مسئولان شهرداری پیش از نظر شورا خبر از قطعیت حذف مجوز طرح ترافیک دادند
طرح ترافیک فعلی که از سال 1358 تاکنون در تهران اجرا میشود، نتوانست در زمینه تحقق اهداف پیشبینی شده از جمله کاهش ترافیک و آلودگی موفق باشد. این طرح بخصوص در زمینه برقراری عدالت برای همه شهروندان با اما و اگرهایی فراوانی مواجه بوده است. چرا که همان گونه که مقامات شهرداری بدرستی عنوان می کنند صرفاً100 هزار نفر از میان 4 میلیون خودرو در تهران انتخاب شده بودند و هر زمان تمایل داشتند می توانستند در شهر با میانگین 8 ساعت تردد کنند و عدهای که کار ضروری داشتند باید 40 هزار تومان پرداخت می کردند.
اما طرح جدید ترافیک که شهرداری تهران در حال فراهم کردن مقدمات اجرایی کردن آن است نیز با اما و اگرهای فراوانی در همین مرحله ابتدایی مواجه شده است. اما فعلا نکته مهمتر این است که طرح جدید ترافیک هنوز در هیچ مرجع بالادستی از جمله شورای شهر و شورای ترافیک به تصویب نرسیده ، اما شهرداری تهران دیروز اعلام کرد برای سال آینده ثبت نام آرم طرح ترافیک انجام نخواهد شد و شهروندان « بر اساس ضوابطی که بعد از تصویب نهایی اعلام خواهد شد، میتوانند با پرداخت عوارضی که میزان آن توسط شورای محترم اسلامی شهر تهران تصویب خواهد شد، وارد محدوده طرح ترافیک شوند». به عبارتی باید گفت شهرداری تهران عملاً وارد فاز اجرایی کردن طرح جدید ترافیک شده است.
واکنش اعضای شورا به اطلاعیه زودهنگام شهرداری
دیروز برخی اعضای شورای شهر تهران در پاسخ به این اقدام شهرداری عنوان داشتند که طرح فعلی ترافیک به قوت خود باقی می باشد. در این باره محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: هنوز این طرح در شورای شهر ارائه نشده است و تا زمانی که طرح جدید تصویب نشده باشد طرح ترافیک فعلی قانونی است و معاونت حمل و نقل در جایگاهی نیست که اجازه داشته باشد طرح قانونی فعلی را ملغی کند.
حسن خلیل آبادی عضو دیگر شورای شهر تهران نیز تصریح کرد: طرح جدید ترافیک باید به تایید شورای شهر تهران رسیده و نرخ عوارض آن در شورای شهر به تصویب برسد. همانطور که در هفته گذشته مجید فراهانی در خصوص بی اطلاعی شورا در این رابطه تذکر داد هنوز اعضاء از کلیات طرح اطلاعی ندارند. بنابراین تا نظر شورا تامین نشود اعلام اینکه ثبت نام برای طرح در سال 97 انجام نمی شود، درست نیست.
پوریا محمدیان یزدی، دبیر شورای عالی ترافیک کشور نیز در خصوص اینکه طرح جدید ترافیک در چه زمانی در شورای عالی ترافیک کشور مورد بررسی قرار می گیرد گفت: این طرح برای تصویب نیاز به شورای عالی ترافیک کشور ندارد و در شورای ترافیک تهران بررسی و تصویب خواهد شد.
هفته قبل محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز گفته بود: اگر شهرداری میخواهد روش تردد خودروها در محدوده طرح ترافیک را تغییر دهد باید لایحه را به شورا فرستاده و مصوبه بگیرد.
ویژگی های طرح جدید ترافیک
گفتنی است بر اساس نسخه جدید قرار است به جای تداوم اعمال محدودیت برای ورود خودروها به محدوده طرحهای ترافیک و زوجوفرد، اولا طرح زوج و فرد بهطور کلی منتفی شود؛ ثانیا ورود خودروها به محدوده طرح ترافیک بر خلاف روند کنونی، برای کل خودروهای پلاک تهران که تعداد آنها به چهار میلیون دستگاه میرسد، آزاد شود. بنابراین در قالب این طرح هر کس بخواهد وارد محدوده طرح ترافیک یا زوج و فرد شود، باید تعرفه روزانه آن را از پیش، یا همان روز یا حتی بعد از تردد پرداخت کند.
طبق پیشبینیهای صورت گرفته کسانی که بخواهند وارد محدوده طرح ترافیک شوند روزانه باید بین 12 تا 36 هزار تومان عوارض پرداخت کنند. ظاهرا قرار است از درآمد حاصل از اجرای طرح ترافیک جدید، هزار دستگاه اتوبوس و 20 قطار مترو خریداری و در سال آینده بهکار گرفته شود.
به گزارش خبرگزاری ها، پیش بینی کارشناسان این است که با اجرایی شدن طرح جدید ترافیک سه معضل جدی تهران که ترافیک، آلودگی هوا و نقص ناوگان حمل و نقل عمومی می باشد بیش از پیش تشدید شوند.
این در حالی است که مسئولان شهرداری نیز بر این که طرح جدید ممکن است باعث تشدید مشکلات شود تاکید دارند. در این باره هفته قبل محسن پورسیدآقایی، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در نشست خبری اعلام کرد که با اجرای طرح جدید در سه ماهه بهار تحت تاثیر جو روانی ناشی از آزادسازی ورود به محدوده طرح ترافیک، تقاضای سفر در این پهنه از شهر افزایش خواهد یافت.
همچنین طرح جدید عملا در ساعات غیرپیک، سفر را تحریک میکند، چراکه هزینه سفر در ساعات 10 تا 16 از تخفیف 70 درصدی در مقایسه با ساعات پیک برخوردار است.
از سوی دیگر حتی با فرض اینکه حجم تردد با خودروی شخصی افزایش پیدا نکند و این مساله به تشدید آلودگی هوا منجر نشود، قطعا عدهای به سمت استفاده از حملونقل عمومی شیفت میکنند که گنجایش پاسخگویی به نیاز آنها در حال حاضر وجود ندارد. نیاز فوری تهران به تامین 3 هزار واگن مترو و دستکم 3هزار دستگاه اتوبوس حاکی از این است که هر گونه افزایش تقاضا برای این ناوگان بیپاسخ خواهد ماند. به همین دلیل این احتمال وجود دارد اگر بخشی از بار سفر با خودروی شخصی بدون افزایش ظرفیت ناوگان حملونقل عمومی از ابتدای سال آینده به این ناوگان شیفت کند، ممکن است زمان معطلی در ایستگاهها که همین حالا تحت تاثیر ازدحام مسافر در ساعات پیک، بعضا به بیش از 20دقیقه میرسد، افزایش یابد.
منتقدان ایده فروش همگانی طرح ترافیک معتقدند شهرداری به این حجم از میزان درآمد فعلی حاصل از فروش طرح ترافیک راضی نیست و به درآمدزایی کلانتری میاندیشد، چرا که آنها معتقدند با تصمیم جدید راه برای راحت تر شدن تردد شهروندان به خصوص افراد پردرآمد جامعه در محدوده طرح ترافیک تهران خواهد شد چرا که آنها با استدلال پرداخت پول بیشتر می توانند به راحتی در تمام نقاط شهر تردد کنند.