Elocutionist

و هو معکم

Elocutionist

و هو معکم

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

۴ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

«قانون اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان» پس از طی مراحلی، با فرصت اجرای دو ماهه از سوی رئیس محترم جمهور ابلاغ شده است. قانون پربحثی که اظهارنظرهای متعدّد و متفاوتی در جامعه و محیط رسانه‌ای نسبت به مشمولان آن شده و می‌شود و با توجه به فراگیری و مستثنیاتی که دارد ، پیش‌بینی می‌شود همچنان این اظهارنظرها ادامه یابد.
اما پرسش‌های اساسی در ارتباط با اجرایی شدن این قانون، این است که آیا واقعاً اجرای آن منجر به نتایج مورد نظر قانونگذار می‌شود؟ آیا این قانون می‌تواند بخشی از مشکلات موجود نظام اداری را برطرف کند؟ آیا وجود بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی، موجب بروز مشکلات کنونی است؟
صرف‌نظر از پاسخ‌های مثبت و منفی احتمالی و یا درصد تحقق نتایج و اهداف مدنظر قانونگذار، بعلاوه باید نسبت به گزاره‌های زیر نیز با تأمل بیشتری ‌اندیشید که به عنوان مثال: مقوله اشتغال بازنشستگان با مدیریت‌های طویل‌المدت آنها، تفاوت ماهوی دارد، یا نظام اداری کشور، مشکلات بزرگتر و مهم‌تری از اشتغال بازنشستگان دارد که اجرای این قانون، کمترین کمکی به رفع و حل آنها نخواهد کرد.
گزاره‌ای از یکی از بزرگان مدیریت در ذهن دارم که گفته است، از دهه سوم قرن بیست و یکم، واژه بازنشستگی از کتب قانون نظامات اداری دنیا حذف می‌شود، اول به دلیل آنکه افراد حق ندارند، بازنشسته شوند، چون واجد دانش و تجربیاتی شده‌اند که به مثابه سرمایه ملی، متعلّق به تمامی افراد کشور است و باید نسل‌های جوان‌تر از این دانش و تجربه بهره‌مند شوند، البته با این توضیح که ضروری است ساعات کار بازنشستگان، متناسب با افزایش سن آنها، کاهش یابد و از ایشان در مناصب مشاوره‌ای یا موقعیت‌های آموزشی و انتقال مفاهیم و داشته‌ها و دانسته‌ها استفاده شود و نه مناصب طویل المدت – نزدیک به ابدی- مدیریتی!
ثانیاً اینکه وقت ندارند بازنشسته شوند! یعنی با توجه به افزایش هزینه‌های زندگی در دوران سالمندی از حسب وسعت یافتن عده خانواده و افزایش عروس و داماد و نوه و نتیجه و نیز هزینه‌های مترتب به مقتضای سن از جمله عینک و سمعک و عصا و دارو و آزمایش و حفظ سلامتی و ... این افراد هرگز با حقوق بازنشستگی نمی‌توانند زندگی در خور شأن را ادامه دهند.
نمی‌دانم تعداد موافقان و مخالفان این نظریه – که اتفاقاً از بزرگان حوزه آینده‌نگری و آینده‌نگاری است- چقدر است، ولی به باور صاحب این قلم، با توجه به پیشینه تحصیل در عرصه مدیریت و اقتصاد، چنین دیدگاهی چندان هم بیراه و بیهوده نیست.
اخراج بازنشستگان از فضای کسب و کار، نه درست است و نه اخلاقی و شوربختانه آنکه در کشورهای توسعه نیافته یا در حال توسعه، محیط کار دولتی به مثابه لابراتوار و آزمایشگاهی برای فراگیری دانش و مهارت با هدف استفاده از آن در بخش غیردولتی است!
تجربه راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی در روزهای نخستین با حضور بازنشستگان کاربلد و مسلّط به زبان انگلیسی و دارای تجربه و تحصیل در آمریکا و اروپا و یا تجربه استفاده بانکداری غیردولتی – بخوانید خصوصی- از دانش، تجربه و مهارت مدیران عامل، مدیران عالی و حتی روسای شعب بانک‌های دولتی، حجت بلیغی است که نشان می‌دهد، خروج افراد مجرّب و کاربلد و با تجربه برای همیشه از محیط کار دولتی، به همان اندازه که به نفع دولت نیست، به سود بخش خصوصی است.
اینها گویای غلفت ما از سرمایه ارزشمند انسانی است. اگر به مقوله سرمایه انسانی جدّی‌تر بنگریم و بازنشستگان– اعم از کشوری و لشکری- را سرمایه انسانی ارزشمند بدانیم، شاید به دنبال راه‌کارهای علمی و اصولی برای حفظ، تکریم و استفاده بهینه – متناسب با شرایط- از آنها برویم.
البته نکته دیگری که نباید از نظر دور داشت، مستثنیات این قانون است، به این معنی که علاوه بر بازنشستگانی که می‌توانند نماینده مجلس، وزیر، معاون وزیر، معاون رئیس مجلس و معاون رئیس جمهور شوند، بازنشستگانی نیز وجود دارند که می‌توانند در جایگاه مشاور به مجامع علمی، تحقیقاتی، پژوهشی و سازمان‌های دولتی کمک‌های شایان توجهی نمایند.
ظاهراً باید در انتظار اتمام مهلت دو ماهه و رفتار نظام اداری در چگونگی اجرای دقیق این قانون نشست، اما صرف نظر از کم و کیف اجرایی شدن آن، انتظار از قانونگذاران محترم این است که به سایر مشکلات مهم‌تر و جدّی‌تر نظام اداری نیز بیاندیشند و برای حل و رفع آنها اقدام لازم و عاجل را انجام دهند.

دکتر جمشید اثنی‌عشری 

  • محمد مهدی بختیاری

خدا نزدیک است. هر سمت و سویی که نظر کنی خدا را می بینی. جهان هستی نشان از وجود خدا دارد.
این همه نعمت بی کران، این همه نعمت لایتناهی از لطف پروردگار عالم است.
خدایا ما را به حال خودمان وامگذار. زمینه محبت به اهل بیت (ع) را در قلب ما بگنجان. آینده بندگانت را با خیر و امید رقم بزن. خدایا همه هستی تویی، بی نیاز تویی و نیازمند منم.
معجزه این نیست که قالی سلیمانی وجود داشته باشد و به پرواز دربیاید. معجزه این است که برگ درختان در فصل پاییز می ریزند و در فصل بهار رشد می کنند. چرا باید به موارد غیر طبیعی معجزه گفت؟
تمام طبیعت در جهان هستی، معجزه خداست. وجود کوه، دشت، صحرا و دریا و... معجزات حق است. آیا قدر اینها را دانسته ایم و شکر آن را به جای آورده ایم؟ چگونه جواب این همه مهر و محبت را داده ایم؟
دنیا جایی است که ابزاری برای آرامش ابدی وجود ندارد و آرامش زودگذر است، این طبیعت هم آفریده تا بندگان به آن ببالند و شکر نعمت به جای آورند و با دیدن این مناظر یاد او بیافتند.
زیباترین جلوه بندگی عبادت به صورت سجده است. در انتهای هر نماز، چقدر به نعمت های خدا فکر می کنیم؟ آیا تا به حال ذکر شکرا لله را به جای آورده ایم؟
چقدر زیباست که بعد از هر نماز به سجده رفته و 21 مرتبه ذکر شکرا لله را به جای آوریم و تا می توانیم دعا کنیم و  برای هم دعای خیر طلب کنیم.
خداوند قادر متعال دعا کردن بندگان را بسیار دوست دارد. به قول معروف باید کاسه گدایی را فقط سمت او بگیریم.
بندگان در شرق و غرب، شمال و جنوب و تمام موجودات روی زمین در دو دنیا به خدای بی پایان نیازمندند.
نباید نماز و عبادات را برای خدا انجام دهیم. بلکه باید  برای رسیدن به کمال مطلوب و رسیدن به ارتقای عقلی خود انجام دهیم.
باشد که خداوند بزرگ از ما قبول بفرمایند.


  • محمد مهدی بختیاری

سید عباس عراقچی در مقر سازمان ملل متحد درباره مذاکرات با اتحادیه اروپا به منظور مقابله با تحریم های یکجانبه آمریکا افزود: زمانبندی ما همان چهارم نوامبر (13 آبان) است. اروپایی ها باید تا پیش از چهار نوامبر که دور دوم تحریم های نفتی و بانکی آمریکا اعلام شده، سازوکارهای پیشنهادی را برقرار کنند.
وی ادامه داد: یا حداقل اینکه تا آن تاریخ ساختارش مشخص شده و بخشی از آن شروع به کار کرده باشد. اروپایی ها نظر ما را می دانند که تا چهار نوامبر، حداقل بخشی از این سازوکارها اجرایی شود. 
معاون وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر اینکه تحریم هایی که آمریکا مدعی است در چهارم نوامبر اجرایی خواهد کرد، عملا به طور کامل اجرا شده است، اضافه کرد: بخش دوم تحریم های آمریکا در چهار نوامبر به صورت رسمی برقرار می شود؛ اما عملا تحریم های آمریکا به صورت غیر رسمی زودتر از آن پیاده شده اند. چون همه طرف هایی که از چهار نوامبر نمی توانند نفت بخرند، زودتر شروع به تجدیدنظر در خرید نفت ایران کرده بودند.
عراقچی خاطرنشان کرد: در واقع باید گفت چهار نوامبر جنبه رسمی داشته و قرار نیست اتفاق عجیبی در آن روز بیفتد.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه به همراه محمد جواد ظریف برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می برد.
ظریف و هیات همراه وی شامگاه دوشنبه گذشته در نشست وزیران خارجه ایران و 1+4 در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل که به ریاست فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد، حضور یافتند.
در پایان این نشست ظریف و موگرینی به نمایندگی از گروه 1+4 بیانیه مشترکی را قرائت کردند که در بخشی از آن به ایجاد ساز و کار ویژه اشاره شده بود.
در این بیانیه بر اعلام تعهد مجدد کشورهای عضو برجام بر اجرای کامل و موثر این توافق، از جمله در حوزه رفع تحریم ها تاکید و اذعان شده بود رفع تحریم ها و برخورداری ایران از منافع اقتصادی حاصله، بخش کلیدی و حیاتی برجام است. 

  • محمد مهدی بختیاری

در شهرهای مرزی مال‌ها به عنوان فضاهایی منفعل و درون‌گرا به وجود آمده‌اند که خرید کردن و فعالیت‌های مربوط به آن را به فضاهایی بسته محدود کرده است. برخلاف بازارهای سنتی که به عنوان یک عنصر محرک در بافت شهر وجود داشته‌اند، حرکت و تکاپوی جاری در آنها با شهر به صورت فعال در تعامل بوده است. مال‌ها و کلان‌فروشگاه‌های امروزی از این ویژگی خلاق بی بهره‌اند و تمام فعالیت و تحرک در آنها به درون آنها محدود شده و فضای بیرونی و مرتبط با آنها فاقد این تحرک و سرزندگی است.

    باید سعی شود این ارتباط، شکل بیرونی خود را پیدا کرده و تعامل بیشتری با مخاطبان داشته باشد و شیوه زندگی مردم را بشناسد و از همه مهمتر نیاز مردم را جستجو کرده و آن نیازها را تامین کند. ما‌ل‌های امروزی طبق تمدن آن کشور ساخته نمی‌شوند بلکه فقط به رویکرد مالی توجه داشته و بیشتر برای توریست ساخته می‌شوند. این تفکر برای ساخت یک مرکز خریدی که فقط نگاه اقتصادی به آن شده است، برای گردش مالی مفید است اما باید دید برای ارزش، رفاه و خدمات به مشتریان آن مال تدابیری اندیشده‌اند؟

    در دنیا چند مال وجود دارد که مسئولان آن از ابتدای ساخت به فکر مردم و خدمات به مردم آن کشور باشد؟ دلیل این ارزش‌گذاری برای توریست‌هایی که به آن مال می‌آیند بسیار مهم است چون با این کار فرهنگ آن کشور برای همگان قابل رؤیت است. این حرکت عظیم نه تنها ارزش مال را بالا می‌برد بلکه برای کشوری که آن مال در آنجا ساخته شده نیز پر‌اهمیت است.

    می‌خواهم از مالی صحبت کنم که تمامی ارزش‌گذاری‌ها را برای کشور و مردمش انجام داده است. ایران‌مال ابرپروژه‌ای در ایران (تهران) است که مساحتی نزدیک به 3 میلیون مترمربع دارد. مساحت تجاری ایران‌مال هم‌ردیف و حتی بالاتر از پروژه‌های بزرگ دنیاست و اندکی بزرگتر از The Trafford center  انگلستان و Mall of America آمریکاست. برای بازدید از کل بخش‌های تجاری این پروژه باید حدود ۱۴٫۷ کیلومتر پیاده‌روی کنید. (یعنی به اندازه مسافت خیابان ولیعصر از میدان منیریه تا تجریش). لازم به ذکر است که فقط بخش تجاری این پروژه عظیم 30 درصد است و اگر بخواهید در بخش تجاری پروژه ایران‌مال پیاده‌روی کنید و برای بازدید از هر مغازه و فروشگاه حدود ۵ دقیقه زمان بگذارید، تقریبا سه روز طول خواهد کشید تا از تمام فروشگاه‌ها دیدن نمایید. 70 درصد این مرکز فراملی رفاهی و خدماتی است که هر نقطه از این مجموعه جای بحث و گفتگو دارد.

    به نظر بنده ساخت این مرکز چندمنظوره مردمی؛ تفکر، ذهنیت، جسارت، شجاعت و ریسک‌پذیری مسئولان این سازه را به رخ می‌کشد و مردم ایران بابت این نعمت و این فرصت ایجاد شده باید به خود ببالند زیرا جدای  استفاده مردم از این مجموعه، این مرکز باعت اشتغال‌زایی بسیاری از هموطنان‌مان شده است. استخدام چندین هزار مهندس و کارمند باعث غرور ملی است و باید به بانیان این امر تبریک گفت. 

    بخش فرهنگی و رفاهی این مجموعه عبارت‌اند از: ice rink، carshow، جاده تندرستی، سالن ورزشی چندمنظوره، نمایشگاه گالری عکس، باغ ایرانی، باغ دیدار، کتابخانه و بازار سنتی و ... غیره. هرکدام از این عناوینی که ذکر شد بحث مربوط به خود را دارد که 70 درصد بخش رفاهی و خدماتی همین موارد است.

سخن نویسنده:

    اطلاعاتی راجع به پروژه ایران‌مال بیان شد. در ادامه این نگارش سعی می‌شود مستندات و تحلیل محتوا، تبلیغات، روابط عمومی و بحث مذهبی این پروژه بیان شود.

تحلیل‌محتوا:

    در محافل دانشگاهی و پژوهشی، اغلب علاقه‌مندانی هستند که تمایل دارند با بهره‌گیری از محتوای نمونه‌های مطالعاتی و نحوه ارائه آنها، به بررسی مسائل بپردازند. همچنین زمانی مایل هستند به علل تولید محتوایی خاص پی ببرند یا تاثیر ارائه محتوای پیامی بر مخاطبان را بسنجند. در تمامی این پژوهش‌ها، روش تحلیل محتوا به کار گرفته می شود. 

    نتایج حاصل از تحقیقات، حاکی از آن است که میزان گرایش به این تکنیک و درصد پژوهش‌های انجام شده به وسیله آن، در محافل علمی - پژوهشی و دانشگاهی، سال به سال در حال افزایش است. این امر بیانگر کاربردی شدن این روش، در تحقیقات و حوزه‌های مختلف علوم ارتباطات، علوم اجتماعی و حتی سایر حوزه های علوم انسانی است. برای آیندگان و برای کارهایی که برای این مجموعه انجام شده است، نیاز به تحلیل‌محتوا و مستندسازی است و این کار باید در ایران‌مال عملی شود و شکل بگیرد.

محمد مهدی بختیاری


  • محمد مهدی بختیاری