Elocutionist

و هو معکم

Elocutionist

و هو معکم

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

در شهرهای مرزی مال‌ها به عنوان فضاهایی منفعل و درون‌گرا به وجود آمده‌اند که خرید کردن و فعالیت‌های مربوط به آن را به فضاهایی بسته محدود کرده است. برخلاف بازارهای سنتی که به عنوان یک عنصر محرک در بافت شهر وجود داشته‌اند، حرکت و تکاپوی جاری در آنها با شهر به صورت فعال در تعامل بوده است. مال‌ها و کلان‌فروشگاه‌های امروزی از این ویژگی خلاق بی بهره‌اند و تمام فعالیت و تحرک در آنها به درون آنها محدود شده و فضای بیرونی و مرتبط با آنها فاقد این تحرک و سرزندگی است.

    باید سعی شود این ارتباط، شکل بیرونی خود را پیدا کرده و تعامل بیشتری با مخاطبان داشته باشد و شیوه زندگی مردم را بشناسد و از همه مهمتر نیاز مردم را جستجو کرده و آن نیازها را تامین کند. ما‌ل‌های امروزی طبق تمدن آن کشور ساخته نمی‌شوند بلکه فقط به رویکرد مالی توجه داشته و بیشتر برای توریست ساخته می‌شوند. این تفکر برای ساخت یک مرکز خریدی که فقط نگاه اقتصادی به آن شده است، برای گردش مالی مفید است اما باید دید برای ارزش، رفاه و خدمات به مشتریان آن مال تدابیری اندیشده‌اند؟

    در دنیا چند مال وجود دارد که مسئولان آن از ابتدای ساخت به فکر مردم و خدمات به مردم آن کشور باشد؟ دلیل این ارزش‌گذاری برای توریست‌هایی که به آن مال می‌آیند بسیار مهم است چون با این کار فرهنگ آن کشور برای همگان قابل رؤیت است. این حرکت عظیم نه تنها ارزش مال را بالا می‌برد بلکه برای کشوری که آن مال در آنجا ساخته شده نیز پر‌اهمیت است.

    می‌خواهم از مالی صحبت کنم که تمامی ارزش‌گذاری‌ها را برای کشور و مردمش انجام داده است. ایران‌مال ابرپروژه‌ای در ایران (تهران) است که مساحتی نزدیک به 3 میلیون مترمربع دارد. مساحت تجاری ایران‌مال هم‌ردیف و حتی بالاتر از پروژه‌های بزرگ دنیاست و اندکی بزرگتر از The Trafford center  انگلستان و Mall of America آمریکاست. برای بازدید از کل بخش‌های تجاری این پروژه باید حدود ۱۴٫۷ کیلومتر پیاده‌روی کنید. (یعنی به اندازه مسافت خیابان ولیعصر از میدان منیریه تا تجریش). لازم به ذکر است که فقط بخش تجاری این پروژه عظیم 30 درصد است و اگر بخواهید در بخش تجاری پروژه ایران‌مال پیاده‌روی کنید و برای بازدید از هر مغازه و فروشگاه حدود ۵ دقیقه زمان بگذارید، تقریبا سه روز طول خواهد کشید تا از تمام فروشگاه‌ها دیدن نمایید. 70 درصد این مرکز فراملی رفاهی و خدماتی است که هر نقطه از این مجموعه جای بحث و گفتگو دارد.

    به نظر بنده ساخت این مرکز چندمنظوره مردمی؛ تفکر، ذهنیت، جسارت، شجاعت و ریسک‌پذیری مسئولان این سازه را به رخ می‌کشد و مردم ایران بابت این نعمت و این فرصت ایجاد شده باید به خود ببالند زیرا جدای  استفاده مردم از این مجموعه، این مرکز باعت اشتغال‌زایی بسیاری از هموطنان‌مان شده است. استخدام چندین هزار مهندس و کارمند باعث غرور ملی است و باید به بانیان این امر تبریک گفت. 

    بخش فرهنگی و رفاهی این مجموعه عبارت‌اند از: ice rink، carshow، جاده تندرستی، سالن ورزشی چندمنظوره، نمایشگاه گالری عکس، باغ ایرانی، باغ دیدار، کتابخانه و بازار سنتی و ... غیره. هرکدام از این عناوینی که ذکر شد بحث مربوط به خود را دارد که 70 درصد بخش رفاهی و خدماتی همین موارد است.

سخن نویسنده:

    اطلاعاتی راجع به پروژه ایران‌مال بیان شد. در ادامه این نگارش سعی می‌شود مستندات و تحلیل محتوا، تبلیغات، روابط عمومی و بحث مذهبی این پروژه بیان شود.

تحلیل‌محتوا:

    در محافل دانشگاهی و پژوهشی، اغلب علاقه‌مندانی هستند که تمایل دارند با بهره‌گیری از محتوای نمونه‌های مطالعاتی و نحوه ارائه آنها، به بررسی مسائل بپردازند. همچنین زمانی مایل هستند به علل تولید محتوایی خاص پی ببرند یا تاثیر ارائه محتوای پیامی بر مخاطبان را بسنجند. در تمامی این پژوهش‌ها، روش تحلیل محتوا به کار گرفته می شود. 

    نتایج حاصل از تحقیقات، حاکی از آن است که میزان گرایش به این تکنیک و درصد پژوهش‌های انجام شده به وسیله آن، در محافل علمی - پژوهشی و دانشگاهی، سال به سال در حال افزایش است. این امر بیانگر کاربردی شدن این روش، در تحقیقات و حوزه‌های مختلف علوم ارتباطات، علوم اجتماعی و حتی سایر حوزه های علوم انسانی است. برای آیندگان و برای کارهایی که برای این مجموعه انجام شده است، نیاز به تحلیل‌محتوا و مستندسازی است و این کار باید در ایران‌مال عملی شود و شکل بگیرد.

محمد مهدی بختیاری


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی