باید تمرین مدیریت پیش از بحران داشته باشیم
باید تمرین مدیریت پیش از بحران داشته باشیم
علی انصاری: باید پیشگام نوآوری و فرهنگ سازی باشیم
سیزدهمین مجمع عمومی بازارهای مبل و موبایل ایران 18 بهمن ماه 1395 با حضور مدیرعامل گروه سرمایه-گزاری تات، اعضای هیأت امناء بازار مبل ایران، مدیر مراکز تجاری گروه سرمایه¬گزاری تات، مدیران واحدهای تجاری بازارهای مبل و موبایل ایران، دبیر و اعضای انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون و پیشکسوتان صنعت مبلمان در سالن همایش مجموعه بازار مبل ایران شماره 3 برگزار شد.
در ابتدای مراسم پس از تلاوت کلام الله مجید و پخش سرود ملی جمهوی اسلامی ایران به ترتیب عبدالحسین عباسی رئیس اتحادیه درودگران و مبل¬سازان و نادعلی پیشکسوت صنعت مبلمان و حسن احمدیان رئیس اتحادیه صادرکنندگان مبلمان اداری به ایراد سخنرانی پرداختند.
احمدیان به وجود نمایشگاه¬های دائمی در بازارهای مبل ایران و موبایل ایران اشاره کرد و گفت: تاکنون از هیأت¬های تجاری مختلفی از آلمان، ایتالیا و ترکیه برای بازدید از این نمایشگاه¬ها دعوت شده و همگی پس از بازدید، اذعان داشتند که در هیچ جای دنیا چنین نمایشگاه¬هایی وجود ندارد. وی ادامه داد: جنس نمایشگا¬ه¬ها باید عوض شود و هدف از شرکت در نمایشگاه¬ها نباید خرید و فروش باشد.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان مبلمان اداری در ادامه گفت: مهم¬ترین هدف ایجاد نمایشگاه¬ها باید صادرات و نمایش آخرین دستاوردها باشد که این دو نکته مهم در نمایشگاه¬های دائمی مبل و موبایل ایران رعایت می-شود.
در ادامه کلیپی از تلاش¬های یک ساله مدیران بازارهای مبل و موبایل ایران پخش شد. سپس مهندس علی انصاری، رئیس هیأت امنای بازارهای مبل و موبایل ایران به سخنرانی پرداختند.
مهندس انصاری در این مراسم تقارن دهه مبارک فجر با سیزدهمین مجمع عمومی بازارهای مبل ایران و پنجمین مجمع عمومی بازارهای موبایل ایران را به فال نیک گرفت و با ادای احترام به شهدای آتش¬نشان پلاسکو اظهار داشت: حادثه پلاسکو نشان داد که ما هر لحظه در بحران هستیم و برای کاهش این بحران¬ها باید به پیشگیری از وقوع اینگونه حوادث فکر کنیم. در واقع در بحث مدیریت بحران، مدیریت پیش از بحران، مدیریت حین بحران و مدیریت پس از بحران وجود دارد که هریک شرایط و الزامات خاص خود را دارد و به طور جدّی باید مورد توجه تمامی فعالان حوزه تجارت و توزیع و مدیران واحدهای تجاری در کل کشور قرار گیرد.
وی ادامه داد: در همه مجموعه¬های تجاری که با زحمت و هزینه فراوان ساخته می¬شوند، ممکن است چنین اتّفاقاتی رخ دهد. بخشی از این اتّفاقات به مدیریت نادرست مجموعه¬ها باز می¬گردد و بخش دیگری از آن به میزان اهمّیت کسبه به ایمنی خود و فروشگاه¬ها مربوط می¬شود که حتماً با آموزش، بهبود رفتار و تمرین مدیریت پیش از بحران، می¬توان از وقوع بحران جلوگیری نمود. باید بپذیریم که پیشگیری ارزانتر و آسانتر از درمان است.
وی سپس خطاب به کسبه بازارهای مبل و موبایل اذعان داشت: شما هویت این صنف و صنعت هستید، لذا باید آموزش¬های لازم را در خصوص ایمنی مواد و ابزاری که استفاده می¬کنید ببینید. در همین تریبون از شما می¬خواهم تمامی موارد ایمنی فروشگاه¬های خود را بررسی و در صورت وجود نقص، حتماً به مدیریت مجموعه خود مراجعه کنید.
رئیس هیأت امنای بازارهای مبل و موبایل ایران در بخش دیگری از سخنانش به عملکرد قابل قبول و تاثیرگذار بازار موبایل ایران 3 در کرمان اشاره کرد و گفت: ما هرچقدر بتوانیم فضا و ساختارهای مدرن در کشور ایجاد کنیم در راه توسعه اجتماعی و فرهنگی کشور گام برداشته¬ایم. در واقع چنان¬که در صنف و صنعت مبلمان، فرهنگ¬سازی کردیم، حتماً در صنف و صنعت موبایل و لوازم صوتی- تصویری هم می¬توانیم پیشگامان فرهنگ¬سازی، مشتری¬مداری، ارائه خدمت مطلوب و ارتقای کیفیت محصول و خدمت باشیم.
وی در ادامه اظهار داشت: با مشورتی که با صاحب¬نظران حوزه مارکتینگ جهان داشتیم به این نتیجه رسیدیم که امروز دیگر ایجاد مراکز تجاری و فروش کالا پاسخگوی نیاز مردم نیست و طراز باید به سمت ارائه خدمات بازگردانده شود.
مهندس انصاری در بخش دیگری از سخنانش به تفاوت¬های رشد و پیشرفت اشاره کرد و اظهار داشت: معمولاً در اقتصاد 2 نوع تولید داریم. یکی تولید مادی و دیگری تولید معنوی. تولید مادی به معنی افزایش افقی وضع موجود و افزایش کمیت است و نتیجه تولید مادی، رشد و نتیجه رشد آسایش است. حال آن¬که تولید معنوی ناظر به افزایش عمودی وضع موجود و ارتقای کیفیت است و نتیجه تولید معنوی رضایت و نتیجه رضایت آرامش است. در حوزه مبلمان ما تولید مادی داشته¬ایم و این یعنی رشد، اما تولید معنوی نداشتیم که منظور پیشرفت است.
وی افزود: ما توانسته¬ایم بخشی از نیازهای مادی و لوازم آسایش مردم را برطرف کنیم، اما پیشرفت¬مان در تولید کالای باکیفیت است که این نوع تولید، رضایت مردم را در بردارد. لذا هرگاه توانستیم تولیداتی داشته باشیم که رضایت مردم را جلب کند حتماً پیشرفت کرده¬ایم و درواقع کلید واژه موفقیت، کسب رضایت مردم است و تا دستیابی به آن باید همگی تلاش کنیم.
وی در پایان به نوآوری در طراحی مبلمان اشاره کرد و اظهار داشت: دنیا عرصه تجارت توأم با رقابت است و ما هرچقدر کالا وارد کنیم باید توان داشته باشیم صادرات نیز انجام دهیم و این میسر نمی¬شود مگر با نوآوری، تحقیق و پژوهش.
وی افزود: طراحان مبلمان باید ذوق طراحی داشته باشند و مبلمانی برگرفته از فرهنگ ایرانی و به روز طراحی کنند تا این طرح¬ها مستند شود و در اختیار تولید کنندگان قرار بگیرد.
مهندس انصاری در پایان خطاب به فعالان صنف مبل و موبایل گفت: همه باید نوآوری داشته باشید، تا ذوق طراحی چیزهای نو را نداشته باشید، رقابت سالم ایجاد نمی¬شود و صاحب نام و نشان تجاری نخواهید شد.
پس از سخنان مهندس انصاری، پرسش و پاسخ نیز انجام شد و ایشان به سئوالات فعالان صنف مبل و موبایل پاسخ دادند.
در ادامه مراسم پس از پخش کلیپ تکریم پیشکسوت، منتخبان برترین¬های سیزدهمین مجمع عمومی به انتخاب کمیته داوران سیزدهمین مجمع عمومی سالیانه بازارهای مبل و موبایل ایران، لوح تقدیر، تندیس، لوح اخلاق و لوح زرین، هدیه نیم¬سکه و کمک هزینه سفر زیارتی به پیشکسوتان، طراحان برتر دکوراسیون و تجهیزات فروشگاهی، برترین¬های مشتری¬مداری و ارتباط عمومی، برترین¬های خدمات برتر و سرویس پس از فروش، برترین¬های فروشنده نمونه و کارکنان برتر اهدا شد.