Elocutionist

و هو معکم

Elocutionist

و هو معکم

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

۲۵ مطلب در آذر ۱۳۹۸ ثبت شده است

از ساعت ۲۲:۳۰ امشب دو تیم بارسلونا و رئال مادرید رو در روی هم قرار می‌گیرند…

 لوئیس انریکه امشب در ورزشگاه حضور پیدا می‌کند.
ارنستو والورده در تمرین روز گذشته از این ترکیب استفاده کرده است: ترشتگن – آلبا – پیکه – لنگلت – روبرتو – بوسکتس – دیانگ – راکیتیچ – مسی – سوارز – گریزمان

ترکیب احتمالی رئال مادرید در ال‌کلاسیکو از نگاه آ.اس: کورتوا، کارواخال، واران، راموس، مندی، مودریچ، کاسمیرو، والورده، کروس، بنزما و بیل

  • محمد مهدی بختیاری

تحریم‌های آمریکا هرچند موضوع تازه‌ای نیست اما چند سالی است که با زیر پا گذاشتن ابتدایی‌ترین حقوق انسانی، حوزه بهداشت و درمان را نشانه گرفته است. هرچند سردمداران آمریکا ادعا می‌کنند ایران را از  نظر دارویی تحریم نکرده‌اند، اما با ایجاد موانع متعدد در مسیر تهیه دارو، از تهدید و ارعاب شرکت‌های دارویی گرفته تا مانع‌تراشی در مسیر انتقال کالا و تبادلات مالی، تلاش می‌کنند که بیشترین مشکل را برای مردم ایران ایجاد کنند. مشکلاتی که وقتی به حوزه بیماری‌های صعب‌العلاج می‌رسد، خود را بیشتر نشان می‌دهد، چراکه تولید اغلب این داروها در انحصار کشورها و شرکت‌های خاص است.

اما این تحریم‌ها، کاسبانی هم دارد. آنهایی که با قاچاق داروهای مختلف، بالاخص داروی بیماری‌های خاص سعی می‌کنند از این آب گل‌آلود برای خود ماهی بگیرند. اگر از قاچاق دارو به‌عنوان دلالی با جان مردم یاد کنیم بیراه نگفته‌ایم. حوزه‌ای که در آن گویی هیچ‌چیز جز پول مهم نیست.

وقتی در بازار دارو صحبت از دلالی و قاچاقچی به میان می‌آید در ادامه، به ماجرایی مافیایی می‌رسیم که کنجکاوی در آن حکم بازی با دم شیر دارد. سرشبکه‌ها و بنگاه‌هایی که بر اساس شنیده‌ها عواملی درجه بندی شده دارد و از کف کوچه پسکوچه‌های ناصرخسرو تا کنار داروخانه‌های بزرگ و حتی بیمارستان‌های بیماری‌های خاص به دنبال فروش دارو به‌صورت غیرقانونی هستند. افرادی بی‌رحم که مانند ساقیان مواد مخدر از گرفتاری مردم سوءاستفاده می‌کنند و مبالغ هنگفتی را به جیب می‌زنند. همراه با چند بیمار، گشتی زده‌ایم در بازار سیاه دارو، هرچند که به سختی و با ترس و لرز توانستیم عکس‌هایی از این کاسبان تحریم تهیه کنیم.

 

دلالی بر سر نیاز مردم

عزیزش روی تخت بیمارستان در حال پرپر زدن است و او بی‌تاب و سرگردان پی نوشدارویی می‌گردد که حکم آب حیات دارد. اضطرابش حتی از زمانی که خبر سرطان پدرش را شنیده بدتر است تا حدی که تمام وجودش را به آتش کشیده؛ حیران از شنیدن: «نداریم؛ تمام کرده‌ایم.» با بغضی آکنده از درد روی صندلی بوستان نشسته است. اما باید کاری انجام دهد. ناچار گام در بیراهه ناصرخسرو می‌گذارد تا شاید دلالان این راسته بتوانند نیازش را برآورده کنند. نسخه‌اش از شدت دست‌به‌دست شدن‌ها انگار قدمتی چندساله پیدا کرده است. دلال بی‌خیال عالم، وقتی عینکش را برمی‌دارد تا نسخه را بخواند چهره بی‌روح و بی‌حالتش بیشتر نمایان می‌شود. اما برای او هیچ‌چیز حتی جواب دادن‌های تنفر برانگیز مهم نیست. جوان درمانده با لبانی خشک با التماسی می‌گوید: «آقا! تو رو خدا. گیر این داروها هستم. فقط گران نباشد. خدا می‌داند از بیمارستان تا اینجا پیاده آمده‌ام.» نیشخند بی‌مورد دلال او را به هم می‌ریزد. دلال با لحنی قلدرمآبانه می‌گوید: «همین‌جا باش تا خبرت کنم.»

بدون هیچ عجله‌ای قدم‌به‌قدم در کوچه باریک «خدابنده» راه می‌افتد و بدون اینکه حتی به عقب نگاه کند به راهش ادامه می‌دهد و در پیچ انتهای کوچه محو می‌شود. صاحب نسخه نیم‌ساعت منتظر می‌ماند تا اینکه دلال بالاخره برمی‌گردد. تا میانه راه  به طرفش می‌رود. دلال با همان لحن ناخوشایند می‌گوید: «چرا اینجا آمدی؟ مگر نگفتم همان‌جا باشید!» اما او برافروختگی‌اش را از رفتار بد دلال، پشت نیازش پنهان می‌کند. روی دلال را می‌بوسد و همچنان که خشمش را کنترل می‌کند می‌گوید: «حالا که چیزی نشده. چند قدم به استقبالتان آمدم.»

دلال دست‌هایش را چند بار تکان می‌دهد و می‌گوید: «حالا عیبی ندارد. 5 میلیون تومان!» گویی تمام دنیا روی سرش خراب می‌شود. رنگش مثل گچ دیوار می‌شود. با عجز می‌گوید: «به خدا ندارم. تخفیف بده.» بالاخره موفق می‌شود او را با 4 میلیون تومان راضی کند؛ آن‌هم دارویی که هیچ تضمینی در صحت و سلامت و درستی تاریخ آن وجود ندارد.

دلالان سرپایی روزانه 3 میلیون درآمد دارند

مسیر ناصرخسرو شاید راه‌حل تازه‌ای برای تهیه دارو نباشد. راه‌حل پردردسری که اگر اهل‌فن هم باشید به‌سختی می‌توانید از بینشان سردر بیاورید تا گنجشک را جای بلبل قالبتان نکنند. اما این تمام ماجرای دلالی سرپایی دارو نیست. ردپای این داستان را می‌توان کنار داروخانه‌های معتبری مثل 29 فروردین و 13 آبان هم پیدا کرد.

روی موتورش نشسته و درحالی‌که هراسان و با ریتمی منظم این‌طرف و آن‌طرف را نگاه می‌کند توی گوش افرادی که در حال رفتن به داروخانه یا خروج از آن هستند با صدایی خش‌دار می‌گوید: «دارو می‌خواهی؟» می‌گویم: «انسولین می‌خواهم.» می‌گوید: «10 درصد از قیمت بازار آزاد ارزان‌تر دارم.» می‌گویم: «تاریخ گذشته که نیست؟» با اعتمادبه‌نفس می‌گوید: «نه بابا! ما این‌طوری کار نمی‌کنیم.» کاملاً واضح و کوتاه صحبت‌هایمان ردوبدل می‌شود؛ حتی وقتی می‌پرسم؛ «روزی چند انسولین می‌فروشی؟» می‌گوید: «چه سؤالی است که می‌پرسی! اگه روزی 2،3 چوب (2 تا 3 میلیون تومان) نفروشم خانه نمی‌روم.» این را می‌گوید و مثل‌اینکه متوجه شده باشد زیادی دارم کنجکاوی می‌کنم می‌گوید: «داری زیادی سؤال می‌کنی. برو پی کارت. مشتری نیستی.»

 

آدم‌های خطرناکی هستند

ظاهرا قاچاق دارو راه چندانی به داروخانه‌های بزرگ ندارد و بیشتر در بازار سیاه به فروش می‌رسد. لااقل داروخانه‌ها ترجیح می‌دهند در برابرش ساکت باشند یا اگر درباره آن صحبت می‌کنند حاضر نیستند نامشان مطرح شود. یکی از داروخانه‌داران می‌گوید: «برای ما خرید غیرقانونی دارو امکان ندارد. یعنی قانون اجازه انجام چنین کاری را نمی‌دهد. البته اگر حتی از نظر قانونی مشکلی وجود نداشت باز هم عقل سلیم و علم داروسازی اجازه خرید دارو به این شکل را نمی‌داد؛ دارویی که نحوه نگهداری‌اش مشخص نیست و استاندارهای لازم را ندارد!»

داروخانه‌دار دیگری می‌گوید: «هیچ داروخانه‌داری اعتبارش را خرج داروی قاچاق و بی‌نام و نشان استاندارد نمی‌کند. چون باید پاسخگوی مسئولان و از همه مهمتر مردم باشد. اما روبه‌رو شدن با قاچاقچیان دارو کار ساده‌ای نیست و سرشبکه‌های آن، آدم‌های عادی نیستند. اگر قرار باشد کسی پی کارشان را بگیرد بدون شک کار خطرناکی کرده است. چون افرادی که داروی تاریخ‌مصرف گذشته می‌فروشند و جان بیمار برایشان مهم نیست مسلماً جان هیچ فرد دیگری هم برایشان مهم نیست.»

داروهایی که با ساک قاچاق می‌شوند

البته روش‌های قاچاق دارو هم روز به روز، به‌روز می‌شود. یکی از این روش‌ها توزیع دارو به‌صورت چمدانی است؛ قاچاقچیانی که کیف کیف داروهای نایاب را وارد کشور می‌کنند و در درجه اول ترجیح می‌دهند آنها را به داروخانه‌های مرکزی برسانند.

داخل داروخانه نشسته‌ام که مردی با موهای جوگندمی وارد می‌شود. ساک تقریباً بزرگی در دست دارد. می‌توان به‌راحتی حدس زد که مسافر است. با فارسی دست‌وپا شکسته قصد دارد مسئول داروخانه را متوجه کند که مقداری دارو در کیفش دارد. مسئول داروخانه هم از روی کنجکاوی داروهای داخل کیف را بررسی و به‌زحمت آن مرد را متوجه می‌کند که نمی‌تواند داروها را بخرد. وقتی مرد از داروخانه بیرون می‌رود مسئول داروخانه به همکارش می‌گوید: «داروهایش آمریکایی بود.» وقتی ماجرا را از او می‌پرسم، چدان مایل به توضیح دادن نیست. خیلی کوتاه می‌گوید: «این چندمین نفری است که دارو از عراق آورده و می‌خواهد بفروشد. ولی نمی‌توانند به داروخانه‌ها بفروشند و آخر می‌روند ناصرخسرو.»

معامله در پس‌کوچه‌های ناصرخسرو

دوباره مسیرمان به ناصرخسرو می‌خورد؛ جایی که انگار خبرهای زیادی در آنجاست. در کوچه‌پس‌کوچه‌ها عمدتاً افرادی که دارو را در ساک وارد کشور کرده‌اند در حال معامله هستند. آرام و بدون دردسر دارویی را که نیاز مردم است وارد کشور می‌کنند و با سودهایی قابل‌توجه به دلالان سرپایی می‌فروشند. در میانه کوچه باریک، یکی از قاچاقچیان در حال گفت‌وگو با یکی از دلالان است. دلال سوار موتور است و در حال صحبت درباره دارو. صحبت از خرید کل ساک به مبلغ 20 میلیون تومان است که از کنارشان عبور می‌کنم.

یکی از بازاری‌های تهران که خودش هر روز با این پدیده‌ها روبه‌روست، درباره مشاهداتش اینگونه برایمان توضیح می‌دهد: «اغلب این افراد که دارو را به شکل قاچاق وارد می‌کنند از کشورهای همسایه می‌آیند. در مرز داروها را میان لباس‌ها و وسایلشان، جاساز و وارد کشور می‌کنند. سود خوبی هم دارد. اغلب هم چند میلیون تومان گیرشان می‌آید. من در جریان جزئیات دقیقش نیستم ولی می‌دانم اغلب داروها خاص و برای بیماری‌های صعب‌العلاج است. چون در کشور ما این داروها گران‌تر از کشورهای اطراف است. و البته هیچ بعید نیست که در مسیر برگشتشان، داروهای رایج را که ارز 4200تومانی به آن تعلق گرفته است با خود از مرز خارج کنند.»

  • محمد مهدی بختیاری

شب گذشته مستند «شیب تند» به کارگردانی لقمان خالدی و تهیه‌کنندگی احسان علیخانی در پردیس چارسو و در جشنواره مستند حقیقت به نمایش گذاشته شد.

احسان علیخانی قبل از نمایش این مستند دقایقی کوتاه درباره دلیل ساخت مستند «شیب تند» که با طرحی از وی و تهیه‌کنندگی او ساخته شد، اظهار کرد: سال ۹۷ که یک سال از زلزله کرمانشاه گذشته بود، من و چند نفر از دوستانم رفتیم برای بازدید تا ببینیم می‌توان بعد از یک سال کاری انجام داد یا خیر و اینکه روند سرویس رسانی و خدمات‌دهی به مردم چطور است. صرفاً می‌خواستیم کنکاشی داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما دو روز سرپل ذهاب بودیم و بعد یکی از دوستان گفت برویم سمت روستاها؛ وارد روستایی شدیم که بعد از یک سال حتی در آن آواربرداری هم نشده بود. دو سنگ بزرگ بالای روستا بود و اهالی از اینکه هر لحظه سنگ‌ها پایین بریزند نگران بودند. تجربه تلخی هم در روستایی چند کیلومتر آن طرف‌تر اتفاق افتاده بود و سنگی ریزش کرده، خانه‌ای را خراب کرده بود و جان فردی را گرفته بود که موقعیت بسیار دردناکی بود.

تهیه‌کننده مستند «شیب تند» اظهار کرد: من حس کردم اتفاقی فراتر از آنچه ما می‌دیدیم اتفاق افتاده است که می‌طلبید هم کار پژوهشی روی آن شود و هم یک مستند درباره‌اش بسازیم. من برگشتم تهران با لقمان خالدی کارگردان این مستند که سال‌ها با او در ماه عسل، فضاهای مستند و یا شخصیت‌پردازی در برنامه‌های گفتگومحور کار کرده بودم، حرف زدم. او یک شخصیت کرمانشاهی هم دارد و رفت تا کار را بسازد.

علیخانی در ادامه درباره دغدغه‌اش نسبت به ساخت این مستندها عنوان کرد: خواهشم این است که مستند را ببینید، این مستند صرفاً یک عکس و قاب نیست به نظرم حرفش برای جامعه امروز خیلی جدی‌تر است. صرفاً یک اسیب فیزیکال نیست و شاید درد عمیق‌تری را بیان می کند که شاید برخی با آن آشنا هستیم.

تلنت‌شو زیاد شود، «عصر جدید» را رها می‌کنم

این مجری تلویزیون همچنین درباره نظرش نسبت به افزایش ساخت مسابقه‌های استعدادیابی که بعد از «عصر جدید» در تلویزیون بیشتر شده‌ و اینکه چه رویکردی باید در آن‌ها وجود داشته باشد تا بومی باشند؟ اظهار کرد: دوستی به من گفت چرا ماه عسل را رها کردی؟ گفتم اینقدر برنامه‌های مشابه و خرده مشابه ماه عسل زیاد شد که به نظرم ذایقه مخاطب داشت پر می‌شد و درواقع سرریز می‌شد و پرسید عصر جدید را کی رها می‌کنی؟ که جواب دادم وقتی تلنت شو در تلویزیون زیاد شود. معمولاً وقتی کاری در تلویزیون می‌گیرد، مشابه شاکله آن زیاد رخ می‌دهد ولی «عصر جدید» خیلی کار سختی است.

علیخانی در پایان درباره این شایعه که شنیده شده است برخی از هنرمندان این برنامه دستمزدهای بالایی برای حضور در دیگر برنامه‌های تلویزیونی درخواست می‌کنند هم گفت: من اطلاعی ندارم، ولی یکی از دلایلی که این برنامه ساخته شد،‌ برای این بود که این بچه‌ها استعدادهایشان دیده شوند، بروند کار کنند و اتفاقاً پول دربیاورند. اینکه خودشان چقدر عدالت داشته باشند و منصف باشند دیگر دست خودشان است. من خیلی در جریان کم و کیف ماجرا نیستم.

  • محمد مهدی بختیاری

مهدی تاج که امروز (دوشنبه) در مجمع هیات فوتبال استان کردستان حضور پیدا کرده بود، در حاشیه این مراسم در واکنش به مهندسی انتخابات هیات فوتبال کردستان گفت:" در اساسنامه فدراسیون فوتبال این است که برای هیات نیازی به گذاشتن سرپرست نیست و بخشی از اعتراضات به این مهم بود که البته در این ماجرا دقیقا بر اساس اساسنامه فدراسیون فوتبال عمل شد. در خصوص بحث مهندسی انتخابات هیات فوتبال کردستان نیز لازم است توضیح بدهم که بر اساس اساسنامه تعیین اعضای مجمع کاملا واضح و شفاف است و هیچگونه بحثی در خصوص مهندسی در میان نبوده است. همچنین اعضای مجمع جدای از روسای هیات های شهرستانی، از برترین افراد در رشته های مختلف از جمله مدیران باشگاه ها، نمایندگان ورزشکاران، داوران و مربیان بوده و از میان بهترین ها انتخاب شده اند. شرایط برگزاری مجمع کاملا در چهارچوب قوانین و مقررات برگزار شد و هیچ گونه شبهه ای در این میان وجود ندارد."

داستان خصوصی سازی

رئیس فدراسیون فوتبال درباره واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی، گفت: "دو باشگاه پرسپولیس و استقلال باید حتما واگذار شوند که اگر این مهم عملیاتی شود بخش زیادی از مشکلاتی که امروز به عنوان نمونه در بحث سرمربی استقلال به وجود آمده است، دیگر تکرار نخواهد شد. در واقع وقتی که بخش خصوصی مدیریت در این دو باشگاه را بر عهده داشته باشد با توجه به اینکه از جیب خود خرج می کند دیگر اجازه نمی دهد که این چنین مشکلاتی برای این دو تیم به وجود آید."

تاج افزود: "به هر حال در بحث واگذاری این دو باشگاه هیچ شکی نیست ولی نکته مهم این است که واگذاری باید منطبق با خرد و عقل جمعی باشد و با توجه به اهمیت این دو باشگاه و اینکه بسیار مورد توجه مردم هستند و به همین دلیل نمی شود بدون کار کارشناسی تیم ها را واگذار کرد. به نظر من باید به بهترین شرایط ممکن این دو تیم را واگذار کرد تا دیگر شاهد مشکلاتی که برای بعضی از تیم های واگذار شده به بخش خصوصی در لیگ یک به وجود آمد و این تیم ها کاملا رها شدند، نباشیم. اصل واگذاری دو تیم استقلال و پرسپولیس کار درستی است ولی باید این کار با نهایت تدبیر و بررسی کارشناسی انجام شود."

رقم قرارداد ویلموتس 

رئیس فدراسیون در بخش دیگری از صحبت هایش به ماجرای قرارداد مارک ویلموتس اشاره کرده و گفت:" در خصوص قرار داد ویلموتس سرمربی سابق تیم ملی فوتبال کشورمان نیز اسناد و قرارداد کاملا مشخص بوده و در زمان عقد قرارداد علاوه بر خود من، وزیر محترم ورزش و جوانان نیز حضور داشته و هم اکنون این قرارداد در اختیار مراجع ذیصلاح نیز گذاشته شده است."

او  در واکنش به مطرح شدن رقم ۳ میلیون دلار قرارداد ویلموتس، گفت: "من نمی دانم نماینده محترم وقتی رقم این قرارداد را سه میلیون دلار اعلام می کنند، این رقم را از کجا آورده اند. آیا ایشان در مذاکرات بوده اند؟ قرارداد ویلموتس کاملا مشخص است و در اختیار تمامی نهادهای نظارتی از جمله سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و... قرار داده شده است و محرمانه بودن برای مراجع ذیصلاح اصلا ملاک نیست."

او درباره پرونده ویلموتس افزود:" هیچ مشکلی از نظر ما وجود ندارد و با توجه به اینکه فسخ قرارداد از طرف آقای ویلموتس صورت گرفته و این مهم قبل از دیدار ایران و عراق بوده است بنابراین مشکلی در این خصوص نداریم. قرارداد آقای ویلموتس از جمله قراردادهای بسیار خوبی است که در آن قید شده غرامت به دو طرف وقتی پرداخت می شود که مدت زمان آن سه ماهه باشد. یعنی اگر ما ثابت کنیم که او نباید قرارداد را فسخ می کرد،  باید سه ماه به ما غرامت پرداخت کند."

رئیس فدراسیون فوتبال افزود: "اگر او  فسخ قرارداد را دقیق بداند و بگوید که پول را به موقع به من پرداخت نکرده ایم که البته پرداخت نکردیم، می تواند سه ماه غرامت بگیرد. قرارداد آقای ویلموتس بسیار خوب است و هیچ گونه جای ابهامی ندارد و نوع غرامت در آن کاملا تعریف شده است و بیش از سه ماه هم نیست و عدد آن حتی برای یک سال از کل قرارداد سه میلیون دلار هم نیست."

او اضافه کرد:" رقم قرارداد ویلموتس خیلی کمتر از این رقم سه میلیون دلار است و فدراسیون فوتبال راغب بود که کل قرارداد ویلموتس را منتشر کند ولی بر اساس یکی از بندهای آن که قید شده که انتشار قرارداد نیازمند تعامل دو طرف است، نتوانست این کار را بکند. عدم انتشار قرارداد به این دلیل است که ممکن است فرصتی برای طرف مقابل فراهم کند که وی معترض شود که چرا این قرارداد منتشر شده است."

او همچنین گفت:" یک میلیون ۸۶۰ هزار دلار قرارداد قبلی ویلموتس با ساحل عاج بود که البته مقداری در قرارداد با ما افزایش پیدا کرده است."

مذاکره با گزینه های تیم ملی

رئیس فدراسیون فوتبال درباره سرنوشت نیمکت تیم ملی ایران گفت:" برانکو یکی از گزینه های تیم ملی است و با او در حال مذاکره هستیم و البته همزمان با وی افراد دیگری نیز هستند که با آنها در حال مذاکره هستیم. الان خیلی بازی ملی نداریم و به همین دلیل خیلی عجله ای در این زمینه نداریم!  بحث انتخاب سرمربی تیم ملی در جریان است."

تاج در پایان در خصوص همکاری باشگاه ها با تیم امید، گفت: " همه باشگاه ها اعلام کرده اند که بازیکنان خود را در اختیار تیم امید قرار می دهند و مشکلی در این زمینه نداریم."

  • محمد مهدی بختیاری

قرعه‌کشی مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا در نیون سوئیس برگزار شد و ۱۶ تیم راه یافته به مرحله یک هشتم نهایی این رقابت‌ها حریفان خود را   شناختند.

تیم‌های راه یافته به این مرحله نمی‌توانند برابر تیم‌های هم‌وطنشان قرار بگیرند. همچنین تیم‌های یک گروه مقدماتی در مرحله بعد برابر هم بازی نخواهند کرد.

برای نخستین بار در تاریخ لیگ قهرمانان اروپا همه تیم‌های راه یافته به مرحله حذفی از پنج لیگ معتبر اروپایی یعنی لالیگا، بوندسلیگا، لیگ جزیره، سری آ و لیگ فرانسه هستند.

تیم‌های راه یافته عبارتند از:

لیگ برتر انگلیس: لیورپول، منچستر سیتی، چلسی و تاتنهام

لالیگا: رئال مادرید، بارسلونا، اتلتیکو مادرید و والنسیا

سری آ: یوونتوس، آتالانتا و ناپولی

لیگ فرانسه: پاری سن ژرمن و لیون

لیگ آلمان: بوروسیا دورتموند، بایرن مونیخ و لایپزیگ

* قرعه کشی مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان به شرح زیر است:

بوروسیادورتموند - پاری‌سن ژرمن

رئال‌مادرید- منچسترسیتی

آتالانتا- والنسیا

اتلتیکومادرید- لیورپول

چلسی- بایرن‌مونیخ

لیون- یوونتوس

تاتنهام- لایپزیگ

ناپولی- بارسلونا

بازی‌های مرحله رفت یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا ۱۸، ۱۹، ۲۵ و ۲۶ فوریه (۲۹ و ۳۰ بهمن، ۶ و ۷ اسفند ۹۸) و دیدارهای برگشت ۱۰، ۱۱، ۱۷ و ۱۸ مارس (۲۰، ۲۱، ۲۷ و ۲۸ اسفند ۹۸) برگزار می‌شوند. فینال لیگ قهرمانان اروپا نیز قرار است در ورزشگاه آتاتورک ترکیه برگزار شود.

  • محمد مهدی بختیاری

گلبن سهراب در مقاله ای با بیان این مطلب نوشت: از علایم میگرن می توان به تهوع، استفراغ، حساسیت به نور و صدا اشاره کرد. حدود ۱۵ درصد مردم جهان به میگرن مبتلا هستند و آمارها حاکی از شیوع بیشتر در زنان نسبت به مردان است. با وجود اینکه پاتوفیزیولوژی میگرن به خوبی شناخته نشده اما مطالعات نشان داده اند که عوامل محیطی و خارجی مختلفی می توانند موجب تشدید حملات میگرنی شوند.

از جمله این عوامل استرس، اختلالات هورمون های زنانه ناشتایی طولانی مدت، عدم مصرف آب، گرمای زیاد هوا، اختلالات خواب و شب بیداری، درد گردن و استعمال دخانیات است.

قدم اول در درمان تغذیه ای سردرد از جمله میگرن استفاده از یک رژیم غذایی متعادل از هر پنج گروه غذایی بوده و دریافت سه وعده غذایی اصلی و حداقل سه میان وعده از راهکارهای مناسب در کنترل سردرد میگرنی است.

از مصرف قندهای ساده به خصوص در زمان گرسنگی پرهیز کنید، افراد مبتلا به سر دردهای میگرنی واکنش های مختلفی نسبت به موادغذایی نشان می دهند. واکنش به یک ماده غذایی ممکن است از نیم ساعت تا ۷۲ ساعت بعد خود را نشان دهد. استفاده از یک دفترچه روزانه برای تعیین زمان و نوع غذای خورده شده ضروری است.

در بیماران مبتلا به میگرن مهم است که به سلامتی عمومی بدن توجه ویژه ای شود. مصرف وعده های غذایی با مقدار کم و تعداد وعده های بیشتر، مصرف مداوم آب در طول روز، فعالیت بدنی منظم، خواب کافی و مدیریت استرس می تواند از بروز میگرن پیشگیری کند.

کافئین در مقدار پایین، باعث بهبود علایم میگرن می شود اما اگر مقدار بالای آن (بیشتر از ۲ فنجان قهوه در روز) مصرف شود می تواند منجر به تشدید حملات میگرنی شود.

بهترین توصیه در مورد مصرف کافئین مصرف منظم با مقدار مشابه بدون تغییر ناگهانی در میزان آن است، به عنوان مثال اگر همیشه عادت داشته ایم روزی یک فنجان قهوه مصرف کنیم ادامه همین مقدار مشکلی ایجاد نمی کند ولی اگر به یکباره مقدار مصرف را به سه لیوان یا بیشتر افزایش دهیم می تواند احتمال تشدید حملات میگرنی را افزایش دهد.

گلوتامات افزودنی غذایی است که به شکل وسیعی در غذاهای فراوری شده، بسته بندی شده و رستورانی (مانند همبرگر، مرغ سوخاری و غیره ) وجود دارد که برای طعم دار کردن غذا مورد استفاده قرار می گیرد.

مطالعات نشان می دهند این ماده می تواند باعث تشدید حملات میگرن شود. گلوتامات برروی برچسب محصولات حاوی آن، عمدتا به صورت مونوسدیم گلوتامات یا MSG نوشته می شود.

تیرامین ترکیبی اسیدآمینه ای است که در غذاهایی همچون پنیر کهنه، ماهی دودی، آجیل، شکلات تلخ و غذاهای تخمیری وجود دارد. این مواد هم موجب تشدید حملات میگرنی می شوند.

نیتریت بیشتر در غذاهای فرآوری شده گوشتی همچون سوسیس و کالباس وجود دارد. این ترکیب برای تازه و خوشرنگ نگهداشتن فراورده های گوشتی استفاده می شود. در افرادی که به این ماده واکنش نشان می دهند، از طریق گشاد کردن عروق مغز باعث بروز سردرد می شود.

 آسپارتام یک شیرین کننده مصنوعی است که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین به صورت پودر و قرص های شیرین کننده برای بیماران دیابتی در داروخانه ها در دسترس است و در برخی افراد سبب تشدید سردرد می شود.

افراد مبتلا به میگرن باید به برچسب مواد غذایی و نوشیدنی های رژیمی توجه کنند و در صورتیکه از آسپارتام به عنوان شیرین کننده در آنها استفاده شده ار مصرف آن خودداری کنند.

 انواع پروتیین ها (مانند جگر، گوشت قرمز، مرغ، ماهی)، مغزها، ‌کلم بروکلی، ‌گل کلم، اسفناج، جعفری و سویا، حبوبات، مغزها، سبزیهای برگ سبز (مانند اسفناج، جعفری و غیره )، دانه کامل غلات (سبوس نگرفته) برای کنترل میگرن ضروری است.

* عضو هیئت علمی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی

  • محمد مهدی بختیاری

دکتر محمد کزازی با بیان اینکه آلودگی هوا در تشدید بیماری قلبی افراد پر ریسک می‌تواند نقش داشته باشد،‌ گفت: در بیمارانی که تنگی عروق قلبی دارند،‌ آلودگی هوا تاثیر بسزایی در تشدید عوامل بیماری‌ خواهد داشت؛ از این رو کسانی که دارای مشکلات زمینه‌ای قلبی_عروقی هستند بهتر است در شرایط آلودگی هوا کمتر از منزل خارج شوند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از شایع‌ترین بیماری‌های قلبی_عروقی در افراد، بیماری‌های عروق کرنر است،‌ اظهار کرد: تنگی عروق کرنر به معنای تنگی رگ‌های تغذیه کنند قلب است. ایجاد تنگی در عروق کرنری به مرور زمان ایجاد شده و در نهایت منجر به کم‌خونی قلب می‌شود که در طول زمان قلب را دچار عوارض جدی خواهد کرد. مهم‌ترین عارضه تنگی عروق کرنر، سکته‌های قلبی هستند که سن بروز آن نیز در کشور کاهش داشته است و جوانان به شکل ناگهانی و حاد دچار انسداد عروق تغذیه کننده قلب و به دنبال آن سکته قلبی می‌شود.

این فوق تخصص جراحی قلب و عروق با تاکید بر اهمیت مباحث پیشگیری کننده از بروز مشکلات قلبی_عروقی، ادامه داد: بررسی میزان و تعداد بیماران قلبی در کشور برای برنامه‌ریزی جهت رفع مشکلات آنها پر اهمیت است. در این بین شناسایی افراد دارای سابقه خانوادگی، افراد دارای زمینه ژنتیکی، بیماران دیابتی بویژه کسانی که دیابت کنترل نشده دارند و ... همچنین کاهش استرس،‌ دوری از آلودگی هوا و... در کاهش موارد بروز بیماری بسیار موثر خواهد بود.

وی در ادامه به بیماری فشارخون بالا اشاره کرد و گفت: بیش از ۹۰ درصد فشارخون‌ها،‌ فشارخون اولیه است؛ یعنی فشارخونی که هیچ عاملی برای آن پیدا نمی‌کنیم و بیماری خاص زمینه‌ای نیز وجود ندارد. این نوع از فشارخون معمولا در دهه سوم زندگی پدیدار می‌شود. به همین دلیل کاهش مصرف نمک و چربی، مراجعه به پزشک و مصرف دارو، پیشگیری از چاقی، تلاش برای کاهش وزن و... در کاهش فشارخون موثر خواهد بود.

کزازی افزود: ۱۰ درصد از فشارخون‌ها نیز به علت بیماری زمینه‌ای مانند بیماری‌های تنگی شریان‌های کلیه بروز پیدا می‌کند. این دسته از ابتلا به فشارخون بالا نیز معمولا در سنین پایین‌تر اتفاق می‌افتد.

وی ضمن اشاره به افزایش عادت غلط مصرف قرص‌های لاغری به توصیه افراد غیر متخصص، در عین‌حال نسبت به عوارض این قرص‌ها هشدار داد و تاکید کرد: مصرف قرص‌های لاغری بدون تجویز متخصص قطعا عوارض زیانباری به دنبال خواهد داشت تا جایی که التهاب عضله‌ای قلب ایجاد کرده و منجر به نارسایی قلب می‌شود. از این رو از افرادی که قصد لاغری دارند می‌خواهیم به متخصص مراجعه کرده و سعی کنند وزن خود را با ورزش و رژیم مناسب کاهش دهند.

وی گفت: در این بین اما کسانی که به چاقی شدید دچار هستند با تشخیص پزشک می‌توانند از عمل‌های جراحی استفاده کنند؛ چراکه عوارض آن به مراتب کمتر از قرص‌های لاغری خواهد بود. بهترین راه اما کنترل تغذیه افراد از کودکی و انجام فعالیت‌های بدنی منظم است.

  • محمد مهدی بختیاری

زیاده‌روی در خواب می‌تواند خطر سکته مغزی را بیشتر کند.

گروهی از محققان چینی به مطالعه روی ۳۱ هزار و ۷۵۰ زن و مرد با میانگین سنی ۶۲ سال پرداخته و مدت زمان شش سال آنان را تحت کنترل قرار دادند. همچنین وضعیت جسمی این افراد و مدت زمان خواب آنان مورد بررسی قرار گرفت.

محققان دریافتند: در مقایسه با مدت هفت تا هشت ساعت خواب در شبانه‌روز خوابیدن بیش از ۹ ساعت می‌تواند خطر سکته مغزی را حدود ۲۳ درصد افزایش دهد. همچنین خواب کمتر از شش ساعت تاثیری بر احتمال بروز سکته مغزی ندارد.

همچنین در این مطالعه مشخص شد: چرت زدن بیش از ۹۰ دقیقه در طول روز ممکن است خطر سکته مغزی را حدود ۲۵ درصد افزایش دهد. علاوه بر این، افرادی که در طول شب بیش از ۹ ساعت می‌خوابند و در طول روز بیش از ۹۰ دقیقه چرت می‌زنند با خطر ۸۵ درصدی ابتلا به سکته مغزی روبرو هستند.

محققان چینی با در نظر گرفتن فاکتورهایی از قبیل استعمال سیگار، مصرف مواد الکلی، میزان فعالیت بدنی، سابقه خانوادگی سکته مغزی، شاخص توده بدنی و دیگر فاکتورهای موثر بر سلامت نسبت به تاثیر میزان خواب بر خطر بروز سکته مغزی نتیجه‌گیری کردند.

به گزارش نیویورک تایمز، دلیل تاثیر خواب زیاد بر سکته مغزی مشخص نیست، اما به گفته محققان مدت زمان خواب طولانی با افزایش التهاب مرتبط است.

  • محمد مهدی بختیاری

روش‌های بسیاری برای دسته‌بندی سرفه‌ها وجود دارند. توجه به صدایی که هنگام سرفه ایجاد می‌شود و اینکه چگونه بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، ساده‌ترین روش برای تعیین دلیل بروز سرفه و انتخاب بهترین درمان برای آن است.

در ادامه با انواع مختلف سرفه، دلایل بروز آنها، چگونگی درمان و اینکه چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد، بیشتر آشنا می‌شویم:

سرفه خشک

سرفه‌های خشک معمولا پیرو بیماری‌های تنفسی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا، شکل می‌گیرند. این نوع سرفه‌ها زمانی رخ می‌دهند که مخاط کمی در گلو وجود دارد یا هیچ مخاطی وجود ندارد. فرد ممکن است با احساس خارش در گلوی خود مواجه شود و قادر به متوقف‌کردن سرفه نباشد.

در بیشتر موارد، سرفه خشک بی‌نیاز از دخالتی خاص بهبود می‌یابد. اما اگر سرفه حالت مزمن به خود گرفته است، دلایل دیگری می‌توانند موجب بروز آن شده باشند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آسم: از علائم دیگر این بیماری می‌توان به احساس تنگی در سینه، تنگی نفس و خس خس سینه اشاره کرد.

بیماری بازگشت اسید معده به مری (GERD): این شرایط زمانی رخ می‌دهد که اسید معده از مری بالا آمده و به گلو راه می‌یابد که می‌تواند‌ موجب سرفه شود.

سرطان ریه: سرفه مرتبط با سرطان ریه ممکن است با خروج خون و مخاط همراه باشد. به ندرت پیش می‌آید که سرفه نشانه‌ای از سرطان ریه باشد اما اگر فردی نگران این مساله است باید برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کند.

درمان: فرد می‌تواند با نوشیدن آب، مصرف یک شربت یا قطره سرفه به تسکین احساس خارش یک سرفه خشک کمک کند.

سرفه مرطوب

سرفه مرطوب زمانی رخ می‌دهد که سرفه با خروج خون یا خلط همراه است. سرفه‌های مرطوب معمولا به واسطه یک عفونت، مانند آنفلوآنزا، سرماخوردگی یا یک عفونت سینه شکل می‌گیرند.

فرد مبتلا به یک عفونت سینه ممکن است سرفه همراه با خلط که حاوی مقادیر کم خون قرمز روشن است را تجربه کند. این خون از ریه‌ها سرچشمه می‌گیرد و معمولا مساله نگران‌کننده‌ای نیست.

اگر سرفه با خروج خون تیره و مواد غذایی همراه باشد یا چیزی شبیه پودر قهوه به نظر برسد، فرد باید برای بررسی دقیق شرایط بلافاصله به پزشک مراجعه کند.

برخی سرفه‌های مرطوب می‌توانند مزمن باشند و ممکن است به واسطه موارد زیر شکل بگیرند:

برونشکتازی: شرایطی است که به واسطه جمع شدن مخاط در کیسه‌های کوچک موجود در ریه‌ها که بدن قادر به پاک کردن آنها نیست، شکل می‌گیرد.

سینه پهلو: این شرایط به واسطه یک عفونت باکتریایی شکل می‌گیرد که بافت ریه‌ها را ملتهب می‌سازد.

عفونت مایکوباکتریا غیر سل: این یک بیماری غیر واگیردار است و می‌تواند موجب علائمی مانند خستگی، احساس ناخوشی و کاهش وزن شود.

بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD): این نوع بیماری ریه با علائمی مانند تنگی نفس و خس‌خس سینه همراه است.

درمان: تامین آب مورد نیاز بدن می‌تواند به بهبود یک سرفه مرطوب و تسکین علائم سرماخوردگی کمک کند. مصرف داروهای بدون نسخه سرفه مانند قطره‌های سرفه و داروهای مسکن نیز ممکن است به تسکین سرفه کمک کنند. اگر یک عفونت باکتریایی دلیل سرفه مرطوب باشد، فرد نیازمند مصرف آنتی‌بیوتیک برای درمان این شرایط است.

سیاه سرفه

سیاه سرفه یا پرتوسیس یک عفونت باکتریایی به شدت واگیردار است. نوزادان و افرادی که واکسن نزده‌اند، ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.

فرد مبتلا به سیاه سرفه معمولا با علائم خفیف شبه سرماخوردگی یا آنفلوآنزا مواجه است که با سرفه شدید و دردناک همراهی می‌شود. افرادی با سیستم ایمنی ضعیف مانند نوزادان ممکن است در مبارزه با عفونت با دشواری مواجه شوند یا دشواری در تنفس را تجربه کنند.

احتمال انتقال بیماری به افراد دیگر طی دو هفته از زمانی که سرفه آغاز می‌شود، بسیار زیاد است. بهترین محافظت در برابر سیاه‌سرفه انجام واکسیناسیون است.

درمان: مصرف زودهنگام آنتی بیوتیک می‌تواند شدت سیاه سرفه را کاهش دهد؛ از این‌رو فردی که واکسن نزده است باید به محض مواجهه با علائم به پزشک مراجعه کند.

خفگی

یک فرد ممکن است در صورت مسدود شدن جزئی مسیر هوا دچار سرفه شود و بدن تلاش کند جسم مزاحم را دفع کند. همچنین زمانی که یک خوراکی بزرگ یا چیزی که گلو را تحریک می‌کند، مصرف می‌کنید، ممکن است دچار سرفه شوید.

اگر فرد پس از اپیزود خفگی با سرفه پایدار مواجه است، مراجعه به پزشک توصیه شده است.

فردی که خفگی شدید را تجربه می‌کند، هنگام سرفه صدایی تولید نخواهد کرد.

فردی که سرفه را متوقف کرده و در تنفس مشکل دارد، ممکن است دچار خفگی شده باشد. اگر فردی همراه وی است باید مانور هایملیخ را انجام داده و با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرد.

سرفه مزمن

سرفه مزمن سرفه‌ای است که بیشتر از مدت زمان یک بیماری عادی، معمولا ۸ هفته یا بیشتر، ادامه دارد. این سرفه‌ها گاهی اوقات به یک بیماری زمینه‌ای اشاره دارند. فرد باید برای بررسی دقیق شرایط و دریافت درمان مناسب به پزشک مراجعه کند.

از دلایل بالقوه سرفه بلندمدت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- یک عفونت درمان‌نشده یا یک ویروس تنفسی که بیشتر از حد معمول دوام آورده است

- آلرژی‌ها

- سیگار کشیدن

- قرار گرفتن در معرض محرک‌هایی مانند کپک قارچی یا گرد و غبار در خانه یا محل کار

- سینه پهلو یا دیگر بیماری‌های ریوی

- سرطان گلو یا دهان

- اختلالات بلع ناشی از بیماری از جمله زوال عقل

سرفه در کودکان

اگرچه کودکان می‌توانند سرفه‌هایی مشابه با بزرگسالان را تجربه کنند، برخی از آنها سرفه‌ای با صدایی شبیه به صدای فُک را تجربه می‌کنند.

سرفه‌ای دردناک و شبیه صدای فک معمولا به معنای ابتلای کودک به خروسک (Croup) است. یک ویروس آنفلوآنزا یا سرماخوردگی موجب خروسک می‌شود که بین کودکان کوچک‌تر از پنج سال شایع است.

در صورتی که کودک با شرایط زیر مواجه است باید کمک پزشکی فوری دریافت کند:

- دشواری در تنفس

- آبی‌شدن رنگ پوست

- سینه‌درد شدید

- تب بیشتر از ۱۰۴ درجه فارنهایت (۴۰ درجه سلسیوس)

- سرفه با صدای خس خس

علائم خروسک معمولا هنگام شب تشدید می شوند و از درمان های خانگی آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- استفاده از یک دستگاه مرطوب کننده هوا

- نوشیدن مایعات گرم فراوان

- استراحت فراوان

- مصرف داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن

فردی که مراقبت از کودک را بر عهده دارد نباید به وی آسپرین بدهد زیرا ممکن است به بروز سندرم ری (Reye's Syndrome) منجر شود. همچنین، کودکان کوچکتر از ۱۴ سال نباید داروی سرفه بدون نسخه مصرف کنند زیرا می تواند برای آنها مضر باشد.

خروسک معمولا پنج تا شش روز ادامه دارد، اما سرفه می تواند برای حدود دو هفته ادامه داشته باشد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

سرفه‌ها علامتی شایع، به ویژه طی فصل سرماخوردگی، آنفلوآنزا و آلرژی هستند. بیشتر سرفه ها جدی نیستند، اما برخی این گونه هستند.

در صورت مواجه با شرایط زیر مراجعه به پزشک توصیه شده است:

- فردی که سرفه می کند نمی تواند به درستی تنفس کند.

- سرفه مزمن که چند هفته ادامه داشته است.

- فردی مبتلا به یک بیماری مزمن، مانند بیماری مزمن انسدادی ریه که با استفاده از روش های معمول درمان سرفه تسکین نمی یابد.

- فردی که سرفه خونی را تجربه می کند.

در صورت مواجه با شرایط زیر دریافت کمک پزشکی فوری لازم است:

- سرفه ای که طی گذشت چند روز وخیم‌تر شده است.

- نوزادی که سرفه می کند و نشانه های دیسترس تنفسی را نشان می دهد.

از نشانه‌های دیسترس تنفسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- تنفس بسیار سخت

- خفگی

- آبی شدن رنگ پوست

- استفاده از عضلات دنده ها برای تنفس

  • محمد مهدی بختیاری

نتایج تازه‌ترین بررسی‌ها نشان می‌دهد قرص‌های ایبوپروفن یا ناپروکسن در زنان پرخطر می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان سینه را تا ۴۰ درصد کاهش دهد.

به گفته محققان، آسپرین به زنان پرخطر کمکی نمی‌کند و باوجود مفید بودن این دو قرص در کاهش ریسک ابتلا به سرطان، زنان باید مراقب مصرف این دو قرص باشند.

دانشمندان تأثیر داروها را بر روی بیماران خوش خیم سرطان سینه آزمایش کردند و درنهایت مشخص شد، ایبوپروفن یا ناپروکسن با تأثیر ضدالتهابی ریسک بروز سرطان را کاهش می‌دهند.

دانشمندان کلینیک مایو تأکید کردند، زنان نباید قرص ‌ایی مصرف کنند تا خطر خود را کاهش دهند؛ پیروی از سبک زندگی سالم یکی از مؤثرترین راه‌ها برای در امان ماندن از بیماری‌ها است.

این مطالعه افراد سالم را مورد آزمایش قرار نداده و به افراد توصیه نمی‌شود که این نوع داروها را برای مدت طولانی مصرف کنند مگر اینکه دستور پزشک باشد.

ایمی دیگنیم، جراح سرطان سینه در کلینیک مینه سوتا گفت:«مطالعات متعددی ارزیابی کرده‌اند که آیا استفاده از داروهای ضد التهابی مانند آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن بر خطر ابتلا به سرطان سینه در خانم‌ها تأثیر دارد یا خیر که مشخص شد آسپرین با وجودآنکه در دسته داروهای ضد التهاب قرار می‌گیرد بر کاهش ریسک سرطان سینه تأثیری ندارد».

هر سال حدود یک میلیون زن در ایالات متحده مبتلا به سرطان خوش خیم سینه می‌شوند؛ این بیماری در انگلیس نیز سالانه ده‌ها هزار زن را مبتلا می‌کند.

نتایج یک پژوهش که در ژورنال تحقیقات سرطان سینه منتشر شده بیانگر آن است که ضد التهابات عصبی ممکن است فعالیت آنزیم (سیکلواکسیژناز) را که در سلول‌های سرطانی بسیار فعال است کُند کند.

دانشمندان دانشگاه کلمبیا گفتند که آنها همچنین ممکن است با محدود کردن توانایی بدن در تبدیل تستوسترون به استروژن  که به تومورهای سینه معروف است، از بروز این بیماری جلوگیری کنند.

  • محمد مهدی بختیاری