Elocutionist

و هو معکم

Elocutionist

و هو معکم

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

۱۸۷ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

این خبر را رجبعلی خسروآبادی مدیر‌کل میراث فرهنگی استان تهران اعلام کرد و گفت: «براساس پیگیری‌هایی که اداره کل میراث‌فرهنگی استان تهران و اعضای شورای شهر داشته‌اند، مجلس طرح دیوارکشی در مقابل ساختمان تاریخی را متوقف کرده است». او ادامه داد: «قرار است مجلس شورای اسلامی طرح خود را برای ما ارسال کند تا در اسرع وقت در شورای فنی استان که دوشنبه‌ها برگزار می‌شود، مورد بررسی قرار گیرد».

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان تهران همچنین تأکید کرد: «پس از بررسی طرح ارائه‌شده از سوی مجلس، ما نیز نظرمان را اعلام خواهیم کرد تا طبق نظر و ضوابط سازمان میراث‌فرهنگی کار ادامه پیدا کند. امیدوارم با این اقدام هماهنگی بیشتری میان دستگاه‌ها اعمال شود».

ماجرا از چه قرار بود؟

پس از حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی در 17 خرداد سال جاری، تغییراتی در خیابان بهارستان و در مقابل پارلمان ایجاد شده که از جمله آنها  می‌توان به بسته شدن خیابان مردم و ایجاد دیوار بتنی در مقابل مجلس اشاره کرد که شورای شهر تهران و سازمان میراث فرهنگی به این تغییرات انتقاداتی وارد داشته‌اند.

البته دیوارکشی دور مجلس شورای اسلامی به ماه‌ها پیش از حمله داعش به بهارستان باز می‌گردد اما به گفته غلامرضا حیدری، نماینده تهران این دیوارکشی‌ها بعد از حمله داعش شدت گرفته است.

در واقع اسفند سال 93 بود که ابتدا دیوارهای آهنی آبی رنگ در اطراف مجلس نمایان شد. در آن زمان گمانه زنی‌های مختلفی درباره دلایل این دیوارکشی مطرح شد. برخی رسانه‌ها، تغییر نمای ساختمان مجلس و مهندسی جدید آن را دلیل این اتفاق دانستند و برخی دیگر نیز عقیده داشتند برگزاری تجمع‌ها و راهپیمایی‌های مختلف باعث شده تا مجلس تصمیم به دیوارکشی بگیرد. دیوار کشی این بنای تاریخی منظر میدان بهارستان را که از دوره قاجار به این شکل بوده را تغییر می دهد.

اما از چندی قبل دوباره دیوارکشی مقابل مجلس شروع شد. این دیوار مقابل ساختمان تاریخی مجلس شورای اسلامی، به‌بهانه افزایش سطح امنیت مجلس، در حال احداث است و با واکنش فعالان، کارشناسان میراث فرهنگی و البته شورای شهر و شهرداری تهران مواجه شده است.

این دیوار به ارتفاع بیش از یک متر برای افزایش سطح امنیت مجلس احداث شده است اما ‌گفته می شود دیواری با ارتفاع حدود یک متر، افزایش چشمگیری در سطح امنیتی مجلس نخواهد داشت.

اعتراض به دیوارکشی بهارستانی‌ها

دیوارکشی بهارستان با اعتراض شدید نهادهای مختلف مواجه شده است. در این راستا شهرداری منطقه 12 اعلام کرده است، برای دیوارکشی مقابل مجلس مشروطه در میدان بهارستان هیچ مجوزی از سوی شهرداری صادر نشده است. در اطلاعیه شهرداری منطقه 12 آمده است: «باید پیش از آغاز دیوارچینی هماهنگی‌ها انجام می‌شد و مجوزهای لازم اخذ می‌شد که این کار صورت نگرفته است. باید مصوباتی که در این خصوص وجود دارد، به شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش ارائه شود تا براساس آن مجوزهای لازم صادر شود».

رجبعلی خسروآبادی، مدیر میراث فرهنگی استان تهران، نیز با تاکید بر اینکه انتظار می‌رود قانونگذار از قانونی که خود تصویب کرده است به نحو شایسته حمایت کند، گفت:« بی‌شک به دلیل ملاحظات مسایل امنیتی و حفاظتی طرح دیوارکشی در اطراف ساختمان مجلس شورای اسلامی در حال اجرایی شدن است اما این موضوع باید در شورای فنی میراث‌فرهنگی استان تهران بررسی شود تا هیچ گونه لطمه‌ای به حریم بصری ابنیه تاریخی در محوطه تملک مجلس شورای اسلامی وارد نشود.در حال حاضر، مکاتبات لازم با اداره کل مهندسی و پشتیبانی مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است و از معاونت حقوقی سازمان درخواست کرده‌ایم تا موضوع را از نمایندگان خانه ملت تا رسیدن به نتیجه پیگیری کند».

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز می‌گوید: « به ریاست مجلس شورای اسلامی و معاونت پشتیبانی، حقوقی و امور مجلس هم نامه زده‌ایم تا کار را متوقف کنند. چون روش‌های دیگری برای افزایش امنیت ساختمان‌های مجلس وجود دارد. به علاوه که دیوارکشی جلوی اثر تاریخی مسلما اشکال دارد».

همچنین اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیز در جلسه روز سه شنبه  شورا با ارائه تذکری نسبت به دیوارکشی مقابل ساختمان قدیمی مجلس در میدان بهارستان اعتراض کرده و خواستار توقف اجرای این عملیات شدند.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در خصوص تغییر و تحولات ایجاد شده در میدان بهارستان اظهار کرد: درخواست ما این است که هر چه سریع‌تر تکلیف ساخت و ساز‌ها در میدان بهارستان مشخص شود.

در این ارتباط محمد سالاری تاکید می کند: دیوارکشی‌های مقابل بهارستان با توجه به اینکه این میدان به ثبت ملی رسیده است، باید با اطلاع سازمان میراث فرهنگی و شورا این کار انجام می‌شد، هر عنصری که در کف میدان یا ساختمان‌های مجاور میدان قرار باشد اضافه شود، باید با نظر میراث فرهنگی و نظر شورای اسلامی شهر تهران باشد که درخصوص این دیوارچینی‌ها این کار انجام نشده است.

حسن خلیل آبادی، عضو دیگر شورای شهر نیز در این‌باره گفت: « این روزها شاهد دیوارکشی در اطراف مجلس هستیم، حتی قرار است جلوی نمای مجلس ملی نیز دیوارکشی شود که این مغایر هویت میراثی، ملی و... است. شهردار تهران باید دستور توقف این دیوارکشی را بدهد، مجلس اصلی‌ترین نماد میدان بهارستان است و باید دیوارکشی را متوقف و از روش‌های به روزتری برای برقراری امنیت مجلس استفاده کرد».

سخنگوی هیئت‌رئیسه: دیوارکشی اطراف مجلس مجوز داشته است

در مقابل بهروز نعمتی سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتقادات شورای شهر تهران برای ساخت و سازها در اطراف مجلس و تغییرات در رفت‌و آمد مردم، گفت: مجوزهای لازم برای بسته شدن خیابان «مردم» قطعاً از مراجع ذی‌صلاح اخذ شده است.

وی تصریح کرد: در گذشته طرحی برای توسعه بخش اداری و صحن مجلس مصوب شده که خیابان مردم که امروز بسته شده جز همان طرح است. سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس افزود: مشکلی درباره دیوارکشی‌ها و تغییر رفت‌وآمدهای مردم پس از ساخت ابنیه‌ها در میدان بهارستان وجود ندارد و مجوزهای لازم اخذ شده است.

این در حالی است که در مجلس نهم وقتی هزینه ١١میلیاردی این دیوارکشی (به نقل از حسن کامران، نماینده مردم اصفهان) خبرساز شده بود، اداره کل فرهنگی و روابط عمومی مجلس در اطلاعیه‌ای با تکذیب این خبر توضیح داده بود که هزینه واقعی «بسیار کمتر» بوده است.

البته حسن کامران در مجلس قبل عنوان نیز کرده بود چرا شرکتی به نام ...  با ترک تشریفات مناقصه، پیمانکار احداث این دیوار شده است.

دیروز مسعود پزشکیان، نایب رییس مجلس در عین حال در پاسخ به سوال دیگری درباره اعمال برخی محدودیت‌ها در برگزاری تجمعات مردمی مقابل مجلس و دیوارکشی پیرامون ساختمان پارلمان، همزمان با تغییر نحوه برگزاری جلسات مجلس گفت: این اتفاقات تصمیم شخص رییس بود و این مسئله در هیات رییسه مجلس مطرح نشده است. وی افزود: در واقع شخص رییس مجلس باتوجه به مسئولیتی که در قبال حفاظت از مجلس دارد، درباره دیوارکشی پیرامون ساختمان مجلس تصمیم گرفته است.

تخریب بافت تاریخی توسط مجلس

 به گزارش ایسنا، دیوارکشی مقابل مجلس، نخستین تخریب میراث فرهنگی در محله بهارستان نیست. در چند سال اخیر طرحی به‌بهانه توسعه مجلس درحال اجراست که آسیب فراوانی به بافت تاریخی محله بهارستان وارد کرده است. براساس شواهد، «طرح جامع مجلس شورای اسلامی در منطقه بهارستان» در سال‌های ۷۷- ۷۶ به کمک مهندسان مشاور یک شرکت و با هدایت «سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی و عمومی وابسته به وزارت مسکن و شهرسازی» تهیه شده و در سال ۷۸ به‌تصویب برخی دستگاه‌ها رسیده است. در پی اجرایی کردن این طرح، چند سالی است در ضلع جنوبی محدوده‌ مجلس، خیابان «مردم»، مجتمع‌هایی در حال ساخت است که مالکیت آن را به مجلس شورای اسلامی نسبت می‌دهند و ارتفاع بیش از حد آن‌ها حریم منظری میدان بهارستان را خدشه‌دار کرده است. 

  • محمد مهدی بختیاری

افشین طباطبایی روز جمعه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: این افراد سود جو با پرداخت هزینه ای نه چندان زیاد بابت سفر کسانی که مشکل مالی دارند و نمی توانند به سفر بروند، علاوه برآنکه همسفری برای خود می یابند با یک تیر، دو نشان می زنند و ضمن ترویج مسایل غیراخلاقی با بهره برداری ازهمسفر فقیر به برخی اهداف شوم خود هم می رسند.

طباطبایی ادامه داد: این همسفران فقیر نیز به دلیل مضیقه مالی از اعمال کاربران لاکچری چشم پوشی می کنند. 

این پژوهشگر ضمن تاکید به والدین برای آگاه سازی فرزندانشان از اهداف این قبیل سایت ها افزود: مسئولان جامعه که وظیفه هدایت گری را درجامعه برعهده دارند باید مردم را آگاه سازند.

پژوهشگر مسائل اجتماعی تاکید کرد: باید موضوع همسفریابی را برای نسل جدید روشن کنیم.جوانان باید بدانند این سایت ها درچه راستایی و با چه اهدافی فعالیت می کنند.همچنین باید به دختران و پسران آموزش دهیم که چگونه ارتباط اجتماعی برقرار کنند.

وی بیان داشت: سایت های همسفریاب ازگذشته تا به امروز در اروپا، آمریکا وآسیا فعال هستند والبته این کارجالب و پسندیده ای است به شرط آنکه ازاین ظرفیت جهانی درست استفاده شود.

این پژوهشگر مسائل اجتماعی درعین حال اظهار کرد: اینکه فردی برای سفر به کشوری مثلا چین با فرد دیگری همسفر شود تا سفر، اقتصادی تر تمام شود کارخوبی است اما چه بسا که این موضوع در کشورمان ، مورد سوء استفاده عده ای سودجو قرار گرفته است. 

به گزارش ایرنا، اخیرا سایت هایی با عناوین همسفریاب در فضای مجازی فعال شده اند.هر چند عملکرد این سایت ها شفاف نیست اما آنها با تبلیغات فریبنده و پر سر و صدا، به بهانه یافتن همسفری مناسب برای کاربران خود، بطورغیرقانونی از چت بازان و بویژه دختران و زنان سودجویی می کنند.

شیوه کار این گونه است که کاربران این سایت ها تقاضای خود را همراه شماره تماسی ثبت می کنند و منتظر تماس مستقیم همسفری مناسب می مانند. آنان اینطور عنوان می کنند که کل مبلغ هزینه همسفر را خود پرداخت خواهند کرد و البته که مدیران این سایت ها هم با تبلیغات گسترده کار خود را به انجام می رسانند و همسفری موقت چند روزه را برای سفر داخلی و خارجی کاربرانشان برمی گزینند. 

به عنوان مثال در یکی از این سایت ها چنین پیامی آمده است: «سلام - درشهریورماه قصد سفر به آنتالیا یا کوش آداسی را برای تفریح وعوض کردن آب وهوا دارم . یک همسفری فهمیده باشخصیت واهل تفریح میخواستم؛ خانم یا آقا فرقی ندارد، لطفا درصورت تمایل به شماره موبایلم به شماره ... ۰۹۲۰ تلگرام یا مسیج و یا تماس بگیرید باتشکر.» اینها نمونه هایی از درخواست های این نوع کاربران است. 

دراغلب این درخواست ها ذکرشده است که هزینه سفر اگر همسفر خانم باشد از سوی درخواست کننده پرداخت خواهد شد. ضمن اینکه تقریبا همه این کاربران براین امر که باید همسفری که با آنها به سفر می رود فردی «اهل» و خوش برخورد باشد تاکید دارند. 

برخی از کاربران این سایت ها هم علاوه برثبت تقاضای سفرخود تاکید می کنند که همسفرشان را با رعایت موازین شرعی انتخاب خواهند کرد. 

حال این سوالات مطرح است که این سایت ها چه اهدافی را دنبال می کنند؟ کاربرانی که قصد یافتن همسفر و تقبل پرداخت کل هزینه همسفر خود را بعضا به خارج از کشور دارند چه اهدافی را دنبال می کنند؟ آیا هدف از همسفریابی تنهایی سفر نرفتن است یا...؟ 

نقش طراحان این سایت ها در این معادله کجاست؟ یعنی متقاضی ، تقاضا را می دهد و مشتری پاسخ می گوید و معامله تمام می شود در این میان چه بهره ای عاید مسئولان و طراحان این قبیل سایت ها می شود؟ امینت سفر را چه کسی یا چه اشخاصی تایید می کنند؟

  • محمد مهدی بختیاری

دادستان تهران با خاطرنشان دانستن تجربه دادستانی تهران در برگزاری مستمر جلساتی به منظور بررسی آسیب‌های اجتماعی و مصوبات این جلسات طی سال ۱۳۹۵ و با اعلام عزم دادستانی برای برگزاری مستمر این جلسات هر پانزده روز یک بار، در خصوص مسائل مورد توجه در بخش آسیب‌های اجتماعی اظهار داشت: در ۶ ماه دوم سال جاری بر روی سه موضوع شامل جرایم، آسیب‌های اجتماعی و انضباط شهری که هر یک به نحوی بر یکدیگر تاثیرگذارند، متمرکز خواهیم شد.


اولویت‌بندی آسیب‌های اجتماعی


جعفری دولت‌آبادی در مبارزه با آسیب‌های اجتماعی توجه به پنج نکته را ضروری دانست؛ وی به عنوان مهم‌ترین مساله، اولویت‌بندی آسیب‌ها را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: برای ورود به موضوع آسیب‌ها می‌بایست در خصوص آسیب‌های اجتماعی اولویت‌بندی لازم را اعمال دانست؛ زیرا گستره شهر تهران که آن را به کلان‌شهر تبدیل دانسته، مانع از آن است که بتوان همزمان به تمامی آسیب‌ها توجه داشت و برای آن‌ها برنامه‌ریزی کرد. لذا باید اولویت‌های مهم‌تر مورد توجه قرار گیرد.


دومین نکته در موضوع آسیب‌های اجتماعی که مورد تاکید دادستان تهران قرار گرفت، ضرورت هماهنگی دستگاه‌های مرتبط با موضوع و انسجام آن‌ها بود؛ وی در توضیح این ضرورت اظهار داشت: در برخی آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد، تکدی‌گری و کودکان کار، به لحاظ فقدان هماهنگی میان دستگاه‌های مرتبط با آسیب‌ها، برخی اقدامات به نحو مناسب پیش نمی‌رود و به عنوان مثال در موضوع جمع‌آوری معتادان متجاهر و یا متکدیان، به رغم انجام اقدامات مفید، هم‌چنان شاهد بازگشت معتادان به جامعه هستیم و این موید یک چرخه باطل است.


جعفری دولت‌آبادی به عنوان نکته سوم از دستگاه‌های اجرایی مرتبط با آسیب‌ها خواست به جای این که رفع مشکلات را متوجه دیگران کنند، به وظایف ذاتی خود عمل کنند.


وی افزود: برخی دستگاه‌ها به دنبال فرافکنی هستند این مشکلی است که طی سال‌های گذشته نیز وجود داشته است؛ در موضوع موسسات مالی و اعتباری برخی دستگاه‌ها بی‌توجهی به اقدامات متخلفانه‌ی این موسسات را متوجه دستگاه قضایی یا پلیس دانسته و مدعی‌اند که دستور قضایی در این خصوص صادر نشده است.


وی با اشاره به ضرورت ورود نهادهای متولی به موضوع آسیب‌های اجتماعی، افزود: نباید تمام امور متوجه دستگاه قضایی و پلیس شود؛ چرا که به عنوان مثال در بحث استعمال قلیان در اماکن عمومی، این‌گونه‌ امور از وظایف صنف مربوطه است؛ در واقع عدم انجام وظایف از ناحیه‌ی دستگاه‌های متولی؛ ما را با مشکلاتی مواجه می‌سازد.


نکته چهارمی که دادستان تهران در مبارزه با آسیب‌های اجتماهی بر آن تاکید دانست، اقدامات موثر دستگاه‌های مرتبط و توجه به خروجی اقدامات و عملکردها بود؛ وی در توضیح اظهار داشت: اگر بخواهیم در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و مبارزه با آن‌ها موفق باشیم، باید به خروجی کارها توجه نماییم و ریشه‌یابی کنیم که چگونه می‌توان تاثیرگذاری اقدامات را افزایش داد.


سیاست‌گذاری، ضرورت پنجمی بود که در مبارزه با آسیب‌ها مورد تاکید جعفری دولت‌آبادی قرار گرفت. وی ضمن اشاره به فعال شدن شورای اجتماعی وزارت کشور در باب سیاست‌گذاری نسبت به آسیب‌ها پس از جلسات مقام معظم رهبری با مسوولان ذی‌ربط، اظهار داشت: دادستان تهران نیز عضو این شورا است و سیاست‌گذاری‌های قابل توجهی در حال انجام است. این دادستانی آمادگی خود را برای همکاری با دستگاه‌های اجرایی در این زمینه اعلام می‌نماید.


آخرین پیشنهاد دادستان تهران اجتماعی کردن مبارزه با آسیب‌ها و استفاده از ظرفیت‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد بود؛ وی تاکید کرد باید زمینه برای همکاری مردم در این گونه امور فراهم شود.


جعفری دولت‌آبادی با اشاره به حکم موضوع تبصره ماده ۴۵ قانون آیین دادرسی کیفری جدید که در مواردی به شهروندان مسوولیت داده است تا در صورت عدم حضور ضابطان دادگستری، اقدامات لازم را برای جلوگیری از فرار مرتکب جرم و حفظ صحنه جرم به عمل آورند، افزود: حکم این تبصره در راستای اجتماعی کردن مبارزه با جرایم می‌باشد و به منظور اجرایی دانستن آن، لازم است ساختارهایی پیش‌بینی شود و زمینه اجرای آن فراهم شود. مردم باید بدانند آسیب‌ها صرفاً متوجه مسئولان نیست، بلکه آثار سوء آن مردم را نیز درگیر خواهد ساخت.


دادستان تهران در خصوص منع عرضه قلیان‌ و استعمال آن در اماکن عمومی، با اشاره به این که استعمال مواد دخانی و عرضه قلیان در اماکن عمومی، مشکلی است که سال‌هاست در جامعه مطرح است، اظهار داشت: به رغم تصویب قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات که چنین اقداماتی را جرم‌انگاری دانسته‌، متاسفانه نقض قانون در اکثر استان‌های کشور از جمله تهران رخ می‌دهد.


فقدان عزم ملی در مقابله با آسیب‌های اجتماعی


جعفری دولت‌آبادی در بررسی علل وجود چنین آسیبی در کشور، با طرح چند سوال از جمله این که «آیا دستگاه‌ها به وظایف ذاتی خود عمل می‌کنند؟» و آیا «انسجام میان دستگاه‌ها مطلوب است؟»، در پاسخ گفت: برخی به بازدارنده نبودن ضمانت اجرا و مجازات قانونی مقرر برای منع عرضه مواد دخانی اشاره کرده‌اند؛ ضمن اذعان به این مشکل، باید گفت عدم اجرای قانون ناشی از فقدان عزم ملی در مبارزه با این گونه امور است.


وی با اشاره به تجربه‌های پیشین در امر مبارزه با عرضه مواد دخانی در اماکن عمومی، با ناموفق دانستن این تجربه‌ها، در بیان علت اظهار داشت: در دولت‌های مختلف زمانی که موضوع مقابله با دخانیات مطرح می‌شد، بلافاصله از سوی برخی مسوولین اعتراض‌هایی با توجیه بیکاری افراد صورت می‌گرفت.


لزوم توقیف فعالیت واحدهای صنفی غیرمجاز عرضه مواد دخانی


دادستان تهران موانع فعلی در اجرای قانون پیرامون مواد دخانی را افزون بر ابراز برخی نگرانی‌ها پیرامون بیکاری شاغلان در قهوه‌خانه‌ها و قلیان‌سراها، شامل مخالفت برخی دستگاه‌ها و مسوولان با این موضوع دانست و در توضیح اظهار داشت: برخی مسوولان عرضه قلیان در اماکن عمومی را نگران‌کننده نمی‌دانند و مخالفان با این مساله را به مخالفت با تفریحات مردم متهم می‌کنند؛ این در حالی است که نگاهی به میزان فوت ناشی از دخانیات که در مصاحبه اخیر قائم‌مقام وزیر بهداشت در نشست خبری مورخ (۱۳۹۶/۷/۳) ارائه شد، مؤید نگران‌کننده بودن استعمال مواد دخانی به‌ویژه از سوی جوانان است.


جعفری دولت‌آبادی در جمع‌بندی نتایج جلسه اظهار داشت: در عرضه ارائه مواد دخانی سه صنف قابل تفکیک هستند: نخست، قهوه‌خانه‌های سنتی و قدیمی که از پیش از انقلاب موجود بوده و غالباً در مناطق کارگری مستقر هستند؛ دوم، قلیان‌سراهایی که در سال‌های اخیر راه‌اندازی شده و محدوده فعالیت آن صرفاً عرضه قلیان است و محل حضور جوانان می‌باشد؛ و سوم، اماکنی با کاربری‌های دیگر مانند رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها که با هدف کسب درآمد بیشتر، مبادرت به عرضه قلیان می‌کنند.


دادستان تهران خطاب به پلیس تاکید دانست که در مرحله اول باید به سراغ قلیان‌سراهای جدید و کافی شاپ‌ها و رستوران‌ها رفت و در این راستا واحدهای صنفی فاقد مجوز را در اولویت قرار داد.


لزوم بازرسی از واحدهای غیرمجاز


جعفری دولت‌آبادی در خصوص نحوه اقدام پلیس در مقابله با عرضه قلیان در اماکن عمومی، اظهار داشت: برنامه پیشنهادی مبتنی بر اجرای تهاجمی و دستگیری افراد نیست؛ بلکه لازم است ابتدا از طریق صنف مربوطه اخطاریه‌ای برای واحدهای صنفی ارسال شود و با اعطای مهلت یک هفته تا ۱۰روزه برای جمع‌آوری قلیان‌ها، اقدام اولیه به واحدهای صنفی واگذار شود و چنان‌چه اقدامی از سوی متصدی واحد صنفی به عمل نیامد، پلیس با حمایت قضایی اقدام کند.


وی تاکید کرد که پلیس بازرسی از واحدهای غیرمجاز را در اولویت قرار دهد؛ در این راستا ونحوه اقدام به گونه‌ای نباشد که قلیان‌ها به محل‌های مخفی انتقال یابد.


جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران با اشاره به ماده‌ی ۱۱۴ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ و اختیار بازپرس برای جلوگیری از فعالیت‌های مضر به سلامت و مخل امنیت جامعه و یا نظم عمومی اعلام داشت: دادستانی تهران در امر جمع‌آوری و مبارزه با قلیان‌سراهای غیرمجاز و دیگر نهادهای عرضه‌کننده قلیان که فاقد مجوز می‌باشند، ورود جدی می‌کند؛ وی ضمن اعلام حمایت قاطع دادستانی تهران از اقدامات صنفی و پلیس خواستار همکاری بیشتر صدا وسیما برای تولید و پخش برنامه‌های فرهنگی و آموزشی مرتبط با سلامت مردم و مضرات استعمال مواد دخانی شد.


سردار رحیمی فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ، دیدگاه پلیس در برخورد با آسیب اجتماعی را از دو منظر ایجابی و سلبی مورد توجه قرار داد و در توضیح این رویکردها اظهار داشت: رویکرد ایجابی، آموزشی و مسوولانه، مقدم بر اقدام سلبی است. لذا برنامه پلیس برگزاری دوره آموزشی برای اصناف است تا با مسوولیت‌ها و وظایف و ماموریت‌های خود بیشتر آشنا شوند. برگزاری این دوره آموزشی به مسئوولین واحدهای صنفی ابلاغ شده و اخذ تعهد از متصدی واحد در پایان دوره آموزشی به این منظور است که خود را پاسخگو بدانند.


وی اقدامات آموزشی توجیهی را مانع از اقدامات مقابله‌ای از سوی پلیس ندانست و تاکید دانست که: با متخلفان برخورد قانونی خواهیم کرد.


فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ ضمن تایید اظهارات دادستان تهران در خصوص ضرورت هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی مرتبط با آسیب‌ها، اظهار داشت: اقدامات در خصوص آسیب‌های اجتماعی باید پیوسته باشد و چنان‌چه یک حلقه مفقود شود، به نتیجه مدنظر نخواهیم رسید.


عرضه قلیان در چهار هزار واحد صنفی


سردار لطفی رییس پلیس اطلاعات و امنیت فاتب، در بیان وضعیت واحدهای صنفی ارائه دهنده قلیان اظهار داشت: در تهران بزرگ ۱۶۸۳ قهوه‌خانه دارای مجوز و ۳۰۸ قهوه‌خانه فاقد جواز در حال فعالیت‌اند؛ ضمن آن‌که، ۱۱۱۸ فقره درخواست نیز در دست بررسی است .


وی تعداد واحدهای صنفی ارائه دهنده قلیان که دارای جواز یا بدون جواز بوده و یا تداخل صنفی دارند را ۴۰۰۰ باب اعلام دانست و در خصوص واحدهای مشمول تداخل صنفی اظهار داشت: سودآوری عرضه قلیان موجب شده تا رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها برخلاف حوزه فعالیت‌شان مبادرت به عرضه قلیان بکنند.

  • محمد مهدی بختیاری

یکی از وجوه تمایز آزار جنسی با دیگر پلیدی هایی که از انسان سر می زند، دور تسلسل و ادامه یافتن آن بوسیله ی افرادی است که خود روزی در مقام قربانی بوده اند. بنابر گزارشات آزار جنسی کودکان زیر 13 سال  که متاسفانه از سال‌های گذشته ظهور یافته و در حال افزایش است، این افراد بعد از اعتراف معمولاً اعلام کرده‌اند که خودشان در کودکی مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته‌اند.


گویی بیماری های روحی و هر آنچه که یک فرد را به سوی آزار دادن دیگران سوق می دهند، به واسطه‌ی آسیب روحی در فرد قربانی هم متجلی خواهند شد و شاهد این نکته سوابق موجود است.


شیوع و ادامه یافتن این بیماری، مانند بیماری واگیردار در میان انسانهای مختلف منتشر شده و تنها افراد خاصی را دربر نمیگیرد. ناقلان و مبتلایان به این بیماری، همانند سگی هار و یا گرگ گرسنه ای در میان انسانها پرسه می زنند و قربانیان خود را در یک لحظه و بواسطه ی اوج گرفتن افکار پلیدشان انتخاب می کنند. از این رو نمی توان راهکاری حتمی را برای در امامن ماندن از دست این افراد مطرح کرد و عموماَ برای دور ماندن از آسیب این افراد به توصیه ها اکتفا می شود.


کشور ما با وجود سابقه ی معنوی مردمان و پیشینه ی تاریخی سرزمینش، اگرچه که در برابر این موضوع مصونیت نداشته و ندارد، اما برخی هنجارهای جا افتاده در میان مردمانمان، تا حد زیادی از گسترش این پدیده جلوگیری کرده اند. اما با کمال تاسف و به مانند مواردی اینچنین، ما در باد سوابق و داشته های فرهنگیمان خوابیده ایم و در نتیجه اخباری که در گذشته بصورت محدود و ویژه می شنیدم، مدتی است بیشتر و از نوع دلخراش تر آن را می شنویم.


بد نیست جراید و اخبار همین دو سال اخیر را با سالهای دورتر مقایسه کنیم. سالها پیش خبر فاجعه ی هولناک بیجه در شهرستان پاکدشت، چنان در رسانه ها پیچید که تا مدتی حال و روز اجتماع، بویژه منطقه ی وقوع جرم و اوضاع افاغنه ساکن در تهران را تحت تاثیر خود قرار داد. در آن ایام حادثه مذکور به دلیل خاص بودن و نبود سابقه ای نظیر آن، بسیار مورد توجه مردم قرار گرفت و تا مدت ها در مورد آن بحث می‌شد.


وقتی امروز صفحه ی حوادث روزنامه ها و دیگر رسانه ها را نگاه می کنیم، مواردی را میبینیم که به فیلم و سریال های جنایی کشورهای غربی و یا جنایات معروف آن بلاد شباهت دارند! گویی تجدد گرایی از نوع منفی، در حوزه ی بزهکاری و جنایت هم ظهور یافته و متخلفان و جنایتکاران امروز در حال الگوگیری از قصه ها و یا حوادث مشهور هستند!


متاسفانه در سالهای اخیر موارد تجاوز به کودکان و حتی خردسالان بالا رفته و مواردی که به دلیل فجیع بودن به جرگه ی اخبار پربازدید و مشهور پیوسته اند زیادند. مواردی از تجاوز و قتل نظیر: امیرمهدی ۹ ساله در سال ۹۱، محمد رضا کوچولوی ۹ ساله که در سال ۹۳ پس از تجاوز گلویش را بریده بودند، مهدیه ی ۹ ساله، جنایت معروف و دردناک ستایش و مواردی جدیدتر مانند : آتنا، حنانه، کیمیا و مورد آخر یعنی اهورای  ۳ ساله!  


تک تک این جنایات هولناک زنگ خطری برای جامعه ای است که در آن زندگی می کنیم. اگرچه که صدای این کودکان و خردسالان در زمان وقوع جنایت شنیده نشد و این نوگلان معصوم با دستان پلید متجاوزان و جنایتکاران پرپر گشتند، اما حالا نباید این وقایع را دست کم گرفت و رسانه ها نباید از بحث‌های پیرامون این حوادث را رها کنند.


وظیفه امروز رسانه، مسٔول، شهروند و هر انسانی آن است، تا زمانی که راه حلی موثر و یا کاری ارزشمند برای کاهش این دست جنایات در کشور ارا‌‌‌یه نشده، دست از پا ننشینند و هر زمانی که فعالیت های خود را کافی شمردند، صدای ضجه و ناله هایی را که در پشت دستان پلید یک بیمار تبهکار خاموش شدند مرور کنند. از یاد نبریم که ما هموطنان، همشهریان و یا حتی همسایگان آن طفلان معصوم، غافل از رخ دادن آن جنایات بودیم و به سهم خودمان در وقوع آن مقصر هستیم.


 

  • محمد مهدی بختیاری

جمال شورجه نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با میزان، درخصوص آخرین مراحل از چگونگی ساخت پروژه موسی (ع) گفت: درباره مجموعه تلویزیونی موسی (ع) هنوز هیچ رشدی صورت نگرفته و همچنان در حال چانه زنی برای جذب سرمایه و ثبت قرارداد اثر هستیم.


وی در همین راستا ادامه داد: البته گروه تولید به کار خود ادامه داده و مراحل نگارش و بازنویسی این پروژه همچنان ادامه دارد. تمامی گروه منتظر هستیم تا به محض ثبت قرارداد با تلویزیون فاز اجرایی را آغاز کنیم.


تهیه کننده فیلم سینمایی "نفوذی" درخصوص نحوه انتخاب بازیگران این سریال اضافه کرد: به جز مصطفی زمانی که حضورش از قبل قطعی شده برای انتخاب سایر بازیگران کارگروهی از افراد متخصص تشکیل خواهیم داد که بتوانیم بهترین های بازیگری را در این مجموعه داشته باشیم.


وی ملاک خود برای انتخاب بازیگر را اینگونه توصیف کرد: ملاک اولیه من برای انتخاب یک بازیگر در ابتدا توانمندی بازیگر و توانایی ایفای نقش مورد نظر است. اخلاق مداری و قدرت درک و لمس مباحث دینی و اعتقادی از دیگر الگوهای اصلی من است.


شورجه با اشاره به انتخاب غلط برخی بازیگران برای ایفای نقش در آثار خاطرنشان کرد: من مثل برخی لابی در میهمانی‌های شبانه ندارم تا بتوانم از آن طریق بازیگران خود را انتخاب کنم و در اصل هیچ اعتقادی به این نوع بازیگران و این نوع چیدمان بازیگری هم ندارم.

  • محمد مهدی بختیاری

بهاره افشاری در این باره نوشت: «فیلمبردارى مستند سریک آغاز شد. با بدقلق ترین بازیگر دنیا (سردار خان آزمون ) در روزهاى آغازین فیلمبردارى.»


  • محمد مهدی بختیاری

در روزهای بررسی رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم، فهرستی از نمایندگان دوره قبل و افرادی که نتوانستند به مجلس راه یابند و به استخدام وزارت نفت درآمده بودند، منتشر شد، اینکه به یک نماینده مجلس قول استخدام داده بودند و این نمایندگان از وزیر نفت (بیژن نامدار زنگنه) حمایت کرده و از نمایندگان خواسته بودند که وی رأی اعتماد دهند. البته زنگنه از مجلس رأی اعتماد گرفت و از استخدام نمایندگان مجلس دفاع کرد.


بعدازاین موضوع نامه‌ای منتشر شد که وزیر نفت دستور داده بود فرزند یکی از نمایندگان فعلی مجلس استخدام وزارت نفت شود که شد. وزیر نفت رد روی آنتن زنده تلویزیون از این مورد دفاع کرد و گفت این دختر دکترا دارد.


هدایت الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس در مورد جذب نمایندگان و استخدام برخی سفارشی در وزارت نفت، به الف گفت: نمایندگان مجلس برای دو بخش قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قانون و اقدامات دولت و وزرا وارد مجلس می‌شوند و باید بر اقدامات وزارتخانه‌ها نظارت و آن را بررسی کنیم تا هر زمان انحرافی از این برنامه‌ها و تخلفاتی را شاهد بودیم، با تذکر و سؤال و ... برخورد کنیم.



وی مانند قانون برنامه ششم توسعه که باید اجرایی شود و اینکه نوشته‌شده وزارت نفت تا پایان آنچه اقداماتی را باید انجام دهد، افزود: در دو هفته گذشته در کمیسیون انرژی مجلس، مسوولان وزارت نفت را خواستیم و سؤال کردیم که باید در برنامه ششم بهره‌وری داشته باشید و توضیح دهند.



خادمی اظهار کرد: اکنون 6 الی 7 ماه از اجرای برنامه ششم گذشته است و اینکه چه بخشی آن اجرایی شده است؛ آیا می‌توانیم به اهداف برنامه ششم برسیم که نمایندگان برای این موضوع وارد مجلس شدند؛ اینکه یک نماینده قبل از ورد به مجلس یک کارمند معمولی در دستگاهی بوده و اگر به نماینده شد و از وزیر خواست که او را به وزارت نفت ببرد و با توجه به سابقه‌ای که دارد، این وزیر به چه دلیل این کار را انجام می‌دهد، آیا وزیر همه نمایندگان را جذب می‌کند و یا تعداد خاصی را به وزارت نفت می‌برد.



عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه از نمایندگان دوره قبل در مجلس افرادی هستند که رئیس هیئت‌مدیره و در شرکت‌های وابسته به نفت سمت و پست گرفتند، گفت: البته نمایندگانی هم بودند که به وظایف قانونی خود عمل کردند، ولی نماینده‌ای که جذب وزارت نفت شد، از خطا، اقدامات و تخلفات وزیر و وزارتخانه چشم‌پوشی کرده است و هرجایی وزیر نیاز به رأی مجلس داشت، به او رأی دادند.



وی بابیان اینکه همه نمایندگان مجلس نمی‌توانند کارمندان دولت شوند، گفت: نمایندگان باید پس از پایان در بهارستان به جایگاه قبلی خود برگردند؛ نباید نماینده‌ای که در وزارت آموزش و پروش بوده، در وزارت صنایع جذب شود و این مشکل، مشکلات اساسی برای مردم ایجاد می‌کند.



مقصر ناکارآمدی دولت‌ها، مجلس است

خادمی بیان کرد: اگر دولت‌ها به اهداف برنامه‌ریزی‌شده نمی‌رسند، مجلس مقصر است و زیرا در رأس همه امور مجلس قرار دارد؛ چرا نظارت مجلس ضعیف است و نمایندگان به این وظیفه عمل نمی‌کنند که مشاهده می‌کنیم در پایان هر دولت، اشتباهاتی رخ داد و دولت‌ها تخلف می‌کنند؛ چرا مجلس جلوی این تخلفات و انحرافات از اجرای قانون دولت‌ها را نگرفت؟



عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: مجلس باید نظارت کند و اجازه تخلفات و انحرافات از اجرای قانون را به دولتمردان ندهد، متأسفانه این نظارت به‌خوبی انجام نمی‌شود و خیلی از نمایندگان به دلیل معزوراتی که دارند، ازجمله برای وزارت نفت از برخورد امتناع می‌کنند.



وی با بیان اینکه جوانان امروز بیکارند، گفت: آقای زنگنه عنوان می‌کند در وزارت نفت نیرو اضافی داریم، اما نمایندگان و برخی افراد را سفارشی جذب می‌کند که این موضوع تناقض دارد. اگر نیرو اضافی وجود دارد، استخدام برای چیست؟ این‌گونه نبوده و وزارت نفت همیشه برای جذب و استخدام برنامه داشت.



این نماینده مردم در خانه ملت ادامه داد: اکنون دانشجویان دانشگاه نفت که قرار بود استخدام وزارت نفت شوند، اجرایی نمی‌شود، اصلاً برای چه چیزی این دانشگاه ایجاد شد؛ اگر هم قرار است استخدام نکنند؛ نمی‌توان به دانشجویی که سال سوم است بگویند استخدام نمی‌شود و از هم‌اکنون اعلام کنند از 4 سال آینده افرادی که به دانشگاه نفت می‌روند، استخدام نخواهند شد.



خادمی گفت: دانشجویان و فارغ‌التحصیلان ما امروز باید در خیابان پرسه بزنند و یا به خارج از کشور بروند و در مقابل برخی با سفارش استخدام می‌شوند و آقای زنگنه هم در سخنان و نطق خود به آن افتخار می‌کند و می‌گوید اگر نمایندگان را استخدام نکنم، معضلاتی ایجاد خواهد شد و مفسده به وجود می‌آید.



وی خطاب به آقای زنگنه بابیان اینکه چه مفسده‌ای ایجاد خواهد شد، گفت: مگر نماینده بیکار بوده است، اما امروز جوانان در خیابان علاف هستند، افسرده شدن و این مفسده ایجاد می‌کند، نه بیکاری یک نماینده مجلس.



عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه بیان کردن مشکلات فایده‌ای ندارد و همه این موضوعات را می‌دانند، در مورد استخدام سفارشی دختر نماینده مجلس در وزارت نفت، گفت: زنگنه بیان کرده این دختر دکترا دارد؛ درحالی‌که امروز در کشور افراد دارای مدرک دکترا و بیکار زیاد هستند؛ و ایراد اینجا است که خود نمایندگان نباید از این اقدامات و کارها انجام دهند.



خادمی با اشاره به اینکه استخدام جوانان ایرادی ندارد، افزود: آیا فرصت مشابه برای دیگر جوانان کشور هم وجود دارد؛ که این‌گونه نیست و امروز افرادی 25 و 30 ساله داریم که مدیر شرکت‌های دولتی می‌شوند و این موارد در کشور زیاد است. فساد اقتصادی، رانت و بی‌عدالتی وجود دارد و باید با آن مبارزه کرد.



وی با بیان اینکه اکنون در شهری که نماینده آن در مجلس هستم، همه جوانان بیکارند؛ آیا همه امکان استخدام دارند، پاسخ نه است؛ دکترا در بین آن‌ها نیست که فراوان است، تصریح کرد: امروز جوانان برای اینکه بیکار نباشند دکترا می‌گیرند، جوان بیکار است و می‌گویم لیسانس بگیرد و بعد از فارغ‌التحصیلی دوباره بیکار است، گفته می‌شود فوق‌لیسانس بگیرد و بعد دوباره بیکارند، می‌گویم دکترا بگیرند.



وی امروز جوانان برای تحصیل، یادگیری علم و اختراع و... به دانشگاه نمی‌روند، بیان داشت: به جوانان می‌گویم درس بخوان و مدرک بگیر تا شاید شغلی برایش پیدا شود؛ مشکل با استخدام دختر یک نماینده حل نمی‌شود، البته مشکل این است که بی‌عدالتی وجود دارد که باید حل و کشور تولید و اشتغال ایجاد شود که نیست.



این نماینده مردم افزود: امروز فرزندان افرادی که وزیر هستند یا در ایران نیستند و اگر در کشور باشند، حتماً سمت دارند، امروز وضعیتی ساختند که فرزندان خودشان حاضر نیستند در این کشور زندگی کنند و به آمریکا و کانادا و دیگر کشورها می‌روند. باید وضعیت مالی وزرا بررسی شود.



خادمی تأکید کرد: امروز اختلاف طبقاتی در جامعه ایجادشده است. برخی از وزرا که چیزی نداشتند، اکنون سرمایه و ثروت دارند، این‌ها از کجا آوردند. امروز افرادی ثروتمند هستند که مسوولان دولتی‌اند و این مشکل اساسی است.


عضو کمیسیون انرژی مجلس در مورد این سؤال که آیا مجلس با این استخدام‌های سفارشی برخورد نمی‌کند، گفت: نمایندگان باید از زنگنه سؤال کنند، اما نمایندگانی که به مجلس راه نیافتند، در وزارت نفت مدیر شدند و همین افراد برای زنگنه لابی می‌کنند که نمایندگان رأی دهند یا نه.



وی تأکید کرد: از رئیس مجلس، شورای نگهبان، سازمان بازرسی انتظار وجود دارد که با این مفسده برخورد کنند و از نمایندگانی که در نفت مدیر و معاون وزیر شدند، بخواهند که بگویند چگونه به استخدام وزارت نفت درآمدند؛ نماینده‌ای قبل از ورود به مجلس کارمند معمولی در دستگاهی بود، امروز معاون وزیر و ... شده و حقوقی برابر با وزیر و مهندس عالی‌رتبه‌ای در وزارت نفت می‌گیرد.

  • محمد مهدی بختیاری

صالح العاروری معاون رئیس دفتر سیاسی حماس عصر امروز (شنبه) با دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و در خصوص آخرین تحولات مربوط به مقاومت فلسطین با وی گفتگو کرد.


دبیر شورای عالی امنیت ملی با استقبال از انتخابات اخیر در دفتر سیاسی حماس، این روند را نشانه وجود دموکراسی و پویایی در حفظ مسیر انقلابی این نهاد مردمی دانست و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره در چارچوب مشی انقلابی و اسلامی خود از آرمان فلسطین دفاع کرده و بر این اساس از حضور چهره های جهادی و پایبند به هدف آزادسازی کامل فلسطین در حماس چون گذشته حمایت می کند.


وی مبارزه مستمر با رژیم صهیونیستی را سیاست اصولی و راهبرد غیرقابل تغییر جبهه مقاومت عنوان کرد واظهار داشت: اقدامات سیاسی و میدانی همواره به عنوان رویکردهای تاکتیکی در خدمت تحقق راهبرد اصلی که پایان دادن به اشغالگری صهیونیستهاست، از سوی گروه های مقاومت پیگیری می شود


دبیر شورای عالی امنیت ملی ابراز امیدواری کرد که حماس به عنوان نهادی پیشگام در محور مقاومت، ضمن حفظ رویکرد انقلابی و جهادی ،جایگاه خود را در مبارزه با اشغالگری رژیم صهیونیستی حفظ کند.


شمخانی با ابراز تاسف نسبت به اقدامات غیر اسلامی و ضد انسانی گروههای تکفیری و برخی کشورهای حامی آنها در منطقه که موجب مشوش کردن چهره نورانی اسلام شده، خاطرنشان کرد: هر اقدامی که موجب خارج شدن موضوع فلسطین از اولویت اول جهان اسلام و یا تقویت کننده مسیرسازش و نادیده گرفتن حقوق فلسطینیان باشد، خیانت به همه مسلمانان و غیرقابل بخشش است.


وی با تاکید بر ضرورت اجماع مجدد جهان اسلام در مسیر احیای ظرفیت های قابل فعال سازی در حمایت و دفاع از مقاومت مردم مسلمان فلسطین افزود: کنگره عظیم اربعین با توجه به محتوای ظلم ستیزانه و انسانی آن می تواند به مهمترین اجتماع آزادیخواهان جهان علیه اشغالگری رژیم صهیونیستی مبدل شود.


دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: آمریکا و رژیم صهیونیستی از تغییر موازنه در منطقه به نفع مردم و دولت های درگیر مبارزه با تروریسم احساس تهدید کرده و با طرح بهانه های واهی چون جلوگیری از نفوذ منطقه ای ایران بدنبال محدود سازی مسیر مقابله با تروریسم هستند.


وی با اشاره به تاثیر راهبردی حضور جمهوری اسلامی ایران در عرصه مبارزه با تروریسم که با درخواست دولت های عراق و سوریه انجام شده است افزود: اتهامات و دروغ پردازی های آمریکا و رسانه های نظام سلطه برای مردم منطقه که از خطر تروریسم رها شده اند و ایران را حامی خود در برابر گروههای تکفیری می دانند، ارزشی ندارد.


صالح العاروری معاون رئیس دفتر سیاسی حماس نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور در ایران و ملاقات با مقامات عالی کشورمان اظهار داشت: در اولین سفر خارجی خود پس از انتخاب به عنوان رییس دفتر سیاسی حماس به ایران آمده ام تا ضمن سپاسگزاری از حمایت های تعیین کننده جمهوری اسلامی ایران ازمردم مسلمان فلسطین بر عزم رهبران حماس برای تحکیم همکاریهای این جنبش با ایران تاکید کنم.


وی از امام حسین (ع) به عنوان مقتدای مجموعه آزادیخواهان و ظلم ستیزان مظلوم جهان یاد کرد و اظهار داشت: موضوع فلسطین آرمانی فراتر از جهان اسلام بوده و رهایی مردم آن از رنج و ظلم را هدفی مقدس برای تمامی آزادیخواهان جهان است.


معاون رییس دفتر سیاسی حماس با محکوم کردن اقدامات خشن و غیر انسانی گروههای تکفیری که به نام اسلام بزرگترین لطمات را به جامعه مسلمانان و چهره نورانی این آیین الهی وارد کرده اند افزود: این گونه اقدامات ضمن به حاشیه بردن مبارزات حق طلبانه مردم مظلوم فلسطین به طور قطع در مسیر تامین اهداف آمریکا، رژیم صهیونیستی و حامیان آنان است.

  • محمد مهدی بختیاری

به گزارش صدا و سیما از مسکو سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان امروز در پنل تخصصی برجام در کنفرانس بین المللی خلع سلاح در مسکو سخنرانی کرد.


این کنفرانس که از روز گذشته آغاز شده است موضوعات متعدد مربوط به عدم اشاعه، خلع سلاح هسته ای و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را در بر می گیرد.


عراقچی در سخنان خود در این کنفرانس تاکید کرد برجام نه تنها دستاوردی برای دیپلماسی در راستای حل وفصل مسالمت آمیز اختلافات به شمار می رود، بلکه فصل جدیدی نیز در نظام عدم اشاعه سلاح های هسته ای گشوده است.


وی گفت: یکی از مشخصه های مهم برجام ایجاد تعادل و توازن بین دو رکن اصلی معاهده ان پی تی (NPT) یعنی «عدم اشاعه سلاح های هسته ای» و «استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای» می باشد، این توافق از یک سو نسبت به ابعاد صلح آمیز برنامه هسته ای ایران اطمینان سازی می کند و از سوی دیگر به حق ایران برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای احترام گذاشته و اِعمال این حق را تضمین می کند.


معاون وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه به تشریح وضعیت موجود در پی تحولات اخیر پرداخت و گفت در حالی که آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها پایبندی ایران به توافق برجام را تایید کرده است، ایالات متحده آمریکا به تعهدات خود پایبند نبوده و صراحتا روح و متن برجام را در موارد متعددی نقض کرده است.


عراقچی با ذکر نمونه هایی از موارد نقض و بدعهدی آمریکا تاکید کرد: بزرگترین مورد تخلف از برجام مربوط به عدم پایبندی آن کشور به بندهای 26، 28 و 29 برجام است.


وی گفت:بر اساس این بندها آمریکا متعهد شده است برجام را همراه با حسن نیت و در فضایی سازنده اجرا کند و از هر عملی که باعث خدشه دار شدن منافع ایران از رفع تحریم ها می شود خودداری کندو به ویژه آن کشور مکلف به رعایت این اصول در سخنان عمومی مقامات خود می باشد که تاکنون بدان عمل نکرده است.


عراقچی اضافه کرد در حقیقت تمامی سخنرانی های آقای ترامپ علیه برجام، از جمله سخنرانی ایشان در مجمع عمومی و در مقابل صدها نفر از رهبران و مقامات کشورهای عضو ملل متحد، تخلف آشکار از مفاد برجام به شمار می رود. این تخلفات باعث ایجاد فضای ابهام و عدم اطمینان در خصوص برجام شده و جوامع اقتصادی جهانی را برای همکاری با ایران دچار تردید می سازد.


وی تاکید کرد به طور مسلم استمرار چنین فضای مخربی پیرامون ایران و برجام، که منجر به کاهش منافع ایران از این توافق شده است غیرقابل قبول بوده و بدون شک تبعات خود را خواهد داشت.


عراقچی گفت: آمریکا در حالی که خود ناقض برجام است، ادعای نقض برجام از سوی سایرین را دارد و خود را در جای آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار داده است و زیاده خواهی هم می کند! این روال مسلما نمی تواند ادامه پیدا کند و آمریکا باید مسئولیت هرگونه تبعات این اقدام خود را بپذیرد.

عراقچی در پایان سخنان خود تاکید کرد: روشن و صریح می گویم هیچ امکانی برای مذاکره مجدد برجام و یا الحاق ضمائم و اضافات به آن وجود ندارد.


معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ایران بند به بند توافق هسته ای را اجرا کرده استن و آژانس بین المللی هم آن را تایید می کند.


عباس عراقچی افزود: برجام بعد از مذاکراتی طولانی بدست آمده است و همان سندی شد که همه کشورهای امضا کننده آن را توافقی خوب و در راستای رفع ابهامات از برنامه هسته ای ایران و همکاریهای سازنده دانستند.


عراقچی با انتقاد شدید از نوع برخورد ترامپ و دولت جدید امریکا با برجام گفت : در حال حاضر به جایی رسیده ایم که تلاش می شود فقط برجام حفظ شود.


معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: برجام یک سند ممتاز و نمونه ای عالی برای حل بحرانهای منطقه ای و جهانی است.


وی با اشاره به اینکه امریکا تعهدات خود را انجام نمی دهد و هیچکدام از بندهای انرا رعایت نمیکند و این غیرقابل قبول است افزود: تمام سخنان و مواضع ترامپ بر علیه برجام و تخلف از برجام بوده واین اقدامات به معنای تخریب یک سند بین المللی و مورد تایید شورای امنیت است .

  • محمد مهدی بختیاری

به نقل از وال استریت ژورنال، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، در گفتگویی در دفتر خود اطمینان خاطر داد دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، مانع از تجارت اروپایی ها با ایران نمی شود.


وزیر امور خارجه آمریکا گفت: ترامپ به دنبال بر هم زدن معاملات تجاری اروپا با ایران نیست و به شرکای اروپایی هم گفته است با وجود مخالفت آمریکا با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، آن‌ها هر کاری که بخواهند می‌توانند انجام دهند.


تیلرسون تصریح کرد: رئیس جمهور به اروپا گفته است به رغم مخالفتم با توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، شما هر آنچه می خواهید انجام دهید.

  • محمد مهدی بختیاری