Elocutionist

و هو معکم

Elocutionist

و هو معکم

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

نگاهی به معماری مدرن

يكشنبه, ۱۸ فروردين ۱۳۹۸، ۰۲:۲۲ ب.ظ

در معماری، مدرنیسم به عنوان زبان طراحی تعریف شده که تاکید آن بیشتر روی فرم است تا تزئینات و سازه و مصالح، دارای ارجحیت نسبت به ساختمان‌های خوش‌منظره‌اند. همچنین استفاده بهینه از فضا و به‌کارگیری منطق بسیار بااهمیت است. جنبش معماری مدرن در ایالات متحده در اوایل سال 1930 شکوفا شد و جنبش‌های طراحی منحصربه‌فردی را دربرگرفت که ایده‌آل‌های مدرن را به روش‌های مختلفی اظهار داشته است.
   به طور مثال جنبش‌هایی نظیر بین‌المللی،نوآوری فنی، آزمایش و تفکر درباره روش زندگی انسان و استفاده از محیط‌های مصنوع، چه ساختمان و چه محوطه‌سازی از نشانه‌های جنبش معماری مدرن است. در حالی که نمونه‌های معماری مدرن در ایالات متحده به اوایل و اواسط قرن بیستم می‌رسد. این سبک معماری، طراحی بومی و روش زندگی انسان صنعتی را تا اواخر قرن بیستم تحت تاثیر قرار داده است.
   هیچ چیز مانند معماری برای درک بهتر مکانی که در آن هستیم به ما کمک نمی‌کند. معماری معمولا بر اساس دوره‌های زمانی و نام­گذاری‌های مخصوص مدرن و پست­مدرن سنجیده می‌شود و این سنجش پدیده‌ای تصادفی نیست، از این نظر که این نظم، نگاهی اجمالی به آینده‌ای را فراهم می‌کند که در قالب درکی از گذشته به تصویر کشیده شده است. اضافه بر این‌ها، این موضوع به ما کمک می‌کند که علاوه بر درک یک لحظه یا یک بنا، آن را با زمان مرتبط کنیم.
   نظر به فراوانی پروژه‌های معماری قرن بیست‌ویکم، این مطلب انتخاب‌های خود را به عرصه پروژه‌های عمومی و خصوصی تکمیل شده محدود نموده و دنیای گسترده خانه‌ها و پروژه‌های در حال ساخت را از فهرست خود حذف نموده است. به هر حال فقط زمان می‌تواند نشان دهد که تاثیر این پروژه‌ها ادامه‌دار خواهد بود یا خیر. اما واضح و مبرهن است که این ساختمان‌ها نشانه‌ای از دنیای امروز ما به شمار می‌روند.
   مجتمع‌های بزرگ چندمنظوره تجاری، فرهنگی، تفریحی و ورزشی از واقعیت‌های امروز زندگی‌ شهری در دنیا محسوب می‌شوند. امکانات و تسهیلات بالای این مجتمع‌ها همچون وجود مکان‌های فرهنگی، ورزشی، سالن‌های سینما، رستوران‌ها، کافه‌ها، شهربازی‌ها، سالن‌های همایش، نمایشگاه‌های متنوع علمی و صنعتی، فروشگاه‌های متنوع، مراکز مذهبی و عبادی و...، جذابیت خاصی به این مجموعه‌ها به­ویژه برای نسل جدید بخشیده است.
   مجتمع‌های بزرگ چندمنظوره تجاری برگرفته از عناوینی همچون Hyper Market، City Center و Mall هستند. ناگفته نماند که متراژ زیر 555 هزار مترمربع، مال نیست و بالای این متراژ را مال یا ابرمال می‌نامند. متاسفانه در دنیا مجتمع‌هایی با مقیاس بسیار کم ساخته و آن را مال می‌نامند. این کار، خودبزرگ‌بینی در مقابل سازه‌ای است که گنجایش بالای 555 هزار مترمربع دارد و آن مرکز خرید کوچک به خود اجازه می‌دهد تا خود را مال بنامد.

   در هر کشوری، سازه را باید بسته به نوع فرهنگ، آداب‌ورسوم و سنت مردم بسازند. باید دانست که هر کشور به کدام خواسته و نیاز ملتش پاسخ می‌گوید. ما از کشوری صحبت می‌کنیم که تمدن 10 هزار ساله دارد و در مجموع می‌توان عناصر این فرهنگ را که فراتر از مرزهای سیاسی است به اختصار چنین برشمرد:

    1- زبان پارسی و گویشهای لهجه پارسی 2- جشن‌های ملی از جمله نوروز و شب یلدا و گاه‌شماری خورشیدی 3- مذهب تشیع 4- فلسفه 5- ادیان و آیینهای زرتشتی و مهرپرستی 6- هنر ایرانی (ادبیات و شعر پارسی، معماری ایرانی و خوراک ایرانی) 7- فرهنگ
های محلی اقوام ایرانی 8- موسیقی سنتی ایران. بله این تمدن ایران باستان است.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی