Elocutionist

و هو معکم

Elocutionist

و هو معکم

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

۲۱۰ مطلب در آبان ۱۳۹۶ ثبت شده است

در پی پیروزی تاریخ‌ساز جبهه مقاومت اسلامی عراق و سوریه بر فتنه تروریسم تکفیری و پایان یافتن سیطره داعش که با پایین کشیدن پرچم این گروه آمریکایی ــ صهیونیستی در "ابوکمال" رقم خورد؛ سردار سرلشکر پاسدار حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پیام مهمی به محضر مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) منتشر کرد.

متن پیام به این شرح است:


بسم الله الرحمن الرحیم

انّافَتَحنا لَکَ فتحاً مُبینا

محضر مبارک رهبر عزیز و شجاع انقلاب اسلامی

حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای مد ظله العالی

سلام علیکم

شش سال قبل فتنه‌ای خطرناک شبیه فتنه‌های زمان امیرالمؤمنین (علیه السلام) که فرصت و حلاوت درک حقیقی اسلام ناب محمدی(ص) را از مسلمانان سلب نمود این بار پیچیده و آغشته به سمّ صهیونیسم و استکبار همچون طوفانی ویرانگر، عالم اسلامی را درنوردید.

این فتنه خطرناک و مسموم با هدف آتش‌افروزی وسیع در عالم اسلامی و درگیر نمودن مسلمانان با یکدیگر، توسط دشمنان اسلام ایجاد گردید، حرکت خبیثانه‌ای که تحت نام "حکومت اسلامی عراق و شام" در همان ماه‌های اولیه موفق شد با اغفال دهها هزار جوان مسلمان دو کشور بسیار اثرگذار و سرنوشت‌ساز عالم اسلامی "عراق" و "سوریه" را دچار بحران بسیار خطرناکی کند و صد ها هزار کیلومترمربع از اراضی این کشورها را همراه با هزاران روستا، شهر و مراکز مهم استانی به تصرف درآورد و هزاران کارگاه و کارخانه و زیرساخت‌های مهم این کشورها از جمله راهها، پل‌ها، پالایشگاهها، چاهها و خطوط نفت و گاز و نیروگاه‌های برق و موارد دیگری از این نوع را تخریب نمودند و شهرهای مهمی همراه با آثار گرانبهای تاریخی و تمدن ملی آنها را  با بمب‌گذاری از بین برده و یا سوزاندند.

اگرچه آمار خسارت‌های وارده قابل احصاء نیست اما بررسی‌های اولیه حاکی از پانصد میلیارد دلار می‌باشد.

در این حادثه، جنایات بسیار دردناکی که غیر قابل نمایش است رخ داد؛ از جمله: سربریدن کودکان یا پوست کندن زنده زنده مردان در مقابل خانواده‌های خود، به اسارت گرفتن دختران و زن‌های بی‌گناه و تجاوز به آنان، سوزاندن زنده زنده افراد و ذبح دسته‌جمعی صدها جوان.

مردم مسلمان این کشورها متحیر از این طوفان مسموم, بخشی گرفتار خنجرهای برنده جنایتکاران تکفیری گردیدند و میلیون‌ها نفر دیگر خانه و کاشانه خود را رها کرده و آواره شهرها و کشورهای دیگر شدند.

در این فتنه سیاه، هزاران مسجد و مراکز مقدس مسلمانان تخریب و یا ویران گردید و بعضاً مسجد را به‌همراه امام جماعت و نمازگزاران آن با هم منفجر نمودند.

بیش از شش‌هزار جوان فریب‌خورده به نام دفاع از اسلام به‌صورت انتحاری با خودروهای پر از مواد منفجره خود را در میادین، مساجد، مدارس، حتی بیمارستانها و مراکز عمومی مسلمان‌ها منفجر کردند؛ که در نتیجه این اعمال جنایتکارانه ده‌ها هزار مرد، زن و کودک بی‌گناه به شهادت رسیدند.

تمامی این جنایت‌ها بنا به اعتراف عالی‌ترین مقام رسمی آمریکا که هم‌اکنون ریاست جمهوری این کشور را برعهده دارد توسط رهبران و سازمان‌های مرتبط با آمریکا طراحی و اجرا گردیده است کما اینکه همچنان این روش توسط رهبران کنونی آمریکا در حال طراحی و اجرا است.

آنچه پس از لطف خداوند سبحان و عنایت خاص رسول معظم اسلام (صلی الله علیه و آله) و اهل بیت گرانقدرش باعث شکست این توطئه سیاه و خطرناک گردید، رهبری خردمندانه و هدایت‌های حکیمانه حضرت مستطاب عالی و مرجع عالی‌قدر حضرت آیت العظمی سیستانی بود که موجب بسیج کلیه امکانات برای مقابله با این طوفان مسموم گردید.

یقیناً پایداری دولت‌های عراق و سوریه و پایمردی ارتش‌ها و جوانان این دو کشور خصوصاً حشدالشعبی مقدس و دیگر جوانان مسلمان سایر کشورها با حضور مقتدرانه و محوری حزب‌الله به‌رهبری سید پرافتخار آن، جناب سید حسن نصرالله (حفظه الله تعالی) نقش تعیین‌کننده‌ای در به شکست کشاندن این حادثه خطرناک داشتند. 

قطعاً نقش ارزشمند ملت و دولت خدمتگزار جمهوری اسلامی خصوصاً ریاست محترم جمهوری اسلامی، مجلس، وزارت دفاع و سازمان‌های نظامی و انتظامی و امنیتی کشورمان در حمایت از دولت‌ها و ملت‌های کشورهای فوق‌الذکر قابل تقدیر است. حقیر به‌عنوان سرباز مکلف‌شده از جانب حضرت‌عالی در این میدان، با اتمام عملیات آزادسازی ابوکمال آخرین قلعه داعش با پایین کشیدن پرچم این گروه آمریکایی ــ صهیونیستی و برافراشتن پرچم سوریه، پایان سیطره این شجره خبیثه ملعونه را اعلام می‌کنم و به‌نمایندگی از کلیه فرماندهان و مجاهدین گمنام این صحنه و هزاران شهید و جانباز مدافع حرم ایرانی، عراقی، سوریه‌ای، لبنانی، افغانستانی و پاکستانی که برای دفاع از جان و نوامیس مسلمانان و مقدسات آنان جان خود را فدا کردند این پیروزی بسیار بزرگ و سرنوشت‌ساز را به حضرت‌عالی و ملت بزرگوار ایران اسلامی و ملت‌های مظلوم عراق و سوریه و دیگر مسلمانان جهان تبریک و تهنیت عرض می‌نمایم و پیشانی شکر را در مقابل پیشگاه خداوند قادر متعال به‌شکرانه این پیروزی بزرگ بر زمین می‌ساییم.

وَ مَاالنَّصر الّا مِن عِندِالله العَزِیزِ الحَکِیم

فرزند و سربازتان

قاسم سلیمانی

  • محمد مهدی بختیاری

در این اطلاعیه ضمن عرض تسلیت به هموطنان زلزله‌زده کرمانشاه که عزیزان خود را از دست داده‌اند و آرزوی صبر و سلامتی برای کسانی که از این حادثه مصدوم شده‌اند، بنا به پیشنهاد ستادکل نیروهای مسلح و تصویب مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا، تسهیلاتی به شرح زیر برای کارکنان وظیفه مناطق زلزله‌زده کرمانشاه درنظر گرفته شده است: 

الف) به سربازان در حال خدمت در زمان وقوع زلزله (حین خدمت و آموزش)، اعزامی از مناطق فوق که خانواده‌های آنان در مناطق زلزله‌زده سکونت دارندو به افراد خانواده و واحدهای مسکونی‌شان بنا بر تأیید هیأت رسیدگی موضوع ماده 24 قانون خدمت وظیفه عمومی 40 درصد و یا بالاتر صدمه وارد گردیده، به مدت سه ماه مرخصی اضطراری داده می‌شود و این مدت جزو خدمت دوره ضرورت محسوب می‌گردد و کسانی که بعد از شنیدن خبر زلزله بدون اخذ مرخصی، خدمت را ترک کرده‌اند، در صورتی که متحمل آسیب‌های جانی و مالی (تخریب 40 درصد و یا به بالاتر واحد مسکونی) گردیده‌اند، در شمول مرخصی یادشده قرار گرفته و بقیه افراد پس از مراجعه به محل زندگی و اطلاع از وضعیت و سلامت خانواده باید پس از 10 روز به محل خدمت خود مراجعه نموده و این 10 روز جزو مرخصی استحقاقی آنها محاسبه خواهد شد. 

ب) سربازانی که خانواده آنها در محل زلزله‌زده سکونت داشته و به سبب این زلزله آسیبی به افراد خانواده و یا واحدهای مسکونی‌شان (40 درصد و یا بالاتر) صدمه وارد شده، به نزدیک ترین یگان نظامی و یا انتظامی محل سکونت خانواده منتقل شوند. 

ج) اعزام مشمولین شهرستان‌های زلزله‌زده که آسیبی به افراد خانواده و یا به واحدهای مسکونی‌شان 40 درصد و یا بالاتر صدمه وارد شده به مدت یک سال به تعویق افتاده و نیروهای مسلح نیز نیروهای اختصاص‌یافته را تا مورخه 29 اسفند 96 پس از طی مدت آموزش نظامی در نزدیک‌ترین یگان نظامی یا انتظامی محل سکونت خانواده به کارگیری نمایند. 

د) مشمولین و سربازان زیر با تشخیص هیأت رسیدگی موضوع ماده 24 قانون وظیفه عمومی از انجام و یا ادامه خدمت دوره ضرورت معاف گردند:

1ـ کسانی که تمام یا حداقل 2 نفر از اعضای خانواده درجه یک خود را از دست داده باشند. 

2ـ کسانی که سرپرست خانواده را از دست داده و یا سرپرست خانواده به دلیل معلولیت ناشی از زلزله قادر به اداره امور خود نباشد و فرزند دیگری که سرپرستی خانواده را برعهده بگیرد، در استان حضور نداشته باشد. 

3ـ سربازان متأهل دارای فرزند که همسر یا فرزند خود را از دست داده یا همسر به دلیل معلولیت قادر به اداره امور خانواده نباشد. 

4ـ سربازان متأهلی که به دلیل از دست دادن پدر و پدر همسر (هر دو) همسرشان در محل بی‌سرپرست باشد. 

5ـ سربازان متأهلی که منزل مسکونی‌شان قابل سکونت نبوده و از بین رفته محسوب می‌شود. 

6ـ ماده 24 قانون خدمت وظیفه عمومی با حضور افراد زیر تشکیل می‌گردد: 

ـ بخشدار محل یا نماینده او

ـ رئیس وظیفه عمومی محل یا نماینده او

ـ نماینده دادستان شهرستان و در صورت نبودن، دادسرا و وجود دادگاه، نماینده دادگاه

ـ نماینده سپاه پاسداران محل

ـ یک نفر نماینده شورای اسلامی شهرستان یا شورای اسلامی بخش یا شهر

  • محمد مهدی بختیاری

رئیس مرکز آمار ایران گفت: در آمار تابستان امسال ۶۲ میلیون و ٩٨٠نفر به دنبال اشتغال بودند که جمعیت فعال اقتصادی کشور را تشکیل می‌دهند و از این تعداد ٣میلیون و ۵۶۱ هزار نفر یعنی ۱۱.۸ مطلقا هیچ کاری پیدا نکرده که نرخ بیکاری را تشکیل می‌دهند.

امید علی پارسا امروز ٢٩ آبان ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه خراسان جنوبی، گفت: مرکز آمار ایران در شرایط فعلی در حال تدوین برنامه ملی آمار کشور است تا وضعیت آمار کشور در پنج سال آینده مشخص شود.

رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به اینکه امیدواریم تا پایان آذرماه این برنامه به تصویب شورای عالی آمار برسد، اظهار کرد: در چشم انداز این برنامه، نظام آمار ایران تبدیل به نظامی یکپارچه، پاسخگو، مورد اعتماد مردم و متخصصان و تامین کننده آمارهای رسمی با کیفیت و پیشرو می‌شود.

پارسا با بیان آخرین آمار تورم در کشور بیان کرد: در مهرماه امسال نرخ تورم ۸.۲ درصد بوده است که در خراسان جنوبی نیز آمار تورم همین مقدار است.

وی با تبیین اینکه تورم به معنای متوسط افزایش قیمت‌ها است، ادامه داد: نرخ تورم در کشور در مناطق شهری ٨ درصد و در مناطق شهری خراسان‌جنوبی ۷.۳ است.

ریس مرکز آمار ایران افزود: همچنین نرخ تورم در مناطق روستایی در کشور ۹.۱ درصد و در مناطق روستایی خراسان‌جنوبی ۹.۹ درصد است.

پارسا گفت: اشتغال انواع مختلف و تنوع زیادی دارد و از این جهت برای رسیدن به آمار اشتغال باید معیاری را انتخاب کرد که انواع اشتغال(خصوصی، دولتی، تمام وقت، پاره وقت) را در برگیرد، اما اینکه این اشتغال معیشت مردم را تامین می‌کند بحث دیگری است.

وی اظهار کرد: در آمار تابستان امسال ۶۲ میلیون و ٩٨٠نفر به دنبال اشتغال بودند که جمعیت فعال اقتصادی کشور را تشکیل می‌دهند و از این تعداد سه میلیون و ١ ۵۶ هزار نفر یعنی ۱۱.۸ مطلقا هیچ کاری پیدا نکرده که نرخ بیکاری را تشکیل می‌دهند.

رئیس مرکز آمار ایران گفت: تعداد جوانان بیکار ۴۲ تا ۵۱ ساله حدود ۳۵۸ هزار نفر است که ۲۷.۲ درصد را تشکیل می‌دهد که این آمار درباره جوانان ۲۹ تا ۵۱ سال ۲۴.۴ درصد است.

پارسا اظهار کرد: تعداد شاغلان در کشور ٢٣میلیون و ٨٠٠ هزار نفر است که از این تعداد ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در بخش کشاورزی، ٧ میلیون و ۸۰۴ هزار نفر در بخش صنعت و ١١ میلیون و ٧٩٨ هزار در بخش خدمات فعال بوده‌اند.

وی بیان کرد: البته ۹.۲ درصد از شاغلان اشتغال ناقص دارند، یعنی میزان ساعت کاری شان کمتر از ۴۴ ساعت در هفته بوده است.

رئیس مرکز آمار ایران ادامه داد: بر اساس آمار تابستان ۱۳۹۶ نرخ مشارکت اقتصادی ۱۴ درصد بوده که در خراسان‌جنوبی به ۴۱.۳ درصد رسیده و همچنین نرخ بیکاری در استان بر اساس آمار ۱۱.۹ درصد و نرخ اشتغال ناقص ۱۴.۸ درصد بوده است.

پارسا یادآور شد: همچنین در بهار ۱۳۹۶ نرخ بیکاری در کشور ۱۲.۶ درصد و در خراسان جنوبی ۱۱.۵ بوده است.

  • محمد مهدی بختیاری

وزارت نفت به منظور دستیابی به هدف خود از حضور در بازار ال ان جی، اقدام به امضای یک قرارداد فروش گاز به یک شرکت نروژی کرده است. مطابق قرارداد، نروژی‌ها قرار است با دریافت گاز شیرین و خشک پالایشگاه هفتم پارس جنوبی از طریق تجهیزات شناور مایع سازی گاز طبیعی (FLNG)، اقدام به تبدیل گاز به ال ان جی و سپس فروش آن در بازار جهانی کنند. اگر بر همه نقدهای جدی وارد بر ورود کشور به بازار ال.ان.جی چشم بپوشیم و بپذیریم که کشور باید وارد بازار ال.ان.جی شود؛ باید گفت وزارت نفت بدترین راهکار ممکن برای این کار یعنی FLNG را برای این منظور انتخاب کرده است.

FLNG به شدت تحریم‌پذیر است؛ چرا که همه تجهیزات مایع سازی گاز بر روی یک کشتی قرار دارد و به محض اراده شرکت نروژی برای عدم ادامه همکاری با ایران به راحتی این کشتی می‌تواند از ساحل کشور خارج شود. توضیح آنکه در دیگر سرمایه‌گذاری ها در صادرات گاز (نظیر ساخت خط لوله و واحد ال.ان.جی) نیز به دلیل تحریم‌های بانکی و یا حتی تحریم فروش نفت و گاز ایران امکان تحریم وجود دارد؛ اما در FLNG به دلیل اینکه هیچ تاسیساتی در خاک ایران ایجاد نخواهد شد، اولا تحریم راحت تر اتفاق خواهد افتاد و ثانیا پس از تحریم نیز هیچ تاسیساتی در ایران بجا نخواهد ماند. از طرف دیگر با استفاده از FLNG هیچ سرمایه‌گذاری خارجی در ایران انجام نمی‌شود لذا به هیچ وجه انتقال دانش و فناوری مایع‌سازی گاز به کشور صورت نمی‌پذیرد.

ذکر این نکته قابل توجه است که استفاده از FLNG در دنیا عمدتا برای میادین گازی دوردست از خشکی و یا گازهای فلر در میادین نفتی دریایی استفاده می‌شود. منطق استفاده از FLNG در موارد مذکور نیز به ترتیب کاهش هزینه انتقال گاز به خشکی و عدم صرفه اقتصادی جمع آوری گازهای فلر دریایی است. بنابراین در حالتی که گاز شیرین و تسویه شده در خشکی وجود داشته باشد (مثل قراداد منعقد شده با نروژی‌ها)، هیچ منطقی برای استفاده از تجهیزات FLNG وجود ندارد. این موضوع در حالی است که کشور سالهاست با مشکل گازهای فلر در مناطق دریایی مواجه است و از طرف دیگر شرکت نروژی مذکور نیز در زمینه استفاده از FLNG برای جمع‌آوری گازهای فلر فعالیت داشته است. اینکه وزارت نفت با وجود علم به موارد ذکر شده، چرا از ظرفیت FLNG این شرکت نروژی برای گازهای فلر خود محل سوال جدی است.

نکته تاسف بارتر در این قرارداد، آنست که وزارت نفت گاز را در ساحل، به کشتی نروژی‌ها می فروشد و پس از آن هیچ مالکیتی بر ال.ان.جی تولیدی ندارد. در واقع با این روش فروش گاز، وزارت نفت علی رغم ادعای خود نمی‌تواند به بازار ال.ان.جی وارد شود و این نروژی‌ها هستند که مقصد فروش ال.ان.جی را تعیین می‌کنند.

با توجه به موارد گفته شده ضروری است وزارت نفت FLNG را فقط برای گازهای فلر دریایی استفاده نماید و قرارداد منعقد شده با این شرکت نروژی را نیز قبل از نافذ شدن ابطال و یا محل تامین گاز آن را گازهای فلر قرار دهد. همچنین برای ورود به بازار ال.ان.جی بایستی اولویت وزارت نفت تکمیل و بهره برداری از طرح ایران ال.ان.جی باشد که چندین سال است با سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری رها شده است.

  • محمد مهدی بختیاری

پایین بودن عمر مفید ساختمان‌ها و مقاومت آنها در برابر بلاهای طبیعی از جمله زلزله، از مهم‌ترین چالش فراروی صنعت ساخت و ساز کشور به شمار می‌رود. عمر مفید ساختمان در ایران یک سوم استاندارد جهانی است. درحالی هر روز بر تعداد ساختمان‌های با عمر بیش از ۱۰۰ سال در دنیا افزوده می‌شود که عمر قابل مفید ساختمان در ایران ۲۵ سال عنوان حتی پیش‌بینی می‌شود که با ورود افراد فاقد صلاحیت و غیرمتخصص به بازار ساختمان‌سازی این رقم به کمتر از ۲۰ سال هم نزول پیدا کند که نشانگر هدررفت بالای سرمایه در صنعت ساختمان است. این زنگ خطر اما درحالی به صدا درآمده که ماده ۴ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان هرگونه دخالت افراد فاقد صلاحیت را در امر ساخت‌وساز منع کرده است. اما اتفاق چند ماه پیش ساختمان پلاسکو دوباره به یادمان آورد که بی‌توجهی به استانداردهای ساختمانی می‌تواند خطرساز باشد. در شرایطی که قرار گرفتن بسیاری از شهرهای کشور روی کمربند زلزله لزوم توجه به استانداردهای ساختمان‌سازی را دوچندان می‌کند و نقش نظارت را مهم‌تر. داشتن یک سرپناه ایمن یکی از حقوق مسلم شهری و شهروندی است. بنابر این اگر در ساخت مسکن قصوری صورت می‌گیرد، حقوق شهری و شهروندی نقض می‌شوند. تمامی دستگاه‌ها و افرادی که در این قصور فنی نقش دارند نیز مسئول نقض حقوق شهری و شهروندی هستند

اهمیت جوشکاری

امروزه در سراسر دنیا سازه‌های فولادی به‌طور چشمگیری گسترش پیداکرده است اهمیت جوش در سازهای فولادی بر کسی پوشیده نیست. وقتی ما می‌توانیم مخازن تحت‌فشار را جوش دهیم و با اطمینان از آن استفاده کنیم، وقتی ما می‌توانیم خطوط لوله انتقال گاز را به‌آسانی جوش دهیم، وقتی ما می‌توانیم گازترش با فشار بالا را از دل خلیج‌فارس با خط لوله جوش داده‌شده زیردریائی به عسلویه انتقال دهیم و آن را پالایش کنیم، وقتی کشتی‌ها و دیگ‌های بخار، مبدل‌های حرارتی و.. را جوش می‌دهیم چرا نتوانیم اسکلت فلزی ساختمان را خوب جوش دهیم و با خیال راحت در پناه آن زندگی کنیم؟

بله ما می‌توانیم اسکلت‌های فلزی ساختمان را با اطمینان جوش دهیم و با خیال آسوده در آن زندگی کنیم.

در پاسخ باید گفت بله ما می‌توانیم عمر مفید ساختمان را افزایش دهیم و از هدر رفت سرمایه‌های ملی در سطح کلان جلوگیری کنیم و با اشاره به اینکه از ارکان اساسی و ضروری در  ساخت و اجرای سازه‌های فلزی ساختمانی، بازرسی جوش  می‌باشد که اجرای این تخصص می‌بایست توسط کارشناسان و مهندسان صنعت جوش صورت پذیرد تهیه دستورالعمل‌های خاص، اعمال‌نظرهای  کارشناسی، تهیه و تنظیم چک لیستهای بازرسی، آگاهی و توانایی در اجرای بازرسی‌های  جوش، داشتن علم و توانایی استفاده از ابزارهای تست‌های غیر مخرب، گوشه‌ای از تخصص این کارشناسان می باشد. اما در حال حاضر جای خالی این متخصصان در صنعت ساختمان کاملاً مشهود است و هیچ جایگاهی برای حضور این افراد در ساختار نظام مهندسی ساختمان کشور دیده نشده و انجام این امر تخصصی بر عهده ناظران ساختمانی که قطعاً اطلاعات جامع و کافی در زمینه رشته جوش را ندارند  نهاده شده است. در حالی که استفاده از شرکتهای بازرسی جوش که در رأس مدیریتی آنها از مهندسان و فارغ التحصیلان رشته جوش استفاده شده است تا بتوانند این شرکتها را با اقدامی کارشناسی راهبری کنند و همچنین حضور این کارشناسان در نظام مهندسی ساختمان کشور (اضافه شدن رشته مهندسی جوش به هفت رشته نظام مهندسی) می‌تواند خلاء موجود را برطرف کند و شاهد رشد فزایندهٔ کیفیت در ساختمانها خواهیم بود.

 یکی از ویژگیهای رشته مهندسی جوش و بازرسی فنی بین المللی بودن آن است و به عنوان مثال موازینی که برای پذیرش و ارزیابی یک جوش سالم در ایران استفاده می‌شود با موازین و استانداردهای سایر نقاط جهان یکسان است و رعایت این موازین نه اختیاری بلکه اجباری می‌باشد. بدین سبب که نه فقط یک اقلیم خاص بلکه فضای بین المللی متأثر از سلامت یا عدم سلامت یک خط لوله قرار می‌گیرد. اگر یک خط لوله مواد نفتی یا گازی نشت کند یا یک مخزن مواد شیمیایی منفجر شود یا سازه یک کشتی یا هواپیما شکسته شود تبعات آن دامن گیر کل جامعه ملل خواهد شد و کل محیط زیست را نابود می‌کند و این فقط یک جنبه از فاجعه می‌باشد. لذا چنین سازه‌هایی که با جوش متصل می‌شوند باید از نظر کیفیت و ایمنی در شرایط یکسان باشند. در حالی که کشور ما هم از طریق آموزش فنی و حرفه‌ای به تربیت جوشکار می‌پردازد و هم از طریق آموزش عالی رشته جوش را در حد کاردانی و کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری ترویج و نهادینه می‌کند. اما متاسفانه شرایط موجود سبب کمرنگی و بلکه بیرنگی تخصص زبدگان این رشته در صنعت ساختمان و نظام مهندسی ایران شده است.

اهمیت بازرسی جوش در ساختمان

با گذشت بیش از ۵۰ سال استفاده جوشکاری در ساختمان، سال‌های اخیر از نظر تعداد ساختمانهایی که با سازه‌های فولادی طراحی و اجرا شده‌اند کاملاً استثنایی به شمار می‌آید. از حدود سال ۱۳۸۰ تا کنون، ده‌ها هزار سازه فولادی در کشور به ناگهان همانند قارچ سر از زمین برآورد. گسیل سرمایه‌ها به سوی ساخت و ساز شهری و تبدیل ساخت سرپناه به یک ماشین سرمایه گذاری جهت سودهای کلان باعث گردید تا رعایت اصول فنی و ایمن سازی زلزله ایی ساختمان‌ها در برابر منفعت طلبی بسیاری از صاحبکاران عملاً مورد توجه قرار نگیرد تمامی این مسائل دست به دست هم داد تا طرح و اجرای ساختمانهای فولادی آنچنان که باید از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشد. در این بین تخریب کلی ساختمانهای فولادی در زلزله‌های متعدد (منجیل، بم، درود، بروجرد و …) بیانگر پایین بودن کیفیت ساختمانهای فولادی کشور می‌باشد.

از میان تمامی عوامل دخیل در طرح و ساخت سازه‌های فولادی، اتصال‌های جوشی از نارسایی‌های بیشتری برخوردارند. اما آنچه مهم است نقش بازرسی و کنترل کیفیت جوش در ساختمان می‌باشد که متاسفانه با وجود حوادث تلخ گذشته و امکان وقوع حوادث مشابه، باز هم به این مهم اهمیت داده نمی‌شود. چرا که در  بسیاری از ساختمان‌ها بازرسی جوش انجام نمی‌شود، زیرا بعضی از مجریان ساخت اطلاعی از بازرسی جوش ندارند و بعد از اتمام عملیات ساخت زمانی که برای صدور مجوزات قانونی اقدام می‌کنند، متوجه الزامی بودن گواهی تست جوش می‌شوند. در این بین عده ایی از کارفرمایان و پیمانکاران هم از این موضوع اطلاع دارند اما چون شرکت‌های سودجویی وجود دارد که هیچ گونه نظارتی در مراحل ساخت نداشته و صرفاً با دریافت مبلغی گواهی‌های کیفیت جوش را تائید می‌نمایند. مجریان ساخت نیز برای کاهش قیمت ساخت و هزینه‌های دیگر، خود نیز هیچ گونه کنترل و نظارتی بر مراحل جوشکاری ندارند و بعد از اتمام کار از شرکت‌های مذکور، گواهی تائید کیفیت را دریافت می‌کنند که فقط می‌توان گفت خدا به حال خریداران رحم کند..

زلزله یکی از مخرب‌ترین بلایای طبیعی است که خسارات سنگینی هم وارد می‌کند. بازرسی دقیق جوش می‌تواند از اتلاف سرمایه‌های انسانی و مادی جلوگیری کند. در زلزله بم - دی ماه ۱۳۸۲- توسعه رسانه‌ها باعث شد که دامنه خبر گسترده شده و جو حاصل از این واقعه فراگیر شود و مردم پیگیر ریز وقایع شوند. لذا فرصت خوبی بود برای پیشبرد اهداف در زمینه تقویت بازوی نظارت بر ساخت و ساز در حوزه جوشکاری. بخصوص اینکه در گزارش تیم متخصصی که از طرف دولت برای بررسی اعزام شده بود علت اصلی تخریب بسیاری از ساختمانهای سازه فلزی ضعف جوشکاری بود و تب تند شروع شد.

تاکید مسئولان وقت مبنی بر اجرای بسیار بسیار سختگیرانه بازرسی جوش در سازه‌های ساختمان گرفته تا اجبار طی کردن یک دوره بازرسی جوش برای دریافت یا تمدید پروانه برای مهندسین ناظر نظام مهندسی ساختمان... انجام شد اما اولی اصلاً قابلیت اجرا نداشت دومی هم برای مدت کوتاهی اجرا شد و بعد کنار گذاشته شد. اتفاقات دیگری هم ( مثلاً متخصصان حوزه صنعت جوش با جدیت بیشتری برای تشکیل نظام مهندسی جوش تلاش کردند اما انجام نشد و بعد به شاخه‌ای در نظام مهندسی ساختمان رضایت دادند که آنهم میسر نشد). بعدا قرار شد شرکتهای بازرسی جوش برای ساختمانهای با شرایط خاص کار بازرسی را انجام دهند که آنهم با الزامات عجیب و غریب مسکن و شهرسازی برای این شرکت‌ها عملاً فایده خود را از دست داد....

در واقع این ماجرا تاکنون هنوز حل نشده باقی مانده است و نیازمند همت والای مسولین امر می‌باشد. امید می‌رود با برنامه ریزی دقیق و سپردن کار به دست متخصصان امر در صنعت ساختمان، دیگر شاهد چنین وقایع اسفناکی نباشیم.

  • محمد مهدی بختیاری

سردار سرلشکر محمد باقری در رأس هیات عالی رتبه نظامی به منظور شرکت در اجلاس سه‌جانبه رؤسای ستاد کل ارتش های روسیه و ترکیه و ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران وارد سوچی روسیه شد.

این اجلاس به منظور بحث و تبادل نظر پیرامون آخرین وضعیت مقابله با تروریسم در سوریه و اتخاذ راهکار مشترک برای ادامه روند پاکسازی گروهک‌های تروریستی و تکفیری و بازگشت مجدد امنیت و ثبات پایدار به در شهر سوچی برگزار خواهد شد.

  • محمد مهدی بختیاری

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان امروز (دوشنبه) در سخنانی به بررسی آخرین تحولات لبنان و منطقه پرداخت.

وی در ابتدا با بیان اینکه تحولاتی که در چند روز گذشته رخ داده باعث شده تا من با شما سخن بگویم، اظهار داشت: پیش از پرداختن به مسائل منطقه ابتدا وفات پیامبر اسلام را به همه مسلمانان جهان تسلیت می گویم و از خداوند می خواهم که ما را از پیروان راه پیامبر گرامی اسلام(ص) و مدافعان به حق دین الهی و آسمانی او قرار دهد.

همدردی نصرالله با آسیب دیدگان زلزله کرمانشاه

دبیرکل حزب الله لبنان همچنین ضمن تسلیت دو امام همام(ع) بیان کرد: با توجه به زلزله اخیر در کرمانشاه و جان باختن شماری از شهروندان ایرانی این حادثه را به رهبر ایران، رئیس جمهور، مراجع عظام، مجلس شورای اسلامی، مردم ایران و به ویژه مردم کرمانشاه تسلیت می گویم.

سید حسن نصرالله با اشاره به حمایت مردم ایران از زلزله زدگان ضمن تقدیر از همبستگی مردم ایران گفت: این رفتار باید الگوی دیگر کشورها به ویژه مردم کشورهای عربی قرار بگیرد.

وی در خصوص تحولات منطقه هم بیان کرد که در خصوص تحولات منطقه در دو محور مقابله با داعش در خاک سوریه و عراق و نشست اخیر اتحادیه عرب سخن خواهد گفت.

دبیرکل حزب الله لبنان تأکید کرد: حضور نظامی داعش در عراق با آزادی شهر «راوه» به پایان رسیده است و می توان این را یک پیروزی بزرگ و قابل توجه دانست

منتظر اعلام پیروزی نهایی دولت عراق بر داعش هستیم

نصرالله با بیان اینکه در انتظار اعلام پیروزی نهایی علیه داعش از طریق دولت عراق خواهیم بود، ادامه داد: از همان ابتدای آغاز توطئه داعش در عراق حزب الله مستشاران و فرماندهان ارشد جهادی خود را به عراق فرستاد و ما فکر می کنیم که سهم کوچکی در پیروزی های عراق در برابر تروریسم داشته ایم و زمانی که دیگر به مستشاران و فرماندهان ما در عراق نیاز نباشد نیروهای ما عراق را ترک خواهند کرد و این اقدام بعد از اعلام نهایی پیروزی در عراق صورت خواهد گرفت.

وی اعلام کرد: در بخش دیگری از میدان مقابله با داعش شهر البوکمال وجود دارد، این شهر آخرین شهری است که داعش در مرز سوریه و عراق در اختیار داشته است و امروز در بخش سوریه در دست نیروهای ارتش سوریه و نیروهای مقاومت و از سوی عراق هم در دست نیروهای ارتش عراق است. این پیروزی بعد از نبرد حلب و دیر الزور و المیادین، حفظ تمامیت ارضی سوریه را تضمین می کند و می گوید که این پیروزی توطئه تجزیه سوریه را درهم شکسته است.

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: با پیروزی در البوکمال «دولت خرافه» داعش به پایان می رسد، اما این به معنای پایان گروهک تروریستی داعش نیست. ساختار دولتی که تروریست های داعش تشکیل داده بودند کاملا از بین رفته اما هنوز عناصر و ایادی داعش در بخش هایی از عراق و سوریه حضور دارند.

سید حسن نصرالله گفت: وقتی عراقی ها و سوری ها پیروزی نهایی علیه داعش را اعلام کردند مردم منطقه باید دقیقه ای صبر کنند و بازنگری کنند که چه کسانی در ایجاد و تقویت گروهک تروریستی داعش نقش داشته اند و چه کسانی با این پدیده تروریستی مقابله و مبارزه کرده و در این راه شهدایی تقدیم کرده است؟!

تهدید روسیه توسط آمریکا در راستای حمایت از داعش در البوکمال

دبیرکل حزب الله اعلام کرد: در نبرد علیه تروریست های داعش در البوکمال، آمریکایی ها برای تروریست های داعش پوشش هوایی ایجاد کرده بودند و نیروهای هوایی آمریکایی که ادعا می کردند در قالب ائتلافی ضد داعش در سوریه حضور دارد، نه تنها داعش را در این منطقه هدف قرار نداده بود بلکه روسیه را تهدید کرده بود که در صورت هدف قرار گرفتن داعش در این منطقه به نیروهای مقاومت و ارتش سوریه در اطراف رود فرات یورش خواهد برد.

وی تأکید کرد: آمریکایی ها همچنین اطلاعات مهمی درباره مواضع نیروهای ارتش سوریه و مقاومت به تروریست های داعش داده بود و علاوه بر آن جنگی الکترونیکی در منطقه ایجاد کرده بود تا در روند ارتباطی نیروهای ارتش سوریه خلل وارد کند.

احتمال حضور نیروهای داعش در گروه نیروهای دموکراتیک سوریه

سید حسن نصرالله همچنین هشدار داد که این امکان وجود دارد که تروریست های داعش فردا ریش خود را بتراشند و به عضویت گروه نیروهای دموکراتیک سوریه که مورد حمایت آمریکاست در آیند.

وی تأکید کرد که آمریکایی ها می خواستند داعش تا آخرین لحظه در البوکمال دوام بیاورند و در مقابل نیروهای ارتش سوریه شکست نخورند، حتی برخی از عناصر این گروهک تروریستی را از طریق عملیات های هلی برن از این منطقه خارج کرده اند. آمریکایی ها بارها گفته بودند که مقابله با داعش دست کم ۳۰ سال به طول خواهد انجامید.

دبیر کل حزب الله لبنان افزود: آمریکا هنوز از تروریست های داعش حمایت می کند و اخیرا اردوغان هم که یکی از همپیمانان واشنگتن به شمار می رود به این مسأله اشاره کرده بود به همین دلیل باید از بازتولید داعش از سوی آمریکا بر حذر بود.

تشکر ویژه از سردار سلیمانی و ملت و دولت ایران

سید حسن نصرالله تأکید کرد: بعد از پیروزی در البوکمال باید از همه مبارزان نیروهای ارتش سوریه، نیروهای مقاومت و لشکر فاطمیون و زینیبون و نیروهای سپاه قدس ایران تقدیر کنم و ضمن تقدیر از خانواده های شهدای حزب الله در لبنان باید تشکر ویژه ای از سردار قاسم سلیمانی داشته باشم. وی در بسیاری از نبردها حضور داشته، اما در آخرین نبردها علیه داعش در آخرین شهرهایی که داعش در سوریه حضور داشته و در شرایط فعلی منطقه این فرمانده بزرگ در اولین روزهای نبرد البوکمال حضور داشته و در خطوط مقدم این جبهه در معرض شهادت قرار داشت و نیروها را رهبری می کرد و بعد از درگذشت پدرش به ایران رفت و بار دیگر سریعا به البوکمال بازگشت تا کاملا از پیروزی در این نبرد مطمئن شود.

وی ادامه داد: به همین دلیل باید از جمهوری اسلامی ایران، سردار سلیمانی، رهبر ایران و سراسر مردم ایران تقدیر کرد که در این بحران در کنار مردم منطقه بوده اند، باید از آنها تقدیر کرد نه اینکه مانند برخی وزرای کشورهای عربی علیه آنها موضع گرفت. بعد از خدا باید از خلق خدا به ویژه رهبران و مردم ایران و سردار قاسم سلیمانی تقدیر کنیم.

دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه اعلام کرد: نباید پیروزی علیه داعش ما را از خطر تروریسم داعش منحرف کند و باید بدانیم آمریکا تلاش خواهد کرد تا روحی جدید در داعش دمیده و به این ترتیب با محور مقاومت مقابله کند.

عربستان یک منطقه را نام ببرد که در آن با داعش مقابله کرده است

وی در خصوص بیانیه روز گذشته نشست اتحادیه عرب در خصوص ایران، حزب الله و انصار الله گفت تهران و انصارالله خود پاسخ اتهامات کشورهای عربی را خواهند داد اما من پاسخ آنها را در خصوص حزب الله خواهم داد.

سید حسن نصرالله گفت اظهارات اخیر مسئولان عربی جدید نیست و جای نگرانی ندارد بلکه باید به حال آنها تأسف خورد زیرا در شرایط و زمانی که نیروهای مقاومت با حضور نیروهای حزب الله در حال آزادسازی شهر البوکمال علیه داعش هستند، وزرای عرب حزب الله را گروهی تروریستی می خوانند.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: چند روز پیش یک مسئول سعودی گفته بود که عربستان در پیروزی علیه داعش نقش داشته است، ایشان بهتر است که یک منطقه را نام ببرند که عربستانی ها در آن حضور داشته اند و با داعش در منطقه ما مقابله کرده اند.

وی ضمن اشاره به مشارکت مثبت و گسترده نیروهای روسیه در جنگ علیه داعش بیان کرد: روندی که امروز کشورهای عربی علیه ایران و حزب الله و انصارالله در پیش گرفته اند روندی است که آمریکا تعیین کرده و تلاش می کنند تمام کسانی که در نبرد علیه داعش حضور داشته اند را در فهرست گروه های تروریستی قرار دهند همانگونه که ابومهدی المهندس یکی از فرماندهان نیروهای الحشد الشعبی را در فهرست گروه های تروریستی قرار داده اند.

من معتقدم که این روند و این فهرست گسترده تر خواهد شد و تمام کسانی که در عراق برای مقابله با داعش از طریق الحشد الشعبی وارد عمل شده اند را در خود جای خواهد داد. این فهرست به عراق محدود نخواهد شد و کشورها و دولت ها را هم شامل خواهد شد.

وی با اشاره به مواضع مسئولان رژیم صهیونیستی بعد از اقدامات کشورهای عربی گفت: بهتر است فقط به همین نکته اشاره کنم که وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی می گوید اینکه آنچه ما به عبری می گوییم را عادل الجبیر به عربی می گوید تصادفی نیست.

بزرگترین تهدید علیه امنیت و ثبات لبنان همواره اسرائیل بوده است

وی در خصوص بیانیه اخیر کشورهای عربی در اتحادیه عرب هم این بیانیه را مضحک، بی پایه و اساس و بی ارزش توصیف کرد و گفت: حزب الله حتی یک قبضه سلاح به یمن، بحرین و عراق یا هیچ کشور عربی دیگری نفرستاده است.

نصرالله گفت ما شرف همکاری ارسال سلاح موشک کورنیت به نوار غزه داشته ایم و در سوریه هم برای نیروهای خود سلاح فرستاده ایم و اتهامات کشورهای عربی علیه حزب الله بی پایه و مسخره است.

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: به اظهارات وزرای خارجه عربستان و بحرین در این نشست که به مردم لبنان در خصوص سلاح حزب الله هشدار داده بودند هم پاسخ خواهم داد و می گویم بزرگترین تهدید علیه امنیت و ثبات لبنان همواره اسرائیل بوده است و سلاح حزب الله و مقاومت عامل اساسی حفظ امنیت و ثبات لبنان در برابر تجاوزها و تهدیدهای اسرائیل است. مهم ترین عامل حفظ امنیت لبنان در برابر تهدیدهای اسرائیلی سلاح حزب الله است که در برابر تهدیدهای اسرائیل بازدارندگی ایجاد کرده است.

وی بیان کرد: ما منتظر نخواهیم ماند تا کشورهای عربی مثل عربستان و بحرین در مقابل اسرائیل از ما حمایت کنند، تنها راه کمک کشورهای عربی مانند عربستان به لبنان این است که دست از سر این کشور و دولت بردارند، در امور داخلی ما دخالت نکنند، به کشور ما تروریست های تکفیری خود را اعزام نکنند و امنیت ما تضمین شده است.

حزب الله ارتباطی با موشک های انصارالله ندارد

نصرالله گفت که وزرای خارجه اتحادیه عرب به جای اینکه به تجاوزهای اخیر آمریکا علیه مردم فلسطین به ویژه با مسدود کردن دفتر ساف در واشنگتن بپردازند، مهم ترین موضوع را اقدام علیه ایران و حزب الله و انصار الله می دانند. به گفته او تمام این مسائل به موشکی مربوط می شود که از یمن شلیک شده و در بالای فرودگاه ملک فهد منفجر شده است و سعودی ها مدعی شده اند که این موشک متعلق به ایران بوده و حزب الله به انصار الله آن را داده است. برای چندمین بار می گویم که حزب الله نه در گذشته و نه در آینده ارتباطی با موشک های انصار الله ندارد.

وی تأکید کرد که سعودی ها نمیخواهند بپذیرند که جوانان و مردان یمن توانایی تولید سلاح را دارند و شما در برابر همین مردم و در برابر همین نیروهای یمنی شکست خورده اید و این ادعا که ما در یمن با ایران می جنگیم دروغ است.

دبیرکل حزب الله لبنان ادامه داد: باید از افرادی که دیروز در نشست اتحادیه عرب شرکت کردند و در خصوص امنیت عربی صحبت کرده اند بپرسم که آیا مردم یمن عرب نیستند؟ آیا جنگ علیه یمن اقدام علیه امنیت یک کشور عربی نیست؟ اروپایی ها و غربی ها صدایشان در آمده چرا شما یک بار به این فکر نکردید که این جنگ را به پایان برسانید؟ اما یک جلسه کامل تشکیل داده اید تا در خصوص یک موشک اعلام موضع کنید، اما در برابر تمام تجهیزات نظامی عربستان و حملات شبانه روزی علیه مردم یمن سکوت کرده اید.

مردم یمن جزو اعراب نیستند؟!

نصرالله در ادامه با اشاره به وضعیت نامناسب مردم یمن اظهار داشت: سازمان ملل هم هشدار داده که میلیون ها نفر در یمن در معرض نابودی هستند...اینها عرب نیستند؟ شما دین ندارید؟ مسلمان نیستید؟ این شرافت عربی است؟ آیا شما انسان نیستید؟ همه جهان و نهادهای بین المللی به شما می گویند که مردم یمن از گرسنگی خواهند مُرد اما شما در بیانیه خود حتی یک کلمه به این موضوع اختصاص نداده اید. زیرا ممنوع است که حتی یک کلمه در خصوص اقدامات عربستان در یمن انتقاد کرد.

وی اضافه کرد: به همین دلیل من از همه نهادها و موسسه های مذهبی و اعراب و مسلمانان می خواهم و شرافت و انسانیت آنها را هدف قرار می دهم که موضعی در خصوص یمن داشته باشند و از عربستان بخواهند تا خورد کردن استخوان و کشتار جمعی مردم یمن را به پایان برساند. این سکوت ترسناک در جهان عرب و جهان اسلام را بشکنند. آیا به روزی رسیده ایم که میلیون ها با وبا و گرسنگی جان خود را از دست می دهند و جهان از ترس عربستان سکوت کنند؟

دبیرکل حزب الله لبنان همچنین با تقدیر از موضع جریان های مقاومت در فلسطین برای حمایت از حزب الله گفت که مرحله بعدی برای فلسطینی ها از تشکیلات خودگردان گرفته تا نیروهای مقاومت و مردم مرحله دشواری خواهد بود زیرا تحت فشارهای زیادی قرار خواهند گرفت تا به «توافق قرن» آمریکای تن بدهند.

وی از فلسطینی ها خواست در برابر این فشارها متحد باشند و تأکید کرد که اگر متحد نباشند در برابر این فشارها رویای فلسطین را از دست خواهند داد.

حریری را هنوز نخست وزیر لبنان می دانیم

دبیرکل حزب الله لبنان در خصوص تحولات داخلی لبنان هم گفت که ما همه در لبنان در انتظار بازگشت حریری هستیم و او را هنوز نخست وزیر کشور می دانیم.

نصر الله تأکید کرد که حزب الله آماده هرگونه مذاکره داخلی در لبنان است و افزود: در طول هفته گذشته اظهاراتی از مسئولان المستقبل در خصوص عدم پایبندی حزب الله به بندهای توافق سیاسی در کشور منتشر شده بود که ما در حال حاضر به این اظهار نظرها واکنش نشان نخواهیم داد و بعد از بازگشت حریری به لبنان آن خواهیم پرداخت.

وی در پایان تأکید کرد که از مواضع دولت لبنان و دولت عراق در خصوص بیانیه اخیر اتحادیه عرب علیه حزب الله و از همه کسانی که از مدافعان حقوق اعراب و مسلمانان یعنی حزب الله، حمایت کرده اند، تقدیر می کند.

دبیرکل حزب الله لبنان همچنین خطاب به حامیان محور مقاومت در لبنان گفت: در کلمه پایانی به مردم مقاومت می گویم آنچه دیروز شنیده اید را فراموش کنید و در مسیر پیروزی های بزرگ و تاریخی خود گام بردارید و بدانید البوکمال آخرین پیروزی ما نخواهد بود.

  • محمد مهدی بختیاری

وزارت خزانه‌داری آمریکا باز هم چند فرد و شرکت ایرانی و غیرایرانی را به خاطر داشتن ارتباط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تحریم کرد.

دولت آمریکا روز 9 آبان، قانون مبارزه با دشمنان این کشور از طریق تحریم (کاتسا) را برای اجرا ابلاغ کرده بود.

در بیانیه دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده که آقایان «محمود سیف» و «رضا حیدری» به دلیل داشتن ارتباط با سپاه پاسداران، مشمول تحریم‌های ثانویه خود کرده است.

شرکت‌های ایرانی تجارت الماس مبین و پردازش تصویر رایان در کنار شرکت‌های آلمانی فورنت تکنیک و پرینتینگ ترید سنتر هم با اتهامی مشابه به لیست تحریمی‌های آمریکا وارد شده‌اند.

این افراد و شرکت‌ها متهم‌اند که با دور زدن رژیم کنترل صادرات اروپا، قطعات حساسی را برای کمک به اقدامات منطقه‌ای نیروی قدس سپاه پاسداران، وارد ایران کرده‌اند.

ایران در سال 2015 با 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان (مشهور به 1+5) توافق کرد که در ازای توقف و تخریب برخی زوایای برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز خود، از شمول تحریم‌های بین‌المللی هسته‌ای معاف شود.

ایران اما بارها از اجرایی نشدن لغو تحریم‌ها به دلیل ترس موسسات بین‌المللی و بخصوص بانک‌ها از تحریم‌های یکجانبه آمریکا شکایت کرده است.

نمایندگان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هر از چندگاهی با حضور در کمیسیون مشترک برجام در پایتخت اتریش، این مسئله را به عنوان یکی از دلخوری‌های ایران از کشورهای متعهد به اجرای برجام، روی میز مذاکره می‌گذارند.

  • محمد مهدی بختیاری

رهبر انقلاب اسلامی ابتدا در شهر سرپل ذهاب حضور یافتند و از مناطق خسارت‌دیده بازدید کردند. ایشان سپس در جمع مردم داغدار و مصیبت‌زده سرپل ذهاب حاضر شدند و دقایقی در جمع آنان سخنرانی کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به مردم گفتند: بسیار مایل بودم که در زمان شادی دلها و خرمی زندگی به شهر شما مردم مهربان و باوفا بیایم نه در شرایطی که دچار غم و بلا و چنین مصیبت شدیدی هستید.

رهبر انقلاب اسلامی با ابراز همدردی با یکایک دلهای داغدار در شهرها و روستاهای آسیب‌دیده، افزودند: با غم شما، دلهای ما پر از غم و افکار ما نیز گرفتار شد.

ایشان با اشاره به مقاومت و ایثار و ایستادگی مردم استان کرمانشاه در دوران دفاع مقدس، خاطرنشان کردند: این اولین باری نیست که شهر شما مردم صبور و مهربان و شهرهای اطراف آن دچار چنین مشکلاتی شده است بلکه شما در دوران جنگ تحمیلی نیز محکم و استوار، مردانگی و استقامت و پهلوانی خود را در مقابل درد و رنج ها نشان دادید و امروز نیز نشان خواهید داد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: انسان‌های بزرگ و دلاور در مقابل حوادث می‌ایستند و آن حوادث را مغلوب اراده خود می‌کنند، بنابراین اگر چه زلزله، بلا و مصیبت بزرگی است که با ویرانی، همه را داغدار و مصیبت‌زده می‌کند اما همین زلزله در اثر ایستادگی مردم و تلاش آنان برای تجدید حیات و آبادانی و عمران می‌تواند به یک نعمت تبدیل شود.

رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه می‌توان با ایستادگی در مقابل مشکلات و بهره‌گیری از ظرفیت‌های عظیم ملت در مقابل بلایای طبیعی و تحمیلی ایستادگی کرد، افزودند: این حادثه، ملت ایران را به حرکت در آورد و مردم در همه نقاط کشور، با احساس اینکه دلشان در کرمانشاه است و به کرمانشاه مدیونند، به قدر وسع و توان خود به وظیفه کمک‌رسانی عمل کردند.

ایشان افزودند: مسئولان بویژه در برخی بخش‌ها در این حادثه خوش درخشیدند و کار و تلاش کردند و در همان ساعات اول حادثه، ارتش در شهرها و سپاه در روستاها با حضور موثر، به یاری افرادِ زیرِ آوارمانده شتافتند اما من به این حد از تلاش‌ها قانع نیستم بنابراین مسئولان بخش‌های مختلف باید تلاش و مجاهدت خود را مضاعف کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مردم را به تلاش برای آباد ساختن منطقه و رقم زدن روزگاری بهتر فرا خواندند و خطاب به آنان گفتند: چشم امید را به نیرو، تلاش و قدرت خود معطوف کنید و با تکیه به غیرت خدادادی، زندگی شاد و باطراوتی بسازید.

  • محمد مهدی بختیاری

محمدباقر قالیباف در نشست "نو اصولگرایی در نگاه جریان دانشجویی" که از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت در این دانشگاه برگزار شد، در خصوص پرونده املاک نجومی در شهرداری تهران، اظهار کرد: اولین باری که درباره املاک بحثی مطرح شد فی‌نفسه سیاسی بود. در عین حال اولین کسی که از قوه قضاییه و دادستان کل درخواست رسیدگی عاجل به آن را داشت خود من بودم و مثل خیلی‌ها خط قرمزی نداشتم و نگفتم که این قوم من و برادر من است و گفتم که رسیدگی کنید.

وی افزود: تا همین لحظه نیز پیگیر آن بودم در حالی که ابتدا گفته شد 2400 میلیارد فساد مالی صورت گرفته اما امروز بعد از رسیدگی‌ و حسابرسی‌ها در قوه قضاییه و مجلس در آخرین گزارش آمده که این رقم کمتر از شش میلیارد تومان است و این همان جوسازی است که نمی‌گذارند کار به درستی پیش برود و همین خطر جدی در انحراف افکار عمومی است.

شهردار پیشین تهران در پاسخ به انتقاداتی مبنی بر ناایمن بودن خط هفت مترو و تعطیلی آن، گفت: در 25 سال ساخت مترو، 65 کیلومتر مترو تحویل داده شد اما امروز شهرداری تهران آن را به حدود 200 کیلومتر رساند و باید بگویم که تعطیلی خط هفت مترو نیز کار سیاسی است در حالی‌که خط شش همین چند روز گذشته از بعد کیفیت جایزه جهانی دریافت کرد.

قالیباف تاکید کرد: من هیچ وقت منکر اشکال و تخلفات در شهرداری تهران نشدم و من و همکارانم آمادگی داریم به آنها رسیدگی شود.

وی همچنین در پاسخ به یکی از دانشجویان که به عدم جوانگرایی در استخدام شهرداری تهران انتقاد کرد، گفت: می‌توانید به سایت شهرداری مراجعه کنید و ببینید روزی که ما شهرداری را تحویل گرفتیم چند درصد کارکنان دیپلم بودند و امروز چند درصد لیسانس و فوق لیسانس هستند. همه افراد تحصیلکرده در آن زمان کمتر از 25 درصد بودند اما امروز بالغ بر 60 درصد هستند، در عین حال در همه استخدام‌ها با رعایت ضوابط و مقررات جوانگرایی صورت گرفته است.

قالیباف خاطرنشان کرد: بنده در هر کجا مسئول بودم فارغ از گرایش سیاسی و در چارچوب نظام افراد را جذب کردم حتی در حدود پنج معاونت از اصلاح‌طلبان به کار گرفتم اما اصلاح‌طلبان حتی به هم‌کیشان خود رحم نکردند و آنها را به جرم همکاری با من بیرون انداختند.

شهردار پیشین تهران در پاسخ به انتقاداتی مبنی بر ناایمن بودن خط هفت مترو و تعطیلی آن، گفت: در 25 سال ساخت مترو، 65 کیلومتر مترو تحویل داده شد اما امروز شهرداری تهران آن را به حدود 200 کیلومتر رساند و باید بگویم که تعطیلی خط هفت مترو نیز کار سیاسی است در حالیکه خط شش همین چند روز گذشته از بعد کیفیت جایزه جهانی دریافت کرد.

وی با اشاره به دوران حضور خود در نیروی انتظامی، اظهار کرد: همه ما باید در حوزه عملکرد خود پاسخگو باشیم چه در دورانی که مسئولیت داریم و چه بعد از آن، اکنون نیز من هیچ حرفی نمی‌زنم و فقط یک آدرس می‌دهم، بهتر است سیاسیون تاریخچه سایت‌های جریان خود را وقتی که من در نیروی انتظامی بودم ببینند و یادشان بیاید که درباره عملکرد من چه می‌گفتند و بعد که شرایط برایشان سخت آمد چه گفتند.

قالیباف همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر رویکرد نواصولگرایی در مبارزه با فساد، گفت: ریشه فساد در کشور این است که ما مردم‌باور نیستیم و زمانی که اقتصاد را مردمی نمی‌بینیم اقتصاد هم مقاومتی نمی‌شود و نهایتا اقتصاد رانتی و دولتی می‌شود که اینگونه هر چه تلاش کنیم باز هم فساد وجود دارد چون امضای طلایی وجود دارد.

این فعال سیاسی اصولگرا در بخش دیگری از سخنان خود به آسیب‌شناسی و جریان‌شناسی سیاسی در چهار دهه انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: من می‌خواهم تحلیلی واقع‌بینانه داشته باشم که اشکالات و آسیب‌ها را چاره‌اندیشی کنیم و اینطور نباشد که مکتب اصولی امام و اسلام سیاسی که ایشان تبیین کردند محقق نشود چرا که ما برای تحقق این مکتب و اصول تلاش می‌کنیم که یکی از ارکان اصلی آن مردم هستند.

وی یادآور شد: ما دو جریان سیاسی اصلی و تاثیرگذار در کشور داریم و به نوعی کشور ما یک جریان دو قطبی سیاسی دارد که این دو جریان بر همه شئونات جامعه چه بخش‌های مردمی و دولتی و چه در سیاست داخلی و خارجی و همچنین عملکرد نظام اسلامی تاثیرگذار هستند.

قالیباف همچنین گفت: در عین حال من معتقدم که اگر این دو جریان درست عمل کنند و درست عمل می‌کردند، می‌توانند و می‌توانستند بهترین مدل سیاست‌ورزی باشند.

وی به تشکیل جریان‌های مختلف از آغاز انقلاب تاکنون اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری در سال 79 که اوج فعالیت جریان 2 خرداد و اصلاح‌طلبی بود فرمودند که به این دو جریان سیاسی معتقد بوده و آنها دو بالی هستند که اگر مسیر خود را به خوبی ادامه دهند می‌توانند شرایط خوبی در کشور ایجاد کنند البته الزاماتی نیز برای آن تبیین کردند.

این فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبی نیاز امروز جامعه ما است اما باید به این نکته توجه کرد که بخشی از این جریان از مبانی، اصول و مکتب امام تجدیدنظر کردند و به دنبال تغییر در این مبانی بودند که در خیلی از این زمینه‌ها در حوزه کارکردی و رویکردی به جای اینکه بالی برای مردم باشند، وبالی برای آنها شدند.

قالیباف ادامه داد: این بخش از اصلاح‌طلبی جامعه را به سمت بی‌هویتی سوق داد البته بخشی از این جریان نیز به این مبانی اعتقاد دارند و آنها را بیان می‌کنند که بعضا در یاداشت‌های آنها می‌بینیم اما اینکه واقعا در حوزه عملکردی چرا اتفاق نمی‌افتد را نمی‌توان قضاوت کرد که نخواستند یا نتوانستند.

وی در ادامه با اشاره به شرایط جریان اصولگرایی، گفت: این جریان در حقیقت در اهداف، برنامه‌ریزی‌ها و حرف‌هایی که می‌زند بر مکتب امام است و خود را پایبند به آن می‌داند اما واقعیت این است که وقتی می‌خواهیم این مبانی و اصول را تحقق دهیم و مردم آنها را در زندگی خود لمس کنند می‌بینیم این جریان سیاسی در حالیکه حرف آن را زده در ارائه کارنامه عملکرد قابل قبول و قابل دفاعی نداشته و در هدف‌گذاری، روش و ابزار بدسلیقگی شده است.

این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: شاید برخی از بزرگان اصولگرا این حرف را نپذیرند و یا برای آن حرفی داشته باشند اما من این موضوع را می‌بینم و وقتی با مردم و جوانان عزیز سخن می‌گویم، می‌فهم برداشت آنها نیز همین است.

قالیباف تاکید کرد: جریان اصولگرا باید می‌توانست منافع مردم و خواسته‌های ایران اسلامی را در پیاده‌سازی هم‌راستا می‌کرد اما موفق نشد.

وی تصریح کرد: در مطرح شدن بحث نواصولگرایی نیز ما به دنبال لفظ نیستیم بلکه تاکید من این است که مبانی انقلاب و مکتب امام مورد توجه قرار گیرد و مبانی امام را در این جریان پایدارتر دیدیم.

این فعال سیاسی اصولگرا با ارائه تعریفی از نواصولگرایی، گفت: ما باید بر مبنای اصل انقلاب و مبانی سیاسی حضرت امام یک بنای کاملا جدیدی احداث کنیم، نواصولگرایی یا هر نام دیگری باید بداند مبانی و ارزش‌ها را تحت هر شرایطی حفظ کند در عین حال تغییر و تحول اساسی در حوزه ساختاری، گفتمان و رویکردی ایجاد کنیم.

قالیباف تاکید کرد: هر دو جریان سیاسی کشور باید یک رجعت و بازخوانی به مکتب امام داشته باشند. جریان اصلاح‌طلبی نیز نیازمند یک رجعت و بازخوانی به مکتب امام است، همان‌طور که اصولگرایی این نیاز را دارد البته تمام این تغییرات باید با ملاحظات بسیار مهمی انجام شود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: این حرکت کار چند نفر از بالا نیست بلکه یک پروسه است که باید در گفت‌وگوهای جمعی دنبال شود و تفاهم بین‌الاذهانی ایجاد کنیم و کنترل این جریان باید در اختیار نیروهای جوان و خوش‌فکر باشد البته بدون به کار گرفتن تجربه بزرگان و پیشکسوتان نمی‌شود اما نباید ابلاغی و از بالا به پایین باشد.

وی افزود: این جریان نمی‌تواند با فرهنگ پدرخواندگی ساخته شود و هیچ کس نمی‌تواند از قبل برای آن تعیین تکلیف کند، این حرکت نیازمند جوانان باانگیزه است و من نیز هرگز خودم را محور این حرکت نمی‌دانم اما تلاش می‌کنم مطالبه‌کننده و از افرادی باشم که به این تغییرات تن می‌دهم.

قالیباف یادآور شد: نباید به دنبال آن باشیم که این جریان طیف جدیدی ایجاد کند بلکه همه طیف‌ها را باید برای خدمت به مردم منسجم کنیم. بیشتر کسانی که خواهان تغییرات هستند به سران اصولگرایی اعتماد ندارند و اساسا مشکل ما در این جریان این است که پدرخواندگی و حرکت از بالا به پایین ایجاد شده است البته من منکر تشکیل اتاق فکر و جلسات مخفی‌تر برای تغییرات نیستم اما نهایتا همه مسائل باید در حوزه عمومی مطرح شود که این حرکت پیوند بسیار جدی و اساسی با کارآمدی نظام دارد.

وی با بیان اینکه دانشگاه، دانشجویان و نخبگان محور این حرکت هستند، افزود: با توجه به مسیر نادرستی که بخشی از جریان اصلاح‌طلبی در جذب افکار عمومی و عدم پاسخگویی به نیازهای واقعی مردم در پیش گرفتند، اگر کارآمدی نظام را با این تغییر رقم نزنیم با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد و تحقق این تغییر بستگی به مردم، جوانان و دانشجویان دارد.

قالیباف خطاب به دانشجویان حاضر، اظهار کرد: شما پیله‌های مصلحت‌اندیشی که دور برخی مسئولان پیچیده شده را پاره کنید و در مسیر جدیدی پیش روید.

به گزارش ایسنا، این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با اشاره به توافق برجام و روند مذاکرات در دولت یازدهم، گفت: ما در همان زمان هم می‌گفتیم که باید مذاکره کرد اما باید بدانید که طرف مقابل دشمن شماست و نباید با لبخند به سوی آنها رفت و گفتیم که مذاکره را هم مبارزه بدانید چرا که آمریکا خوی استکباری دارد.

  • محمد مهدی بختیاری