مهدی بختیاری

غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد:امروز حکم دادگاه در خصوص پرونده حمید بقایی صادر و به بقایی و دیگر افراد متهم در پرونده ابلاغ شد.

وی افزود: از آنجایی که حکم هنوز قطعی نشده است از بیان جزئیات معذور هستم.

اسماعیلی گفت: طرفین پرونده 20روز فرصت اعتراض به حکم را دارند که اگر در این فرصت متهمان و یا دادستان تهران و یا دستگاه های شاکی اعتراض خود را ارسال کنند پرونده به دادگاه تجدید نظر ارجاع داده می شود.

شنیده شده است که در حکم بقایی شلاق، حبس، رد مال و جزای نقدی وجود دارد.

  • محمد مهدی بختیاری

مهدی حجت معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران گفت: با اشاره به اینکه شهرداری در دوره قبل رای به تخریب بزرگترین و گرانترین خانه ایران که در خیابان جردن تهران است، صادر کرده بود، اظهار کرد: در این دوره شهرداری این حکم را لغو کرده و در حال حاضر تخریب کاخ ثابت پاسال منتفی شده است.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران با بیان اینکه منتظریم تا طرحی برای بهره‌برداری از این بنا آماده شود، گفت: اکنون مالکان این بنا در صدد فراهم کردن طرحی هستند که بتوان ضمن نگهداری از بنا از آن به عنوان مجتمع هم استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه مالکیت کاخ ثابت پاسال در اختیار یکی از نهادهای کشوری است، اظهار کرد: مسئولیت حفظ بناهای تاریخی بر عهده سازمان میراث فرهنگی است و آنچه که شهرداری در این موضوعات باید عمل کند، این است که به هیچ وجه مجوزی برای تخریب این بناها صادر نکند.

حجت با اشاره به قانونی در خصوص استفاده از بناهای تاریخی بیان کرد: بر اساس این قاعده بناهای قابل استفاده‌ای که می‌توانند عمر بیشتری داشته باشند باید از سوی شهرداری مورد بازنگری مجدد قرار گیرند و شهرداری می‌تواند به جای اینکه آن‌ها را تخریب کند، پیشنهاد استحکام‌بخشی را به مالکان آن‌ها دهد.

  • محمد مهدی بختیاری

در پی انتشار یک پیام ویدئویی از سوی رئیس جمهور سابق در فضای مجازی مبنی بر فرصت 48 ساعته او به رییس دستگاه قضا برای ارائه اسناد فتنه‌گری‌اش، مدیر مسئول خبرگزاری میزان به این اظهارات حمود احمدی‌نژاد پاسخ داد.

متن این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای احمدی نژاد؛ شما دریک پیام ویدئویی که در فضای مجازی انتشار داده‌اید مطالبی را مستند به گزارش خبرگزاری میزان از نشست صمیمانه و سالانه ریاست محترم قوه قضاییه با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی اظهار داشته اید که لازم است اینجانب حسب وظیفه و مسئولیت رسانه‌ای خود برای آگاهی جنابعالی و مخاطبان این خبرگزاری توضیح دهم.

گفته‌اید رئیس قوه قضاییه در این نشست عناوین مجرمانه ای را به شما و همکارانتان نسبت داده و شما را منحرف، فتنه‌گر و حامی بابک زنجانی قلمداد کرده‌اند. اولاً در نشست یاد شده ریاست محترم قوه قضاییه از شما به عنوان منحرف و فتنه‌گر یاد نکرده‌اند. ایشان به فشارهایی که از سوی دشمنان خارجی ، منحرفان و فتنه‌گران داخلی متوجه قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد خلل در حرکت و عزم این قوه برای اجرای عدالت و قانون و مبارزه با فساد وجود دارد، اشاره داشته‌اند. حال اگر جنابعالی و همکارانتان حسب مشهور و بر اساس آنچه مردم درباره شما می‌اندیشند، خود را مصداق جریان انحرافی و فتنه‌گر یافته‌اید! به جای سوال از قوه قضاییه بهتر است در ممشای خود تامل کنید و خود را اصلاح نمایید.

آری رئیس قوه قضاییه در این نشست شما را فتنه‌گر ننامیدند اما من به عنوان عنصر رسانه‌ای از شما سوال می‌کنم آیا شما و حلقه کم‌شمار و پرمدعای اطراف شما آنچه را با ادعای طرفداری از اسلام و امام زمان(عج) و گاه تحت نام امام (ره) و مقام معظم رهبری علیه نظام و ارکان نظام صورت می‌دهید و داده‌اید، مصداق روشن فتنه و فتنه‌گری نیست? اگر کسی که 8 سال فرمان مدیریت اجرایی این کشور را در دست داشته و حسب مشهور بسیاری از مشکلات که امروز کشور و مردم عزیزمان با آن دست به گریبان‌‌اند حاصل بی‌تدبیری‌ها و خودکامگی‌ها و ندانم‌کاری‌های او بوده است، در شرایطی که کشور آماج توطئه‌ها و تهدیدات دشمن قرار دارد، بی امان به نظام و ارکان نظام بتازد و وضعیت کشور را در اوج عزت و اقتدار و آن پیروزی‌های شگرف منطقه‌ای، در نامه سرگشاده به رهبر عزیز و صبورمان تیره و تار و آکنده از ضعف و شکست و حرمان نشان دهند، این فتنه‌گری نیست?

لجن‌پراکنی و یاوه‌سرایی علیه قوه قضاییه، این رکن بسیار مهم نظام اسلامی و ایراد اتهامات و تکرار یاوه‌های سایت‌ها و رسانه‌های ضد انقلاب علیه رئیس صبور و پرتلاش این قوه و مسئولان و قضات شجاع و زحمت‌کش آن که با تمام قدرت و برغم همه خصومت‌ها و کارشکنی‌ها به جنگ با فساد و جرم و قانون‌شکنی درآمده‌اند و گریبان صاحبان قدرت و ثروت را برای استیفای حقوق ملت و اجرای عدالت محکم چسبیده‌اند، مصداق فتنه‌انگیزی و فتنه‌گری نیست?

پیش از این از سوی مقام معظم رهبری از بیم ایجاد اختلاف، دو قطبی و فتنه در جامعه که شما با رفتار سابق خویش نشان داده‌اید، در این کار استادید! از حضور در انتخابات نهی نشدید? و آیا شما برغم بیان روشن، صریح و از پشت بلندگو! آیا برخلاف نظر حکیم انقلاب در انتخابات نام‌نویسی نکردید? که اگر نبود روشن‌بینی و هوشمندی شورای نگهبان، فتنه‌ای دیگر بسان آنچه که در سال 88 و در جریان دومین دوره ریاست‌جمهوری شما رخ داد، کشور دستخوش آشوب و اختلاف و نزاع داخلی می‌شد!

در خصوص حمایت شما و وزرای دولت شما از بابک زنجانی نیز همان‌طور که در گزارش خبرگزاری میزان منعکس است، رئیس قوه قضاییه در پاسخ به سوالی از سوی دانشجویان، به‌عنوان یک ادعای مطرح شده که ایشان از صحت آن مطلع نیستند، سخن گفته‌اند و آنقدر به تقوا و انصاف پایبند بوده‌اند که قبل از اثبات و قطعیت آن در دادگاه، بدان استناد نکرده‌اند و این چیزی است که در پرونده مفتوح بابک زنجانی بدان رسیدگی می‌شود و 4 وزیر دولت شما مورد بازخواست قرار گرفته‌اند.

در مورد دادگاه بابک زنجانی ادعا کرده‌اید که این دادگاه غیرعلنی بوده است، این نیز همچون بسیاری ادعاهای خلاف واقع شما بهره‌ای از حقیقت ندارد. دادگاه این مفسد اقتصادی به‌ صورت علنی برگزار شد و وکلای متعدد و اصحاب رسانه در آن حضور داشته‌اند و مواردی از آن از رسانه ملی پخش گردیده است.

شما به قوه قضاییه چند ساعتی فرصت دادید که اسناد مجرمیت شما و دوستانتان را منتشر کند! اولاً باید بگویم شما در مقام و موقعیتی نیستید که برای قوه مستقل و مقتدر قضائیه کشور تعیین تکلیف کرده و اولتیماتوم بدهید شما در زمانی‌ که در راس قوه مجریه و در قدرت بودید چنین اجازه و جسارتی نداشتید، چه رسد به امروز که به‌عنوان یک شهروند عادی باید در مقابل قانون و عدالت همچون دیگران تمکین کنید. بی‌گمان قوه قضائیه در فرایند رسیدگی‌های خود حسب قانون، احکام مجرمان و اسناد مجرمیت آنان را به اطلاع اصحاب پرونده و مردم خواهد رساند. در مورد شما نیز باید بگویم قوه قضاییه به پاس خدماتی که در گذشته داشته‌اید بدان امید است که خود بر سر عقل آیید و روش و رفتار خود را اصلاح کنید و از این همه عناد و خصومت و هرزه‌درایی علیه قوه قضائیه و مسئولان آن و فراهم کردن خوراک تبلیغاتی برای دشمنان و بدخواهان آن و نظام اسلامی دست بردارید.

بی‌گمان اگر از سماحت و بزرگ‌منشی دستگاه قضا سوء‌استفاده کنید و به رفتار مجرمانه خود ادامه دهید، به همان سرنوشتی دچار خواهید شد که همه فتنه‌گران و خودکامگان پیش از شما بدان گرفتار آمده‌اند.

  • محمد مهدی بختیاری

حجت الاسلام و المسلمین سید ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار الف با اشاره به تصمیم دولت برای افزایش یک باره قیمت سوخت و حامل های انرژی گفت: ما با یک ریال اضافه شدن قیمت سوخت مخالف هستیم چرا که در حال حاضر بسیاری از مردم در شرایط بد اقتصادی قرار دارند و برای حداقل معیشت خود با چالش مواجه هستند.

وی افزود: در گذشته وقتی قیمت سوخت 20 تومان اضافه می شد مثلا بنزین از 80 تومان به 100 تومان رسید، مردم با مشکلات عدیده روبرو می شدند حال با کدام کار کارشناسی دولت به این نتیجه رسیده که بنزین از هزار تومان به هزار و 500 و یا حتی بیشتر برسد.

موسوی لارگانی تاکید کرد: اگر دولت به مصوبات مجلس احترام می گذاشت، قیمت سوخت را با شیب ملایم افزایش می داد و متناسب با آن یارانه مردم هم افزایش پیدا می کرد، وضعیت اینگونه نبود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دولت از فروش حامل های انرژی سالانه 78 هزار میلیارد تومان درآمد دارد، گفت: تنها 47 هزار میلیارد تومان از این رقم بعنوان یارانه پرداخت می شود و سرنوشت 31 هزار میلیارد تومان دیگر نامعلوم است

حجت الاسلام و المسلمین موسوی لارگانی با بیان اینکه 10 میلیون افراد شناسایی شده بودند تا یارانه شان قطع شود، اضافه کرد: اگر دولت یارانه افراد ثروتمند را حذف و به مر قانون که همان حذف یارانه افرادی با درآمد سه میلیون 500 هزار تومانی بود، توجه می کرد، می توانست درآمد حاصله را در بخش های تولید و صنعت سرمایه گذاری کند و مشکل بیکاری هم حل می شد.

وی تاکید کرد: بنزین هزار و 500 تومانی موجب هرج و مرج در کشور می شود و این تصمیم خلاف قانون برنامه ششم توسعه است.

  • محمد مهدی بختیاری

غلامرضا تاجگردون با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره لایحه بودجه پیشنهادی دولت به مجلس با اشاره به شکل گیری دغدغه های مردم نسبت به این لایحه افزود: این دغدغه های نمایندگان نیز است.

وی درباره حامل های انرژی گفت: امسال در بودجه سال 96 با ترکیب منابع در بحث هدفمندی یارانه ها که 42 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است عملا با توجه به درآمدی که در جدول گذاشته شده بود که می شود از محل بودجه شرکت ها برای هدفمندی اتخاذ کرد به نوعی تلویحا مجوز افزایش قیمت حامل های انرژی از جمله نفت، بنزین و گازوئیل به دولت داده شده بود اما دولت به این موضوع عمل نکرد و به روش های دیگری منابع را تامین کرد.

تاجگردون با بیان اینکه در محاسبه که در تبصره 18 لایحه بودجه دولت گذاشته شده است دولت می خواهد منابعی را برای ایجاد اشتغال در نظر بگیرد، افزود: دولت حدود 60 هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال در لایحه بودجه پیشنهاد داده است.

وی ادامه داد: دولت می گوید حدود سه میلیون و 200 هزار بیکار در جامعه فعال و همین مقدار بیکار تحصیل کرده در جامعه غیر فعال داریم که بنا بر آمار رسمی دولت، جمعیت حدود 5 تا 6 میلیون نفر در جامعه فارغ التحصیلان کشور بیکار داریم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت می خواهد­ 17 هزار و 400 میلیارد تومان را از طریق افزایش قیمت حامل های انرژی بدست بیاورد، افزود: مبنای محاسبه دولت برای این عدد قیمت 1500 تومان برای بنزین و 400 تومان برای گازوئیل است.

وی ادامه داد: همچنین دولت 15 هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی را در بانک ها سپرده گذاری می کند و بانک ها هم معادل جمع این دو عدد یعنی 32 هزار میلیارد تومان منابع بیاورند که جمع آن ها می شود 64 هزار میلیارد تومان که برای ایجاد اشتغال در نظر گرفته می شود.

تاجگردون گفت: البته هنوز هیچ تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است و همه این ها منوط به تصمیم گیری مجلس شورای اسلامی است.

وی افزود: در قانون هدفمندی یارانه ها پیش بینی شد که قیمت حامل های انرژی پس از دوره 5 ساله به قیمت 90 درصد فوب خلیج فارس برسد و در هر مرحله از هدفمندی 30 درصد آن به تولید داده شود اما از سال 1389 تاکنون چیزی از این منابع به تولید اختصاص داده نشده است.

تاجگردون با اشاره به اینکه سه میلیون و 200 هزار نفر بیکار در جمعیت فعال کشور داریم و در جمعیت غیرفعال هم سه میلیون و 950 هزار نفر بیکار است افزود: 25 میلیون و 790 هزار نفر جمعیت فعال داریم که از این مقدار 22 میلیون و 588 هزار نفر شاغل و سه میلیون و 203 هزار نفر بیکار هستند.

وی ادامه داد: در جمعیت غیرفعال، با تحصیلات عالی 5 میلیون و 452 هزار نفر بیکار داریم، یعنی حدود 8 میلیون نفر تحصیل کرده بیکار داریم که از ظرفیت اقتصادی آنها استفاده نمی کنیم.

تاجگردون با بیان اینکه حدود 7 دهک از نظر درآمد، مشابه هستند،گفت: در بودجه سال 1396 درآمد اقشار تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی را افزایش دادیم.

وی با بیان اینکه چهار هزار میلیارد تومان از منابع هدفمندی را در بودجه سال 1396 برای این منظور اختصاص دادیم، افزود: دولت عدد 4 هزار میلیارد تومان را در بودجه سال 97 به 7 هزار میلیارد تومان افزایش داد که برای تامین این منابع باید یارانه دهک های بالای درآمدی حذف شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس پیشنهاد داد که بودجه سال 97 مجلس نسبت به سال 96 پنج درصد افزایش یابد و با این حال به دولت این را اعلام نکردیم و دولت هم بودجه مجلس را افزایش نداد و بودجه عمرانی مجلس را هم 50 درصد کاهش داد و بودجه جاری را هم افزایش نداد.

  • محمد مهدی بختیاری

حجت الاسلام و المسلمین احد آزادیخواه نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از سفرهای خارجی نمایندگان مجلس را غیر مفید و غیر ضرور دانست و گفت: این نمایندگان بیش از حد معمول و حتی 2 برابر دیگران به خارج از کشور سفر می کنند که موجب انتقاد و اعتراض دیگر نمایندگان هم شده است.

وی با اشاره به پیامدهای منفی این سفرها افزود: نماینده ای که مرتب در سفر باشد و بعد از بازگشت، به فکر جور کردن سفر بعدی است، چگونه به وظیفه نمایندگی خود می رسد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه این دسته از نمایندگان نه به وظیفه نظارتی خود می رسند و نه وظیفه قانونگذاری، افزود: بهم خوردن نظم اداری مجلس و درست شدن ذهنیت در جامعه و حتی بین خود نمایندگان، از دیگر این پیامدهاست.

حجت الاسلام و المسلمین آزادیخواه با اشاره به ریشه های این سفرهای خارجی گفت: یکی از زمینه های افراط نمایندگان برای رفتن به این سفرها، دستگاههای اجرایی، وزارتخانه ها و مجموعه های دولتی، موسسات و نهادهای عمومی و مردمی هستند که متناسب با کارکرد خود و کمیسیونهای تخصصی مجلس، زمینه سفرها را فراهم می کنند.

وی افزود: البته سفرهای خارجی نمایندگان هم در قالب کمیسیونها، هم در قالب فراکسیونها و هم به همراه مقامات و مسئولین انجام می شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: البته برخی از سفرها خارجی نمایندگان، منطقی و قابل قبول است چرا که باعث آشنائی با مسائل و موضوعات کشورها و شیوه قانونگذاری آنها می شود و می تواند مفید به فایده باشد.

حجت الاسلام و المسلمین آزادیخواه تصریح کرد: هیئت رئیسه مجلس باید دقت خاصی برای سفرهای خارجی نمایندگان داشته باشد و از سفرهایی که با لابی گری و چشم داشت نهادها و سازمانها انجام می شود و همچنین از سفرهای غیر ضرور و مکرر نمایندگان جلوگیری کند.

  • محمد مهدی بختیاری

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی  روز سه شنبه در نخستین اجلاس ملی گزارش اجرای حقوق شهروندی با بیان اینکه رونمایی از منشور حقوق شهروندی، انتخاباتی نبود بلکه اجرای تمام آن هدف ماست، اظهارداشت: انقلاب کردیم تا مردم به حقوق مادی، معنوی، فردی و اجتماعی شان برسند.

رییس جمهور  پس از تقدیم گزارش دستگاههای منتخب از عملکرد خود در زمینه اجرای منشور حقوق شهروندی، گفت: در صد روز نخست فعالیت دولت یازدهم در همان شبی که مصاحبه می‌کردم و گزارش کار صد روزه را می‌دادم، همزمان سایت حقوق شهروندی هم گشوده شد و پیش‌نویس این حقوق شهروندی در اختیار مردم قرار گرفت و بسیاری از اساتید بزرگ حقوق، محققین، هنرمندان و فرهیختگان اظهار نظر کردند و چند بار این منشور اصلاح شد تا در نهایت و پس از حدود 8 جلسه با حضور مبرزترین اساتید حقوق در کشور ، این منشور حقوق شهروندی در 22 فصل و 120 ماده تنظیم و در آذر سال گذشته رونمایی  و منتشر شد.

دکتر روحانی افزود: بعضی از عزیزان آن زمان گفتند که نزدیک انتخابات است و این اقدام حرکتی انتخاباتی است و حقوق شهروندی مثل خیلی چیزهای دیگر فراموش خواهد شد. همان روز هم که این منشور را در همین مکان اعلام کردم گفتم یکی از اهداف بسیار مهم ما، اجرای تمام این منشور است.

رییس جمهور با طرح این پرسش هاکه اساساً برای چه انقلاب کردیم? انقلاب مشروطه برای چه بود?  و در طول 110 سال این همه مبارزات برای چه بود?، گفت:  اگر در یک کلمه بخواهیم خلاصه کنیم، اینکه مردم می‌خواستند به حقوق‌مادی، معنوی، اجتماعی و  فردی‌ و به عبارتی به حقشان برسند.

دکتر روحانی اظهارداشت: چرا مردم انقلاب کردند? مردم انقلاب کردند که به حق‌شان برسند، چرا در انتخابات شرکت می‌کنند برای اینکه به حق‌شان برسند و چرا نقد می کنند برای اینکه به حق‌شان برسند. دستیابی به حقوق مسلم انسان‌ها که حقوق ملی‌، عمومی، انسانی وحقوق بشر است که فعلاً از واژه حقوق شهروندی استفاده می‌کنیم.

رییس جمهوری در تشریح و تبیین حقوق شهروندی گفت: ملت ما از انقلاب مشروطه به این سو گفت که من نمی‌خواهم رعیت باشم و یک آقایی هم آن بالا به نام شاه باشد که فرمانروایی کند و من هم مجری فرمان او باشم. همه انقلاب و تلاش برای این بود که مردم بگویند ما رعیت نیستیم، ما شهروندیم، شاه نمی‌خواهیم بلکه قانون می‌خواهیم. هر کس در این کشور، هر مسئولیتی دارد، بالاتر از قانون نیست و وظیفه‌ای مهم‌تر از اجرای قانون ندارد.

دکتر روحانی تصریح کرد: همه باید ذیل قانون کار کنیم. خدا رحمت کند امام(ره) عزیز و بزرگوار را که  می‌فرمود پیغمبر اسلام(ص) هم موظف بود به قانون عمل کند. حالا در قرآن که تعبیرهای خیلی عجیبی است. به پیغمبر می‌گوید تو از قانون اگر یک ذره منحرف شوی، دو برابر مجازاتت می‌کنیم هم در دنیا، هم در آخرت. اصل،  قانون است و هیچ‌کس حتی پیغمبر اسلام(ص) هم بالاتر از قانون نیست، قانون الهی را آورده اجرا شود و خودش هم مثل همه. او هم مجری ، هم مبلغ قانون و هم مفسر قانون است.

رییس جمهور افزود: اگر پیامبر اسلام (ص) گفته اند نماز بخوانید ،خودشان اول نماز خوانده اند، اگر گفته اند زکات بدهید خودشان عمل کرده اند و اگر گفته اند به مردم احترام کنید خودشان عمل کرده اند. شما یک کار پیدا کنید که پیغمبر دستور داده باشد و خودشان عمل نکرده باشند. پیغمبر قبل از همه مومن بود و ایمان آورده بود و به آنچه که به عنوان وحی الهی و فرمان الهی در اختیار بشر گذاشته بود، عمل کرده بود.

دکتر روحانی با یادآوری اینکه انقلاب کردیم که رعیت نباشیم، شهروند باشیم و هیچ کس بالاتر از قانون نباشد، اظهار داشت: همه باید مطیع قانون باشند. در راس باید قانون اساسی باشد و بعد قوانین موضوعه؛ همه باید طبق قانون عمل کنیم. حقوق شهروندی هم همین است؛ حقوق شهروندی یعنی همه طبق قانون عمل کنیم.

رییس جمهور با بیان اینکه برای ما بسیار مهم بود که مردم به اطلاعات دسترسی داشته باشند، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین حقوق شهروندی دسترسی مردم به اطلاعات است. همه باید بدانند چه خبر است و چه تصمیماتی دارد اتخاذ می‌شود. به دولت دستور دادم و اکنون هم دارد اجرا می‌شود. گفتم هر وزارتخانه و دستگاه که یک پیشنهادی را مطرح می‌کند که آن پیشنهاد باید بیاید در دستور هیات دولت قرار بگیرد و ما بحث کنیم، قبل از اینکه من پیشنهاد آن دستگاه را ببینم، این باید در سایت منتشر شود.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: همه مردم باید بدانند که به عنوان مثال وزارت اقتصاد ما چنین پیشنهادی به دولت داده ، هر چند ممکن است آن پیشنهاد دو ماه دیگر در دستور کار قرار بگیرد و در دولت هم ممکن است تغییراتی بکند و ممکن است تبدیل به یک آیین نامه یا تبدیل به یک لایحه شود. اینها مهم نیست، ولی پیشنهاد دستگاه‌ها از ابتدا که می‌آید در دفتر هیات دولت باید روی سایت برود تا همه آن را ببینند. همه باید ببینند دولت در ماه‌های آینده درباره چه می‌خواهد بحث کند.

رییس جمهور گفت: ما مقامی بالاتر از خادمی و خدمتگزاری مردم نداریم. همه مردم ایران همانطور که امام فرمود ولی‌نعمتان ما هستند. آمده‌ایم به آنها خدمت و کار کنیم. مردم باید بر کار ما نظارت کنند. شما نمی‌دانید در این روزهای اخیر چقدر خوشحالم. شاید باور نکنید، اگر بگویم چقدر خوشحالم، وقتی بودجه ما به مجلس رفت و از فردا در فضای مجازی، غوغایی بپا شد؛ چقدر قشنگ. همه مردم به صحنه آمده اند، اظهارنظر و نقد می‌کنند. سازمان برنامه و بودجه، دولت و شخص رییس جمهور را نقد می‌کنند. دست‌شان درد نکند، ‌دست‌شان را می‌بوسم.

دکتر روحانی اضافه کرد: باید خادم و نماینده خودتان را نقد کنید. راجع به بودجه‌ها مردم صحبت می‌کنند و می‌گویند فلان دستگاه چرا باید اینقدر پول بگیرد. این حق مردم است. مردم دارند مقایسه می‌کنند، می‌گویند فلان دستگاه فرهنگی اینقدر میلیارد تومان بودجه برایش گذاشتید. اعتراض می‌کنند و می‌گویند چرا اینقدر زیاد؛ اهلاً و سهلاً همه چیز با مردم است.

رییس جمهور اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی و دولت نماینده مردم هستند. نظرات مردم در راس است. اگر مردم می‌گویند این پول زیاد است، ‌اگر نظر عمومی مردم این است، نمی‌خواهم بگویم یک نفر تا 10 نفر، اگر فهمیدیم نظر عام مردم این است، نظر مردم، اکثریت مردم اگر چیزی می‌گویند، درست می‌گویند، حق با آنهاست. حق با دولت نیست، حق با ملت است.

دکتر روحانی تصریح کرد: یک فهرست بلندبالایی بود از 17 دستگاه مختلف که فقط پول از ما می‌گرفتند، اول سال به آنها پول می‌دادیم، یک روز هم اگر دیر می‌شد، اعتراض می‌کردند که چرا دولت پول ما را نداده و چرا دیر داده است. بعد می‌گوییم این پول را کجا صرف کردید، می‌گفتند به شما ربطی ندارد. پولی دادید به ما،‌ خداحافظ شما، ما هر کجا بخواهیم صرف می‌کنیم.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: نمی‌خواهم گله کنم که بگویم بعضی از آن پول‌ها صرف تخریب دولت می‌شد، آن را نمی‌خواهم بگویم، چرا که به نظرم مهم نیست. اما این پول کجا خرج شد و رفت. الان پشت همین تریبون، به وزیر اقتصاد و به خزانه دستور می‌دهم، از سال 97، هر بودجه‌ای که به هر دستگاهی تخصیص می‌دهد یا پرداخت می‌کند، باید بلافاصله در سایت اعلام کند تا همه مردم بدانند.

رییس جمهور تصریح کرد: مردم باید بدانند که پول خزانه به چه کسی ، به کدام نهاد و دستگاه داده می‌شود. اگر دستگاهی،عمومی غیردولتی است، این دستگاه از مردم و خزانه پول ، عوارض و مالیات نمی‌گیرد،البته اشکال ندارد، خودشان جایی با پول خودشان کار ‌کنند اما اگر بنا شد از خزانه یعنی از بیت‌المال و جیب مردم پولی بگیرد ، باید گزارش بدهند و به مردم بگویند این پول را چه کردند و کجا خرج کردند.

دکتر روحانی با بیان اینکه باید مردم درخصوص بودجه و موضوعات مختلف اظهار نظر کنند و غیر از این راهی برای جلوگیری از فساد وجود ندارد، گفت: ولله بالله اگر صدها دستگاه مبارزه با فساد درست کنیم، اگر ده‌ها دادگاه با فساد مبارزه کنند، نمی‌توانیم فساد را ریشه‌کن کنیم، مگر آنکه مردم به صورت شفاف ببینند ما چه می‌کنیم، باید در اتاق شیشه‌ای برویم، باید نورافکن روی ما باشد و ‌باید همه، ما را مشاهده کنند.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: در طول این 4.5 ماه گذشته ، روزی نبوده که با ارگان‌ها و دستگاه‌های مختلف در جلسات مختلف صحبت و بحث نکنم. هر روز می‌آمدند که آنجا را فیلتر کنیم و آن شبکه را ببندیم.می‌گفتم چرا? و ایرادی را پیدا کرده و می‌گفتند.آیا اگر یک راننده تخلف کرد، باید بزرگراه‌ها را ببندیم? اگر قطار یکبار تصادف کرد آیا باید کل قطارها را جمع کنیم? این چه حرف و استدلالی است? مگر می‌شود در دنیای امروز، از فضای اینترنت خارج شد و بگوییم که می‌خواهیم اشتغال درست کنیم? مگر شدنی است?

دکتر روحانی که اظهاراتش با تشویق های پی درپی حاضران تایید می شد، با اشاره به اینکه در دنیای امروز 70 درصد خدمات از طریق اینترنت و فضای مجازی انجام می‌گیرد، گفت: امروز حتی اگر بخواهیم مساله آب و بهره‌وری از آب را حل کنیم، از طریق فضای اینترنتی امکانپذیرتر است. فضای اینترنتی با سنسورهایی که وجود دارد نشان می دهد که رطوبت زمین کم شده، پس بطور خودکار شیر باز می‌شود و آب قطره‌ای وارد زمین می‌شود و وقتی رطوبت کافی شد،بسته می‌شود. امروز دیگر نمی‌شود به دنیای 50 سال پیش برگردیم. درست است که سن و جوانی مان برای 50 سال پیش است اما افکار ما باید در دنیای امروز باشد.

رییس جمهور با بیان اینکه بزرگترین حق جوانان عزیز ما در این کشور اشتغال است، گفت: چگونه برای جوان‌ها اشتغال درست کنیم. یکی از راه‌های اشتغال، فضای مجازی و اینترنت است. وزیر ارتباطات گزارش داد و گفت که 30 هزار اشتغال در یکی از شبکه های اجتماعی کشور هست. قرار ما این است که صدها هزار شغل در فناوری ارتباطات درست کنیم. مگر می‌توانیم این فضا را بخاطر اینکه کسی تخلف کرده و ایراد دارد ببندیم.

دکتر روحانی افزود: باید برویم اشکال و ایراد را رفع کنیم. نمی‌خواهم بگویم فضای اینترنت خطر ندارد، اتوبان را هم خطرناک می‌ببینم. شما اگر ملاحظه نکنید و بروید وسط اتوبان ماشینی به شما می زند؛ باید مراقبت کنید. باید به جوان آموزش دهیم که اینجا اتوبان است، پیاده‌رو نیست که بخواهی در آن قدم بزنی. باید به راننده آموزش بدهیم که در اتوبان نمی شود دنده عقب حرکت کرد.

رییس جمهور اظهار داشت: یکی از مسئولیت‌های بزرگ آموزش و پرورش ما در کلاس‌های درس از دبستان، آموزش نوجوان‌ها درباره فضای مجازی است که چگونه از آن استفاده کنند و باید به آنها گفته شود که چه خطراتی در این راه وجود دارد. در خیابان باید برویم، بانک هم باید برویم، ممکن است دزدی هم بشود و جیب ما را بزنند. حالا بخاطر اینکه یک دزد در خیابان است، نباید از خانه خارج شویم? یا باید دزد را دستگیر کنیم. یا باید حواس‌مان جمع باشد.

دکتر روحانی تصریح کرد: ما فضای اینترنت امن و سالم و راحت و ارزان می‌خواهیم. اما در عین حال ما یک فضای امنیتی نمی‌خواهیم. نمی خواهیم برویم ببینیم در زندگی و امور خانوادگی مردم چه خبر است? دو تا دوست چه می‌کنند? کی به چه کسی و فلان فرد سیاسی یا حزب سیاسی چه پیامک زد و چی گفت? رها کنیم، دست برداریم و مردم را آزاد بگذاریم. نمی‌شود! آن دوره گذشت، والله گذشت، ول کنید.

رییس جمهور که سخنانش با تشویق مستمر حضار همراه شده بود، ادامه داد: یک مقدار هم قبول کنیم که مردم خودشان هم حساس‌ هستند. فکر می‌کنیم دیندار فقط ما هستیم?! مردم به دین، به اخلاق، به فرهنگ، به ایرانی بودن، مذاهب، به زبان و به لهجه خودشان احترام می‌گذارند. دوست دارند و می‌فهمند. فکر می‌کنیم عقل مطلق هستیم و نعوذ بالله مردم بی‌خبر. نخیر اینطور نیست. مردم ، جوان‌ها و دانشجوهای ما، یک قدم از ما جلوترند. بگذاریم فضای دانشگاه آزاد باشد. همین‌جا به آقای دکتر غلامی می‌گویم دانشجوی ستاره‌دار نباید داشته باشیم.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: اگر کسی می‌آید از ما کنتور آب می‌خواهد و از آب می‌خواهد استفاده کند، از دین و مذهبش می‌پرسیم! می‌گوییم اول بیا این را پر کن که دین و مذهبت چیست? برای کدام گروه سیاسی هستی? نماز شب می‌خوانی یا نه?! روزه و ماه رمضان و مستحبات را انجام می‌دهی? چه کار به کار مردم داری، آب می‌خواهد، خوب به او بدهید. مردم برق می‌خواهند، تو بگو برق می‌خواهی کتاب بخوانی و بعد یک نامه‌ای بنویسی خلاف مصالح با این برق!? شما چکار به این کارها داری? برق را بده ، پولت را بگیر.

رییس جمهور گفت: طرف می‌خواهد در مقاطع لیسانس و فوق‌لیسانس تحصیل کند، چه کار داری به زندگی‌اش? می‌رویم از همسایه می‌پرسیم طرف می‌خواهد فوق‌ لیسانس بخواند! حراست می‌رود از همسایه می‌پرسد که این جوان، جوان خوبی است? اینکه در خانه‌اش زندگی می‌کند، همسرش است? به شما چه ربطی دارد? این غلط‌ها دیگر چیست?

دکتر روحانی در میان تشویق حضار تاکید کرد: فضا را برای حقوق مردم باز بگذاریم. البته اگر کسی قانون را زیر پا گذاشت، اگر کسی جرمی انجام داد، آنجا دادگاه و دادستان هست، باید برود. ولی در امور مردم و زندگی خصوصی مردم تفحص نکنیم. فرمان 8 ماده‌ای امام (ره) را یادمان نرود. این فرمان را به صورت تابلو نصب کنیم و همگان و هر روز، آن را بخوانیم.

رییس جمهور افزود: امام (ره) در آن سالی که آن همه کشتار بود و گروهک‌ها در ایران کشتار می‌کردند، فرمود اگر وارد خانه مردمی شدید، به عنوان اینکه این تروریست است و فهمیدید اشتباه است، بعد که رفتید آنجا آلات قمار و شراب است، اگر بیایید نقل کنید باید تعزیر شوید و حق ندارید نقل کنید. در خانه خصوصی مردم بوده به تو چه? تو رفته بودی تروریست بگیری، فهمیدی اشتباه کردی، خداحافظ شما. بعد بگویید ما رفتیم تازه یک چیز بهتری پیدا کردیم. حالا بیا پرونده درست کن و طرف را دستگیر کن. مگر ما متخصص درست کردن پرونده برای مردم هستیم.


دکتر روحانی اظهار داشت: ببینیم پیغمبر با مردم چگونه رفتار می‌کرد? والله پیغمبر با علم الهی و با استعداد بلند ذاتی‌اش، همه منافق‌ها و کفار را می‌شناخت و می‌دانست اما آیا به آنها متعرض می‌شد? به آنها می‌گفت شما در خانه چه کردی? به آنها می‌گفت دیشب چه اقدامی انجام می‌دادی? نمی‌گفت اگر هم می‌خواست محاکمه کند، باز هم از علمش استفاده نمی‌کرد. ولله پیغمبر شنود نمی‌گذاشت!

وی با تاکید بر عدم دخالت در زندگی خصوصی مردم ،گفت: موارد استفاده از شنود مشخص است. غیر از مواردی مانند تروریسم، جنایات سازمان یافته و توطئه علیه کل کشور، دیگر شنود نداریم و این مصوبه شورای عالی امنیت ملی است. به تمام دستگاه‌های امنیتی از وزارت اطلاعات، سپاه، نیروی انتظامی و چند تا دستگاه دیگری هم که گاهی از این کارها می‌کنند، اعلام می کنم که باید به قانون عمل شود و تمام دستگاهها و دستگاه امنیتی، باید بدانند که نوکر و خادم مردم هستند.

رییس جمهور با بیان اینکه در حقوق شهروندی اگر می‌خواهیم کشورمان درست شده و در مسیر درست حرکت کند باید فضا را باز و شفاف کنیم،گفت: از مردم ایران و از همه جوانان می‌خواهم این مساله بودجه 97 را رها نکنید، ادامه دهید و ببینید در بودجه چه خبر است و این نورافکن‌ها باید در همه ردیف‌ها وارد شود. همه دستگاههایی که در سال 97 بودجه می‌گیرند باید به مردم اعلام شود که بودجه را کجا خرج کردند و این مسیر خوبی است که آغاز شده است.

دکتر روحانی خطاب به مردم تصریح کرد : به ملت ایران می‌گویم که به عنوان رییس جمهور سر پیمان خودم تا آخر خواهم بود و از شما مردم، جوان‌ها، زن‌ها، مردها، روستائیان، شهری‌ها، فرهیختگان و‌ هنرمندان نیز می‌خواهم بر سر پیمان بمانید. ما با هم کاری را شروع کردیم و باید با هم ادامه می دهیم. روحانی در تمام ساعات دولت دوازدهم به شما، رای، نظر، حمایت و انتقاد شما نیازمند است. شما باید پرسشگر باشید و وظیفه ما پاسخگویی است. ما باید پاسخ دهیم. بر سر پیمان‌مان، تا پای جان ایستاده‌ایم و باید کشور را پیش ببریم. ده‌ها مشکل پیش‌روی ماست ولی اگر دست به دست هم دهیم، همه را حل خواهیم کرد. می‌توانیم و ملت ما این قدرت را دارد.

رییس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه 2سال از برجام گذشته و در این مدت چندین بار آمریکایی‌ها خواستندتا برجام را از بین ببرند، تاکید کرد: تا امروز نتوانسته اند کاری از پیش ببرند و به اعتقاد من تا آخر هم نخواهند توانست. اگر هم کسی با برجام مخالف است به ترامپ دل نبندد کاری برایتان نمی‌کند. برجام می‌ماند و ما راه را ادامه می‌دهیم.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: طرح تحول سلامت خواهد‌ماند و دولت آنرا به عنوان یکی از حقوق مهم شهروندی در امر سلامت، ادامه می‌دهد. آرامش اقتصادی نیز به عنوان یک حق مهم شهروندی است که ادامه خواهد یافت. مردم بدانند بنای ما در تورم، مهار تورم و در رشد، رشد مثبت اقتصادی است. بنای دولت در مساله سکه و ارز و بازار سرمایه، تعادل صحیح است. ممکن است مشکلی پیش بیاید که آنرا با کمک شما و در کنار هم حل خواهیم کرد.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه دولت دوازدهم از فضای مجازی، فضای اینترنت و ارتباط مردم با دنیا حراست خواهد کرد، گفت: بعضی‌ها که شب‌ها تا صبح خواب می بینند، بدانند آن خواب‌ها تعبیر نمی‌شود پس به خواب‌های خودتان دل نبندید. فضای ارتباط مردم با جهان، حفظ خواهد شد، ما دنبال فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی نخواهیم بود. اینجا وزیر ماست به مردم قول می‌دهد دستش روی دکمه فیلترینگ نخواهد رفت.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه حقوق شهروندی را دنبال خواهیم کرد، گفت: به مردم وعده دادیم، گفتیم جوانان، زنان، اقوام و اقلیت‌ها، پای این عهد و پیمان‌مان ایستادیم.

دکتر روحانی افزود: از شما می‌پرسم در اشتغال سال 95، اشتغالی که ایجاد شد، چند درصد مردها مشغول بکار شده‌اند، چند درصد زن‌ها? زمانی بود آمار اشتغال زنان مرتب منفی بود و کاهش پیدا می‌کرد. در سال گذشته، - مردها خیلی ناراحت نشوند، باید عقب ماندگی های گذشته نسبت به خانمها یک مقدار جبران شود - در سال گذشته 67 درصد اشتغال ایجاد شده مربوط به زنان جامعه ما بوده است. پس ما به عهد و پیمان‌مان وفا کردیم.

رییس جمهور اظهار داشت: به تمام وزارتخانه‌ها گفته‌ام، حداقل، دو جوان و حداقل یک خانم در سطح معاون یا مشاور ‌باید منصوب کنند. ما بعضی مواقع می‌گوییم شرکت‌های دولتی را خصوصی کردیم، اما واقعا چه کردیم. آن شرکت دولتی را می‌دهیم به بازنشسته‌های خودمان، می‌گوییم این شد خصوصی! به دولت اعلام می‌کنم تمام کارهایی که واگذار می‌شود به بخش‌های مردمی،‌ باید حداقل 50 درصد آن جوان‌ها باشند. بازنشسته هم باشد، 20 الی 40 درصد، نه اینکه کلش بازنشسته‌ها را شما اینجا می‌آورید. پس جوانها کی مشغول به کار شوند?

دکتر روحانی تصریح کرد: ایجاد اشتغال وظیفه ماست و حقوق شهروندی این را به ما می‌گوید. اشتغال یکی از وظایف ماست و باید آن را انجام دهیم. ما در بودجه سال 97، - به ملت عزیز می‌گویم، در یک فرصت دیگر مفصل‌تر صحبت خواهم کرد- هیچ چیزی را گران نخواهیم کرد، مگر اینکه خواهیم گفت این پول کجا صرف خواهد شد و اگر شما قبول داشتید آن کار را خواهیم کرد.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: شما در انتخابات به ما گفتید که اولویت اول ما اشتغال جوان‌های ماست و ما هم می‌دانیم که این اولویت اول شما است. می‌گویند ممکن است حاملهای انرژی گران شود. به شما اعلام می‌کنم، قیمت بنزین و گازوییل از نصف قیمت جهانی بالاتر نخواهد بود. قانون به ما گفته باید ظرف 5 سال به قیمت جهانی برسانیم. چرا? به دلیل اینکه ما می‌دانیم شرایط زندگی مردم چگونه است? اما اگر پولی از این بابت از مردم گرفته شود، من به سازمان برنامه و بودجه و به دولت گفته‌ام، این پول صرفاً برای اشتغال جوان‌ها خواهد بود و بس؛ فقط برای اشتغال.

دکتر روحانی که سخنان او با تشویق حضار همراه شده بود، گفت: برای دولت دوازدهم، یک رقم بالایی را برای اشتغال مدنظر قرار دادیم. در طول 4 سال آینده، یک رقمی حدود 300 هزار میلیارد تومان، نه اینکه این پول را از مردم بخواهیم بگیریم بلکه این پول از صندوق توسعه و از بانک‌ها که مشارکت می کنند و یک بخشی از آن را هم دولت می‌گذارد و اینها در کنار هم می‌آیند، این تحول را ایجاد می‌کنند. اشتغال برای ما اصل است.

رییس جمهور با اشاره به اینکه محیط زیست هم حقوق شهروندی مردم است، اضافه کرد: در روزی داریم در تهران صحبت می‌کنیم که متاسفانه مدارس ما به دلیل آلودگی هوا تعطیل است. اینجا به وزیر صنعت و وزیر نیرو و وزیر نفت و مسئول محیط زیست می‌گویم، این مسئولیت سنگین ماست. صنعت ما باید درست شود. خودرو و نیروگاه و بنزین و گازوییل و وسایل گرم‌کننده‌ منزل‌های ما باید درست شود. همه باید دست به دست هم دهیم. در یک روزهایی هم ماشین شخصی استفاده نکنیم. راهی دیگری نداریم.

دکتر روحانی ادامه داد: این تنها ما نیستیم، شما نگویید این دولت پس چه می‌کند? شما بگویید دنیا چه می‌کند? از ما بدتر دهلی است. از تهران بدتر هوای پکن و مکزیکوسیتی است. مثل تهران برخی شهرهای اروپایی است. در ماه‌های گذشته، یک معضل جهانی است. این معضلی است که با آن مواجه هستیم و باید آن را حل کنیم. وظیفه ماست که حل کنیم. روز به روز باید هوای سالم و پاک بیشتر شود. روز به روز باید ناسالم بودن هوا کمتر شود. من خیلی حرف دارم ولی وقت ندارم. می خواهم روی یک نکته تاکید کنم؛ حقوق شهروندی ما، استاندارد شدن همه چیز است.

رییس جمهور افزود: باید وزارتخانه های کار، صنعت، بهداشت و درمان، موسسه استاندارد و بقیه ارگان‌ها توجه داشته باشند که هر کاری در این کشور باید استاندارد باشد. نمی‌شود کسی مجوز داشته باشد و به فرض پنجره غیراستاندارد بسازد. نمی‌شود در این کشور، کسی مجوز ساخت درب منزل داشته باشد و آن درب استاندارد نباشد، چرا درب و پنجره ها بعد از 3 الی 6 ماه نیاز به تعمیر پیدا می کند و آنچه در اروپا ساخته می شود صد سال دوام دارد و تغییری نمی‌کند. تا سیم‌کشی استاندارد نشود، صدها پلاسکو خواهیم داشت و تا زمانی که کارگر و مدیر استاندارد نباشد، در پتروشیمی و پالایشگاه آتش‌‌سوزی وجود خواهد داشت.

دکتر روحانی تاکید کرد: باید همه مشاغل، همه کارها، از کارهای جزیی تا کارهای کلی، استاندارد شود و به حول و قوه الهی در دولت دوازدهم یک کاری که دنبال خواهم کرد، مساله استاندارد شدن همه مشاغل است. باید در آموزش فنی و حرفه ای در دبستان و دبیرستان و دانشگاه، آموزش های ارایه شده استاندارد باشد.

رییس جمهور گفت: مردم، باید تلاش کنیم حقوق شهروندی فرهنگ شود. حقوق شهروندی با نوشتن درست نمی‌شود. حقوق شهروندی با ابلاغ و پایش درست نمی‌شود، باید به گفتمان و فرهنگ تبدیل شود. همه باید اجرایش را دنبال کنیم، همه اعتراض کنید اگر در اداره‌ای حقوق شهروندی اجرا نمی‌شود و فضای مجازی ، موبایل‌ها و جوان‌ها به میدان بیایند. بگویید و اعتراض کنید و جامعه ما را به سمت استاندارد شدن و به سمت حقوق شهروندی بکشانید.

دکتر روحانی افزود: حقوق شهروندی باید فرهنگ ما شود. باید در دانشگاه، وزیر علوم ما بتواند دانشگاه را اداره کند. هر روز از این طرف و آن طرف به او دستور می‌دهند، ما راست و چپ نداریم که دستور دهند. وزیر مسئولیت دارد و قانون اساسی این را می‌گوید. وزیر باید در همه آن جمعیت ها و شوراهایی که شرکت می‌کند، حرف بزند. در مساله فرهنگ، وزیر ما مسئول است. وزیر فرهنگ و وزیر آموزش و پرورش ما مسئول است. اینها مسئولیت دارند. در سیاست خارجی وزیر خارجه ما مسئول است.

رییس جمهور با بیان اینکه نمی‌شود همه بخواهند مداخله کنند، تاکید کرد: معیار ما قانون اساسی است. ما باید بر مبنای قانون اساسی عمل کنیم. اصل 113 قانون اساسی می‌گوید رییس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است و همه ما باید قانون اساسی را اجرا کنیم. ما چیزی فرای قانون اساسی و قانون در این کشور نداریم.

دکتر روحانی گفت: باید حقوق شهروندی را به عنوان یک مسئولیت مهم و سنگین دولت مدنظر قرار بدهیم و همه وزرا، معاونین، استانداران، دستگاه‌ها، نهادهای عمومی و سمن‌ها باید به این نکته مهم توجه داشته باشند و 6 ماه یکبار گزارش دقیق به رییس جمهور دهید. سالی یکبار گزارش به مردم دهید و من رییس جمهور موظف هستم سالی یکبار گزارش به ملت دهم. سال آینده به شما خواهم گفت که در این یکسال چه کرده‌ایم و چه مشکلاتی پیش روی ماست و شما کجاها باید ما را یاری کنید تا مشکلات را حل کنیم.

  • محمد مهدی بختیاری

شورای امنیت سازمان ملل متحد شامگاه سه‌شنبه برای بررسی توافق هسته‌ای و مسائل مربوط به ایران تشکیل جلسه داد.

در ابتدای این نشست «جفری فلتمن» معاون دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه  آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون 9 بار پایبندی ایران به توافق را تائید کرده، گفت: «با این حال، رئیس‌جمهور ایالات متحده از صدور تائیدیه پایبندی ایران خودداری کرد.»

فلتمن با ابراز تاسف نسبت به این تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا به خاطر «مبهم کردن فضای آینده توافق هسته‌ای ایران»، واشنگتن را تشویق کرد که به اجرای تعهدات خود در برجام ادامه دهد و از ایران خواست که به توافق هسته‌ای پایبند بماند.

«جوان ادمسون» نماینده اتحادیه اروپا در این نشست به عنوان سخنران با اشاره به نزدیک شدن سالگرد اجرای برجام و تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در تایید نکردن توافق هسته‌ای ایران، گفت اتحادیه اروپا بر اجرای کامل تعهدات تمام طرف‌ها تاکید می‌کند.

ادمسون با بیان اینکه هرچند عدم صدور تائیدیه توسط ترامپ مربوط به قوانین داخلی این کشور بود، تاکید کرد اما این اقدام درباره تعهد این کشور به ادامه پایبندی به برجام تردید ایجاد کرد.

وی ضمن تاکید بر اینکه برجام، به شکلی که برای آن طراحی شده بود، عمل می‌کند، افزود لغو چنین توافقی ما را در جایگاه بهتری برای مذاکره درباره مسائل دیگر قرار نمی‌دهد.

ادمسون با بیان اینکه اتحادیه اروپا بارها از ایران خواسته که از اقداماتی که بی‌اعتمادی را تعمیق می‌کند، مانند آزمایش موشک بالستیک اجتناب کند، افزود که با قطعنامه 2231 شورای امنیت در تضاد است.

نماینده اتحادیه اروپا با اشاره به تعهدات برجامی ایران در ضمیمه 1 و اقداماتی که باید برای تسهیل تحریم‌های ایران با توجه به 2 برجام انجام شود، گفت اتحادیه اروپا این ضمیمه‌ها را برای اطمینان حاصل کردن از توازن توافق و غیرنظامی ماندن ذات برنامه هسته‌ای ایران، ضروری می‌داند.

«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل با منحرف کردن موضوع جلسه به شلیک امروز موشک بالستیک از یمن به عربستان سعودی، مدعی شد ایران برای یمنی‌ها سلاح ارسال می‌کند.

هیلی با درخواست از شورای امنیت برای متوقف کردن پرتاب موشک بالستیک به عربستان، گفت اگر اکنون اقدامی صورت نگیرد، بالاخره یکی از موشک‌ها به هدف خواهد خورد.

وی با درخواست از شورای امنیت برای متوقف کردن توانایی روزافزون موشکی ایران، مدعی شد در غیر این صورت، ایران به تنش‌های منطقه‌ای خواهد افزود.

نماینده آمریکا با متهم کردن ایران به نقض قطعنامه‌های سازمان ملل، تاکید کرد اکنون فرصت خوبی برای مقابله با دولت ایران دارند.

نیکی هیلی در تلاش برای مظلوم‌نمایی، با بیان اینکه تصور کنید موشک‌های ایران به سمت فرودگاه‌های آمریکا یا اروپا شلیک شود، گفت باید اقدامات ستیزه‌جویانه ایران را متوقف کرد.

وی با ادعای اینکه ایران به قطعنامه 2231 پایبند نبوده افزود: با اینکه برجام برای نشان دادن رفتارهای خطرناک ایران طراحی نشده اما قطعنامه 2231 این هدف را دارد.

هیلی با اشاره به شوی تبلیغاتی هفته گذشته خود در نشان دادن آهن‌پاره‌هایی به عنوان سلاح‌های ارسالی ایران به یمن، مدعی شد نشانه‌های بسیاری دارند که تاکید می‌کند موشک‌های یمنی ریشه ایرانی دارند.

وی در ادامه با درخواست از شورای امنیت برای تقویت عناصر قطعنامه 2231، پیشنهاد داد تا حتی یک قطعنامه جدید صادر شود که ایران را از هرگونه فعالیت مرتبط با موشک‌های بالستیک منع کند و تحریم‌هایی را نیز به خاطر نقض ممنوعیت ارسال سلاح به یمن، اعمال کنیم.

نماینده فرانسه به عنوان سخنران بعدی با درخواست از شورای امنیت برای متوقف کردن فعالیت‌های موشکی بالستیک ایران، گفت ایران باید به قطعنامه 2231 سازمان ملل پایبند باشد.

وی با بیان اینکه برجام اطمینان حاصل می‌کند که تا حداقل 10 سال دیگر، برنامه هسته‌ای ایران ابعاد نظامی نداشته باشد، تاکید کرد این توافق گامی کلیدی در اقدامات عدم اشاعه و حفظ صلح و ثبات بین‌المللی است.

نماینده فرانسه با ادعای اینکه قطعنامه 2231 و برجام ارتباط نزدیکی با هم دارند، گفت تداوم نظارت بر پایبندی ایران به تعهداتش ضروری است تا جامعه جهانی در جریان تمام مسائل قرار گیرد. 

معاون نماینده روسیه در سازمان ملل با بیان اینکه برجام دستاوردی در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی است، بر پایبندی ایران به تعهداتش تاکید کرد.

وی با تاکید بر اینکه طبق گزارشات آژانس اتمی و سازمان ملل، ایران به برجام پایبند بوده، گفت باید اطمینان حاصل کنیم ایران به منافع ویژه پایبندی به توافق هسته‌ای برسد.

نماینده روسیه نیز با تکرار اظهارات دیگر اعضای شورای امنیت مبنی بر اینکه ایران نباید اقدامات تحریک‌آمیز مانند آزمایش موشک‌های بالستیک انجام دهد، تاکید کرد بحث موشک‌های ایران را نباید به توافق هسته‌ای کشاند.

وی همچنین افزود جایگزینی برای برجام نیست و لغو آن نیز توجیهی ندارد.

نماینده سوئد در سازمان ملل با بیان اینکه برجام، ذات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را نشان داد، تاکید کرد این توافق به بهبود صلح، ثبات و امنیت بین‌المللی کمک کرد.

نماینده چین در ادامه گفت برجام نقش مهمی در تثبیت نظام عدم اشاعه هسته‌ای در جهان و حفظ صلح و ثبات در خاورمیانه ایفا کرد. طرف‌ها باید به اجرای تعهداتشان در برجام پایبند باشند.

نماینده انگلیس در سازمان ملل به عنوان سخنران بعدی تاکید کرد توافق هسته‌ای ایران یکی از بزرگترین دستاوردهای دیپلماتیک در سال‌های اخیر است.

وی تاکید کرد اجزای توافق هسته‌ای ایران، به خوبی عمل می‌کند و ایران به تعهدات هسته‌ای خود پایبند بوده است.

نماینده انگلیس همچنین افزود انگلیس نسبت به انتقال اجزای موشک‌های بالستیک و فناوری مربوطه به یمن، نگران است.

وی اضافه کرد ما درباره شواهد مرتبط با فعالیت‌های موشکی بالستیک ایران نگران هستیم و نمی‌توانیم اجازه دهیم شورای امنیت نسبت به وضعیت رو به تنش منطقه بی‌تفاوت باشد.

 نماینده آلمان با بیان اینکه برجام پابرجا و موفقیت بزرگ دیپلماسی جهانی و نظام عدم اشاعه است، تاکید کرد حفظ برجام بسیار مهم است که باید در تمام ابعاد انجام شود. یعنی مردم ایران باید از عواید لغو تحریم‌ها بهره‌مند شوند.

وی تاکید کرد ایران اما به بندهای قطعنامه 2231 پایبند نبوده است؛ به عنوان مثال در زمینه آزمایشات موشک بالستیک و انتقال سلاح به یمن.

نماینده آلمان گفت به حمایت قاطع از برجام ادامه می‌دهد اما از نقشی که ایران در منطقه ایفا می‌کند چشم‌پوشی نخواهد کرد. زیرا مستقیما بر منافع امنیتی اروپا تاثیر می‌گذارد.

وی همچنین از ایران خواست تمام فعالیت‌هایی که با قطعنامه 2231 در تضاد است را ترک کند.

  • محمد مهدی بختیاری

محمد رستگاری درباره اخباری مبنی بر اینکه گفته می‌شود امروز سه شنبه  شاخص‌های ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون به 180 رسید و در این شرایط باید تمهیدات جدی اندیشیده شود، گفت: چنین شایعاتی که در این ایام در سال‌های اخیر و حتی امسال مطرح شده کذب محض است.

وی ادامه داد: در سالهای اخیر و امسال در اثنای زمان آلودگی هوا اخبارهای کذب مبنی بر رسیدن شاخص‌ها به 180 منتشر شده که دروغی بیش نیست و دستگاه‌های اندازه‌گیری آلودگی هوا به طور کامل و در صحت اعداد واقعی را بدون هر گونه مشکلی اعلام می‌کنند.

معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران تصریح کرد: میانگین شاخصهای ذرات معلق امروز عصر به 146 رسید و بالاترین شاخصها با عدد 170 در منطقه 13 تهران بوده است.

به گفته رستگاری، بنابر این میانگین کیفیت هوای تهران امروز در شرایط ناسالم برای گروههای حساس قرار گرفت و به دلیل تداوم آلودگی تمهیداتی در کارگروه مربوطه اندیشیده شد.

وی با بیان اینکه اگر میانگین شاخص‌های ذرات معلق به بالاتر از عدد 300 برسد در شرایط بحران قرار می گیریم ، گفت:  در صورت پدید آمدن این شرایط، فعالیت‌ها تعطیل خواهد شد و ادارات نیز بنابر تصمیمات دستگاه‌های ذیربط تعطیل می‌شوند.

رستگاری تصریح کرد: حتی در صورت رسیدن اعداد بالاتر از 200 نیز تمهیداتی برای مردم در نظر گرفته می‌شود اما خوشبختانه به آن شرایط نرسیده‌ایم و امیدواریم با برنامه‌های پیش‌رو شاهد بهبود کیفیت هوای پایتخت و کلانشهرها باشیم.

  • محمد مهدی بختیاری