Elocutionist

و هو معکم

Elocutionist

و هو معکم

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

پاسخ به ۵ دروغ بزرگ ترامپ

سه شنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۶، ۰۸:۱۱ ق.ظ

سخنرانی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درخصوص برنامه جامع اقدام مشترک قبل از آنکه متوجه نکات منطقی مربوط به برجام باشد، بر پایه اتهام، دروغ و فحاشی نسبت به مردم ایران بنا نهاده شده بود.

به گزارش همشهری،همچنین سخنان وی نشان داد که او بندهای مربوط به «غروب برجام» را به‌درستی درک نکرده است. ترامپ در سخنرانی خود دروغ‌هایی را درباره ایران طرح کرد؛ از مسئله افزایش حجم آب سنگین ایران گرفته تا حضور پسر اسامه بن لادن در ایران و یا همکاری ایران و کره شمالی برای دستیابی به بمب. اتهامات و شبهه‌افکنی‌های ترامپ را در گفت‌وگو با دکتر امیر ابوالفتح، کارشناس‌مسائل‌آمریکا بررسی کرده‌ایم.

رییس جمهور آمریکا در سخنرانی خود مدعی شده ایران در تدارک بمبگذاری در یک رستوران‌ ایالات متحده بوده است. او به چه موضوعی اشاره کرده. ترامپ با این اتهامات به‌دنبال چیست؟

به‌نظر می‌رسد ادعای آقای ترامپ، مربوط به حادثه‌ای بوده که مربوط به سال‌ها قبل است. آنها سال2011 مدعی شدند جمهوری اسلامی ایران در تدارک ترور عادل الجبیر در خاک آمریکا بوده است. او سفیر وقت عربستان سعودی در واشنگتن بود و حالا وزیر خارجه‌ سعودی‌هاست. آنها یک فرد را هم همان موقع در این رابطه دستگیر کردند اما آنچه مشخص است اینکه ایران به کلی از این مسئله اعلام برائت کرده و آن‌را یک اتهام بی‌اساس خوانده. مسئولان کشورمان معتقدند‌ این اتهامی است که سناریوپردازان آن به‌دنبال مقاصد سیاسی بوده‌اند

اتهام دیگری که آقای ترامپ متوجه ایران دانست، مسئله نقض برجام توسط ایران با استدلال تولید بیش از 130تن آب سنگین بود. آیا ایران واقعا برجام را نقض کرده است؟

ببینید، مسئول اعلام اجرای تعهدات دوطرف، آژانس بین المللی انرژی اتمی است. آژانس 8نوبت پایبندی ایران به تعهداتش را اعلام کرده است. البته در گزارش‌های آژانس به مسئله بالارفتن سقف آب سنگین موجود ایران از 130تن هم اشاره شده که بلافاصله کشورمان آن را برای فروش در بازار‌های جهانی آماده کرده و آن را از کشور خارج کرده است. این تولید آب سنگین بیشتر از حد مجاز یک مسئله فنی است و اصلا سیاسی نیست. بخشی از آب سنگین ایران را خود ایالات متحده آمریکا از کشورمان خریداری کرده است. بخش دیگر هم به عمان منتقل شده است. بنابراین به اذعان کشورهای عضو مذاکرات هسته‌ای و خود آژانس، ایران خطایی در اجرای تعهداتش نداشته است. ‌ اگر ایران ناقض برجام بود، شرایط ‌اینگونه باقی نمی‌ماند

بخشی از اتهامات رئیس‌جمهور آمریکا متوجه انتظارات کشورش درخصوص سانتریفیوژ‌های ایران بوده است.آنها درخصوص سانتریفیوژهای ایران چه انتظاراتی دارند؟

مشکلی که آنها دارند با بخش تحقیق و توسعه ایران و نگرانی از تولید نسل جدید سانتریفیوژهاست. ایران براساس متن برجام می‌تواند در مدت زمان اجرای برجام بخش تحقیق و توسعه را درخصوص سانتریفیوژ‌ها ادامه دهد. ترامپ می‌خواهد جلوی تحقیقات ایران را بگیرددرواقع آنها درخصوص بندهای به‌اصطلاح «غروب برجام» نگران هستند. درست است؟

بله، دقیقا. ببینید ما محدودیت‌هایی در برجام پذیرفته‌ایم از 5سال، 8سال، 15سال و 25سال. جدول زمانبندی دارد. آنها امروز می‌گویند برخی از این محدودیت‌ها نباید با انقضای مدت به پایان برسد، بلکه باید دائمی باشد. می‌دانیم که اگر دو طرف به تعهداتشان عمل کنند، طبق برجام بعد از 8سال ایران می‌تواند تصویب پروتکل الحاقی را به‌صورت دائم در مجلس به تصویب برساند. البته ممکن هم هست به تصویب نرسد. این مسئله منوط به این است که آمریکایی‌ها هم در کنگره تحریم‌های هسته‌ای را که تا الان معلق شده است، به‌صورت دائمی لغو کنند. ایران در این صورت پذیرش برخی محدودیت‌ها را به‌صورت دائمی ممکن است بپذیرد اما تأکید می‌کنم منوط به شرایطی است که ذکر شد. اما ایالات متحده به رهبری ترامپ ظاهرا درصدد است آنچه خود مایل است را تحمیل کند.

ادعای حضور پسر اسامه بن‌لادن رهبر القاعده در ایران و ادعای حمایت‌ تهران از حوادث 11 سپتامبر که در این سخنرانی مطرح شد، آیا پایه و اساسی دارد؟

ببینید درسال‌هایی که آمریکا به افغانستان به بهانه مبارزه با تروریسم حمله کرد، موضوعی مطرح شد که یکی دو نفر از اعضای القاعده برای فرار از مرزهای ایران استفاده کرده‌اند. سر این موضوع همان موقع کمی جنجال شد ولی توسط جرج بوش رئیس‌جمهور وقت از دستور کار خارج شد‌ چون می‌دانند ایران حتی با القاعده مبارزه هم کرده است. تاکنون ادعای آنها راه به جایی نبرده است.

ترامپ از همکاری احتمالی ایران و کره‌شمالی هم به زعم خود پرده برداشته است. اصلا ایران به‌دنبال بمب اتم می‌رود؟

نمی‌دانم چرا آقای ترامپ بعد از 9‌ماه که از سمت ریاست‌جمهوری‌اش می‌گذرد، تازه یاد ادعای همکاری ایران و کره‌شمالی افتاده است. این را من به خوبی می‌دانم که اگر همکاری ایران با کره‌شمالی در موضوع مورد اشاره ترامپ واقعیت داشت تا به حال بارها آنها از آن استفاده تبلیغاتی کرده بودند. سیستم‌های امنیتی آمریکا کارشان کشف همین مسائل است. ترامپ جمعه‌شب در سخنرانی‌اش گفته که مامور‌های امنیتی و اطلاعاتی‌اش را تازه می‌خواهد مأمور کند تا جزئیاتی از این مطالب را برای او گزارش کنند. معلوم می‌شود او دستش خالی است

پاسخ به دروغ‌ اختلاف افکنی ایران در منطقه

ایران و آمریکا 2 نگاه متفاوت به تروریسم دارند؛ ایران از جریان مقاومت دفاع می‌کند که آمریکا اسمش را می‌گذارد تروریسم. آمریکا هم از نهضت‌های به‌اصطلاح آزادیبخش حمایت می‌کند که ایران به آنها می‌گوید تروریسم. اما واقعیت آن است که امروز همه دنیا می‌دانند که مبارزه ایران با داعش بوده که این گروه را به این وضع کشانده است؛ اروپا به خوبی درک می‌کند که بخشی از امنیتی که دارد را مدیون مبارزه سپاه با داعش است؛ ضمن اینکه جمهوری اسلامی ایران به دعوت رسمی و قانونی سران سوریه و عراق به این کشورها رفته و با آنها همکاری دارد. این مسئله یعنی اینکه اشکال‌ حقوقی و قانونی متوجه رفتارهای ایران نیست.

  • محمد مهدی بختیاری

برجام

بن لادن

دونالد ترامپ

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی